Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do wiedzy o filmie H-WWF-KUL.TF-1S.3
Wykład (W) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny: K_W15, K_W17, K_U05, K_U18
Literatura:

A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008

J. Wojnicka, O. Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2005

M. Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994

S. Czyżewski, P. Sitarski, Kamera – światło – montaż, Kraków 2001

R. Altman, Gatunki filmowe, Warszawa 2012

Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001

M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004

Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna, pod red. A. Wiśniewskiej, Warszawa 2011

Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego, red. J. Beck, Warszawa 2006

B. Hollender, Od Wajdy do Komasy, Warszawa 2014

Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, 2010

Kino najnowsze: dialog ze współczesnością, red. E. Ciszewska i M.Saryusz-Wolska, Kraków 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza:

ma wiedzę dotyczącą poszczególnych dziedzin kultury i jej szczegółowych obszarów K_W15

zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące szczegółowego obszaru badań określanego jako kultura audiowizualna K_W17

Umiejętności:

potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego K_U05

potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego K_U18

Metody i kryteria oceniania:

Metody – egzamin pisemny

Kryteria oceniania - zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WH UMCS.

Zakres tematów:

1. Miejsce filmu w kulturze audiowizualnej

2. Cechy narracji filmowej

3. Kino autorskie a kino gatunków

4. Niefabularne formy filmowe - różnorodność form i stylów (film dokumentalny, animowany, awangardowy, wideoklip, reklamowy)

5. Nurty i tendencje współczesnego kina

6. Postmodernizm a kino

7. Kino w epoce cyfrowej i konwergencji mediów

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- wykład z elementami dyskusji

- objaśnienie lub wyjaśnienie

- prezentacja

- projekcja materiałów audiowizualnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Michał Bobrowski 9/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)