Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia działania kreatywnego F-KS.25
Wykład (W) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, egzamin ustny
W2, egzamin ustny
W3, egzamin ustny
W4, egzamin ustny
K1, egzamin ustny
K2, egzamin ustny
Uwagi: Filozofia działania kreatywnego – "wykłądowe" zagadnienia egzaminacyjne 2024

1. Cechy działania kreatywnego
2. Modele antropologiczne a kreatywność
3. Problem złej kreatywności
4. Wartości podmiotu działania kreatywnego
5. 4-elementowa definicja kreatywności
6. Działanie a zachowanie
7. Wartości fundujące w kreatywności a wartości fundowane przez kreatywność
8. Kreatywność przez małe k i duże K
9. Wartości wytworu działania kreatywnego
10. Technika a kreatywność- poglądy Jose Ortegi y Gasseta
11. Davida Cropleya koncepcja złej kreatywności
12. Kreatywność subiektywna i kreatywność obiektywna
13. Czynniki kształtujące kreatywność według Richarda Floridy
14. Zjawisko serendipity w kreatywności
15. Wartości nowości
16. Kreatywność a użyteczność
17. Wady definiowania kreatywności poprzez koniunkcję nowości i użyteczności
18. Autokreacja – koncepcja Jeana-Paula Sartre’a
19. Autokreacja – koncepcja Jose Ortegi y Gasseta
20. Wartości środowiska kreatywności
21. Marca Runco koncepcja kreatywności
22. Imperatywy kreatywności
23. Rodzaje nowości
24. Pluralistyczne i dynamiczne rozumienie kreatywności
25. Kreatywność a kultura masowa
27. Zewnętrzne i wewnętrzne aspekty „złej” kreatywności
28. Czy kreatywność ma charakter teleologiczny
29. Jaki jest sens tezy: „Gdzie człowiek, tam kreatywność”
30. Jaki jest sens tezy: „Gdzie kreatywność, tam wartości”
31. Jakie modele antropologiczne i jak limitują kreatywność
32. Działanie a działanie kreatywnego.
33, Działanie kreatywne a kreatywność
34. Czy, dlaczego i w czym mamy być kreatywni?
35. Ontyczne warunki możliwości kreatywności.

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z KONWERSATORIUM:
1. Teoria 3T Richarda Floridy.
2. Jakie klasy społeczne wyróżnia Richard Florida? Co charakteryzuje przedstawicieli klasy kreatywnej?
4. Za co krytykuje się teorię klasy kreatywnej Richarda Floridy?
5. Czy sztukę można zaliczyć do sektora kreatywnego współczesnej gospodarki?
6. Jakie są cechy wyróżniające polską klasę kreatywną (na tle teorii Richarda Floridy)?
7. Na czym polegała twórczość u starożytnych (zdaniem Władysława Tatarkiewicza)?
8. Jaką nowość w rozumieniu twórczości wprowadziło według Władysława Tatarkiewicza średniowiecze?
9. Czym różni się twórczość artysty od działań kreatywnego pracownika w sektorze kultury?
10. Jakie są możliwe ujęcia natury ludzkiej?
11. Czy wartość działania kreatywnego w ostatecznym rozrachunku polega na jego użyteczności?
12. Czy relatywizm aksjologiczny stanowi zagrożenie dla działania kreatywnego?
13. Czy kreatywność jest z zasady dobra?
14. Podaj przykład złej kreatywności, wyjaśnij, na czym polega jej negatywny charakter.
15. Transhumanizm: szansa czy zagrożenia dla społeczeństwa przyszłości?

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1, Kopciuch, Leszek. Kryzysy, kreatywność i wartości. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015

2, Kopciuch, Leszek. Kreatywność a wartości. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2020.

Literatura uzupełniająca:

1, Florida, Richard. Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Przeł. Tomasza Krzyżanowski i Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2010

2, Cropley, Arthur J., „Definitions of Creativity”. W: Encyclopedia of Creativity, vol. 1, ed. by Marc A. Runco, Steven R. Pritzker, 511–524 San Diego i in.: Academic Press, 1999.

3, Szmidt, Krzysztof J. „Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii”, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2018, nr 2 (7):7–43, DOI: 10.18778/2450-4491.07.0

4, Kopciuch, Leszek. „Kreatywność antropologiczna”, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2, nr 7 (2018): 44–55, DOI:10.18778/2450-4491.07.02

5, Kopciuch, Leszek. „Wartość działania kreatywnego”. W: Kreatywność w edukacji, sztuce i biznesie, red. Zdzisław J. Czarnecki, Makary K. Stasiak i Leszek Kuras, 29–40. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2018.

6, Kopciuch, Leszek. „Wartości związane z nowością – uwagi niesystematyczne”. W: Dylematy innowacyjności, red. Halina Rarot, 11–22.Lublin: Politechnika Lubelska, 2018.- Kopciuch, Leszek. Kryzysy, kreatywność i wartości. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015

7, Hołda, Artur, Anna Staszel. „Pozytywne aspekty rachunkowości kreatywnej”. W: Sprawozdawczość i rewizja finansowa –ukierunkowania eko-nomiczne, społeczne i regulacyjne, red. Bronisław Micherda, 132–143. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2015.

8, Nęcka, Edward. Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.- Niedzielski, Piotr, Katarzyna Rychlik. Innowacje i kreatywność. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2006.

9, Nowak Witold. „Indywidualizm i autokreacja”. W: Twórczość, kreatywność, innowacyjność, red. Małgorzata Kuśpit, Anna Tychmanowicz, Jolanta Zdybel, 63–71. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015.

10, Stróżewski, Władysław. Dialektyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, zna w zaawansowanym stopniu wielowymiarowość i wyznaczniki twórczości i kreatywności K_W01, P6U_W P6S_WG

W2, zna w zaawansowanym stopniu poglądy Arystotelesa, T. Hobbesa, I. Kanta, K. Marksa, W. Jamesa dotyczące modeli działania K_W01

K_W02, P6U_W, P6S_WG

W3, zna wyróżniki działania kreatywnego (nowość i oryginalność) oraz zna praktyczne uwarunkowania związane z kształtowaniem się klasy kreatywnej i kreatywnych miast K_W06, P6U_W, P6S_WG

W4, zna w zaawansowanym stopniu podstawowe aksjologiczne i moralne uwarunkowania różnych form działania kreatywnego, jak i inne reguły, które kształtują działanie kreatywne, w tym zasady prawa autorskiego i ochrony własności przemysłowej i intelektualnej K_W07, P6U_W, P6S_WG

Kompetencje społeczne:

K1, ma świadomość własnej wiedzy dotyczącej działania kreatywnego i konieczności jej ustawicznego uzupełniania oraz korzystania z różnych instytucjonalnych form wparcia K_K01, K_K02, K_K03, P6U_K, P6S_UK

K2, docenia wartość zachodniego dziedzictwa społeczno-kulturowego kształtującego model i postawy kreatywne w sferze gospodarki K_K04, P6U_K, P6S_KO

Metody i kryteria oceniania:

ocena stopnia opanowania wiedzy merytorycznej

ocena stopnia rozumienia problematyki zajęć

ocena stopnia rozumienia wagi społecznej działania kreatywnego

Zakres tematów:

1, Człowiek jako homo agens; cechy ludzkich postaw i działania

2, Działanie kreatywne a inne typy działania

3, Aspekty działania kreatywnego: środowisko, podmiot, działanie, jego wytwór

4, Wartości działania kreatywnego

5, Działanie kreatywne elitarne i działanie kreatywne masowe

6, Problem złej kreatywności

7, Przegląd wybranych - historycznych i współczesnych filozoficznych koncepcji działania kreatywnego

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, wykład objaśniający, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Leszek Kopciuch 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-96c5a8fb3 (2024-10-22)