Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Mankiw N.G., Taylor M.P., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2015
2. Kwiatkowski G., Ekonomia w zarysie, Wydawnictwo Ekonomik, Warszawa 2022
3. Core Economics, core-econ.org
Literatura uzupełniająca:
1. Samuelson P. A., Nordhaus W.D, Ekonomia, Rebis, Poznań 2012
2. Begg D., Fischer S., Vernasca G., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa 2014
4. Marginal Revolution University, mru.org
5. Boundless Economics, courses.lumenlearning.com/boundless-economics
6. Chang H.-J., Ekonomia. Instrukcja obsługi, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015
7. Blaug M., Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, PWN, Warszawa 2000
8. Snowdon B., Vane H. R., Rozmowy z wybitnymi ekonomistami, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2003
9. Hall R. E., Taylor J. B., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
W1. Student charakteryzuje miejsce ekonomii w relacji do innych nauk społecznych. Student wskazuje możliwości i ograniczenia ekonomii jako nauki.
W2. Student przedstawia wielowymiarowo funkcjonowanie gospodarki w skali makro.
W3. Student wymienia i opisuje kluczowe koncepcje z zakresu makroekonomii.
W4. Student przedstawia funkcje, możliwości i ograniczenia instytucji państwowych wpływających na funkcjonowanie gospodarki.
W5. Student charakteryzuje fundamentalne problemy występujące gospodarce w skali makro.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wykorzystać nowoczesne narzędzia do pozyskiwania i opracowania informacji oraz używa nowoczesnych form komunikacyjno-informacyjnych w celu zaprezentowania opracowanych treści ekonomicznych.
U2. Student potrafi krytycznie dobierać źródła informacji, oceniać ich wiarygodność i wykorzystywać je w pracy projektowej.
U3. Student potrafi zaplanować pracę zespołową i zrealizować projekt w jej ramach.
U4. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do formułowania i rozwiązywania typowych złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowaniem gospodarki w skali makro.
U5. Student bierze udział w dyskusjach i debatach, potrafi przedstawić swoje stanowisko, analizować i oceniać inne stanowiska.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student odwołuje się do znaczenia wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów społeczno-gospodarczych oraz efektywnie stosuje metodę naukową w samodzielnym wnioskowaniu.
K2. Student jest zorientowany na twórcze rozwiązywanie problemów, zarówno w ramach pracy indywidualnej, jak i zespołowej.
K3. Student jest gotowy do inicjowania, promowania i oceniania działań na rzecz poprawy jakości dyskusji publicznej w tematach gospodarczych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Punktowane są aktywności w czasie konwersatoriów: udział w dyskusjach o aktualnościach gospodarczych (K3, U5) i temacie zajęć (W1, W2, W3, W4, W5, U4, U5), przygotowanie projektów (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, K1, K2) oraz realizacja zadań (W1, W2, W3, W4, W5, U2, U4).
Skala ocen:
<90%, 100%> bdb
<80%, 90%) db+
<70%, 80%) db
<60%, 70%) dst+
<50%, 60%) dst
|
Zakres tematów: |
Ekonomia jako nauka - Czym zajmuje się ekonomia? Jaką nauką jest ekonomia? Jakie ma narzędzia badawcze? Jakie są jej mocne i słabe strony? A może w ogóle ekonomia nie jest nauką?
Konsument - W jaki sposób wybory konsumentów tłumaczy klasyczna teoria ekonomii? Jakie jest stanowisko ekonomii behawioralnej w tej kwestii?
Rynek i zawodności rynku - Jak działają rynki? Dlaczego zazwyczaj są najbardziej efektywną formą alokacji zasobów? Co to jest zawodność rynku? Dlaczego czasem taka sytuacja ma miejsce? Jaką rolę ma do odegrania w tym procesie państwo?
Przedsiębiorstwo - Dlaczego przedsiębiorstwa w ogóle istnieją? Czym różnią się przedsiębiorstwa prywatne od przedsiębiorstw państwowych? W jaki sposób firma funkcjonuje na rynku? Jak działają współczesne korporacje?
Nierówności i wynagrodzenia - Jakie są przyczyny istnienia nierówności dochodowych/majątkowych? Od czego zależą wynagrodzenia? Czy zmniejszanie nierówności jest pożądane? Jakie są skuteczne metody zmniejszania nierówności?
Współczesne branże ekonomii - Teoria gier, ekonomia polityczna, ekonomia behawioralna, ekonomia szczęścia, ekonomia antropologiczna, ekonomia prawa itp.
|