Literatura: |
1. Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, Tekstologia, Warszawa 2009.
2. Bartmiński Jerzy, Boniecka Barbara (red.), 1998a, Tekst. Problemy teoretyczne; 1998b, Tekst. Analizy i interpretacje, Lublin.
3. Bartmiński Jerzy, Tokarski Ryszard, 1986, Językowy obraz świata a spójność tekstu, [w:] Teresa Dobrzyńska (red.), Teoria tekstu. Zbiór studiów, Wrocław.
4. Mayenowa Maria Renata, 1974, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław [rozdz. V, Struktura tekstu].
5. Mayenowa Maria Renata (red.), 1974, Tekst i język. Problemy semantyczne, Wrocław.
6. Wierzbicka Anna, 1971, Metatekst w tekście, [w:] Maria Renata Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław, s. 105–121.
|
Efekty uczenia się: |
wiedza
W01 – Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną językoznawstwa i literaturoznawstwa, w zakresie badań nad tekstem – K_W01
W02 – Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu badań nad tekstem (typologia tekstów, ich funkcje i cechy charakterystyczne) – K_W02
W03 – Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji różnego rodzaju tekstów – K_W03
W04 – Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoną naturę języka i jego specyfikę w zakresie tworzenia i interpretowania tekstów o różnej strukturze i funkcji – K_W04
umiejętności
U01 – Potrafi rozpoznać, interpretować oraz przeprowadzić krytyczną analizę tekstów o różnej złożoności i funkcji, z zastosowaniem odpowiednich metod, technik i strategii – K_U02
kompetencje
K01 – Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości i analizy tekstów, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności – K_K01
K02 – Jest gotów do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy w zakresie wiedzy o tekście – K_K05
|
Zakres tematów: |
1. Definicje tekstu.
2. Tekst a wypowiedź, tekst a dyskurs.
3. Tekst na tle innych jednostek języka: tekst a zdanie.
4. Tekst a gatunki mowy, odmiany i style języka.
5. Problemy delimitacji tekstu, rama tekstowa.
6. Segmentacja wewnętrzna i jej podstawy.
7. Tytuł tekstu i jego różnorodność stylowa i gatunkowa (tytuły utworów literackich, prac naukowych, tekstów
prasowych i in.).
8. Spójność tekstu. Pary izotopiczne.
9. Streszczanie (konspekt, streszczenie, abstrakt); ekstrakty (wyciągi selektywne).
10. Indeksowanie i rodzaje indeksów.
11. Plan tekstu (spis treści).
12. Rozwijanie i rozszerzanie tekstu.
13. Transformacje tekstu.
14. Parafraza, przekład, adiustacja, korekta, transformacja.
15. Interpretowanie i komentowanie tekstu.
|