Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna MFI-NMI.PsO
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Końcowa praca zaliczeniowa
Kolokwium zaliczeniowe
Uwagi: brak
Literatura:

Błaszczak, A. (2020). Czy inteligencja się liczy? Intelektualne i osobowościowe korelaty osiągnięć szkolnych. Annales UMCS.

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.

Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Rathus, S. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P.G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Metody i kryteria oceniania:

W1 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

W2, W3 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna)

U4 - U10 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

K12, K13 końcowa praca zaliczeniowa (prezentacja multimedialna), kolokwium zaliczeniowe

Zakres tematów:

1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć.

Psychologia jak odrębna nauka - definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny, kierunki: strukturalizm, funkcjonalizm, współczesne kierunki w psychologii.

2. Kwestie psychologiczne a przydatność oraz zastosowanie tej nauki w pracy nauczyciela.

3. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela.

4. Uczenie się – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, warunkowanie wyższego rzędu, praktyczne zastosowania obu rodzajów warunkowania, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień.

5. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki.

6. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji, motywowanie pracowników oraz uczniów, wspieranie motywacji do nauki.

7. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań.

8. Inteligencja – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji.

9. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń.

10. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem

11. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń (spotykanych głównie w wieku szkolnym).

12. Wprowadzenie do psychologii osobowości.

13. Podstawy psychologii społecznej – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk.

14. Podstawy psychologii międzykulturowej.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka,

dyskusja,

metoda tekstu przewodniego,

ćwiczenia praktyczne,

objaśnienie lub wyjaśnienie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Stradomska 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0