Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W1. wykład -egzamin ustny, konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
W2. wykład - egzamin ustny, konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
W3. wykład - egzamin ustny, konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
W4. konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
W5. wykład - egzamin ustny, konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
U1. konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
U2. konwersatorium - ocena referatu przygotowanego przez studenta i wygłoszonego na zajęciach
K1. wykład - egzamin ustny, konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
K2. konwersatorium - pisemny test, ocena ciągła
|
Literatura: |
1. P. Berger, Święty baldachim, Elementy socjologicznej teorii religii, Nomos, Kraków 2005
2. P. Beyer, Religia i globalizacja, Nomos, Kraków 2005
3. J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2005
4. M. Eliade, I. P. Couliano, Słownik religii, Volumen, Warszawa 1994
5. G. Widengren, Fenomenologia religii, Nomos, Kraków 2008
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
W1. posiada podstawową wiedzę o strukturach i instytucjach religijnych i związanych z nimi instytucjach publicznych (kulturalnych, politycznych) w obszarach Wschodu i Zachodu, stanowiących dziedzinę działania kreatywnego - K_W03 / H1A_W10, S1A_W02
W2. posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, w niektórych aspektach pogłębioną, z zakresu religioznawstwa, w tym przede wszystkim historii religii oraz rozumie jego powiązania z innymi dyscyplinami obszaru nauk humanistycznych i społecznych - K_W06 / H1A_W03, H1A_W05,
S1A_W01
W3. posiada podstawową wiedzę o najważniejszych współczesnych osiągnięciach w zakresie filozofii, socjologii, psychologii i kognitywistyki religii, ważnych dla rozumienia współczesnego społeczeństwa i dla inicjowania w nim działań kreatywnych - K_W08 / H1A_W06, S1A_W09
W4. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury zachodniej oraz innych kultur, w tym światopoglądów, form aktywności i instytucji religijnych - K_W09 / H1A_W07, S1A_W06
W5. ma podstawową, a w niektórych aspektach pogłębioną wiedzę na temat ugruntowanych w religiach wartości moralnych i pozamoralnych oraz norm i reguł wyznaczających trendy oraz wpływających na organizację struktur, instytucji i innych elementów życia publicznego, jak również animujących i wzmagających innowacyjność i odpowiedzialne działanie kreatywne - K_W13 / H1A_W03, S1A_W07
Umiejętności
U1. Ma ukształtowane podstawowe umiejętności badawcze, takie jak gromadzenie i analiza danych, formułowanie problemów badawczych i jest przygotowany do badań - K_U01, K_U02, K_U03 / H1A_U01, S1A_U02, H1A_U02, S1A_U02, H1A_U03, S1A_U07
U2. posiada umiejętność prognozowania i analizowania zjawisk społecznych, formułowania wniosków i poglądów w ważnych sprawach życia społecznego związanych z aktywnością religijną , w szczególności w kontekście społecznej kreatywności, oraz umiejętność merytorycznego argumentowania w odnośnych kwestiach - K_U07 / H1A_U06, S1A_U01, S1A_U04, S1A_U08,
U3. posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych wystąpień dotyczących wpływu religii na życie społeczne - K_U09 / H1A_U08, H1A_U09, S1A_U09, S1A_U10
Kompetencje społeczne
K1. ma świadomość konieczności posługiwania się systemami normatywnymi i konkretnymi wartościami obecnymi w religiach i poza nimi, związanymi z działaniem kreatywnym, w tym świadomość konieczności respektowania prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej - K_K05 / H1A_K04,
S1A_K04
K2. docenia wartość dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy w obszarze religii, ma świadomość odpowiedzialności za jego zachowanie, a także docenia rolę działań twórczych na polu religii w historii i współczesności Europy - K_K05 / H1A_K05
|
Zakres tematów: |
1.Religia jako źródło i podstawa kultury. Próba definicji
2. Rytuał, mit, organizacja religijna
3. Funkcje religii, religia a magia
4. Religijność, typy religijności jednostkowej i różnych grup społecznych
5. Dyscypliny religioznawcze - przegląd, sposoby uprawiania filozofii religii
6. Religie plemienne i narodowe
7. Przegląd religii uniwersalizujących (buddyzm, chrześcijaństwo, islam) i znaczących (judaizm, zoroastryzm, hinduizm, konfucjanizm-taoizm) w dziejach świata, ich światopoglądy
8. Nowe ruchy religijne
9. Ateizm
10. Typy organizacji religijnych - charyzma, kapłaństwo profesjonalne
11. Religia a inne formy aktywności społecznej
12. Zjawiska sekularyzacji i desekularyzacji oraz prywatyzacji i deprywatyzacji religii
|