Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architektura książki - dzieje i kierunki rozwoju B H-AKDKR-AI-1S.4
Wykład (W) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
obecność i aktywne uczestnictwo na zajęciach

pozytywne zaliczenie zadań realizowanych w ramach zajęć
Uwagi: zajęcia w trybie stacjonarnym
Literatura:

Jak czytać rękopis średniowieczny, pod red. P. Gehin. Warszawa 2008.

Kodeks, W: Encyklopedia książki, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń i M. Skalskiej-Zlat. Wrocław 2017, T. 1, s. 56-58.

Papirus, Tamże, s. 360-361.

Papier, Tamże, s. 338-349.

Pergamin, Tamże, s.363-364.

M. Juda, Kultura druku i jej wpływ na zmiany cywilizacyjne. „Folia Bibliologica” Vol. 58: 2016, s. 13-34.

M. Juda, Karta tytułowa staropolskiej książki drukowanej. „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” T. 46: 2002, s. 67-78.

L. Febrve, H.-J. Martin, Narodziny książki. Warszawa 2015.

E. Zawisza, Między książką a tekstem: karty tytułowe w powieściach francuskich XVIII wieku W: Książka zawsze obecna. Prace ofiarowane Profesorowi Krzysztofowi Migoniowi. Wrocław 2010, s. 205-2019.

M. Juda, Inkunabuł jako źródło historyczne. W: Tekst źródła - krytyka - interpretacja. Pod red. B. Trelińskiej. Warszawa 2005, s. 179-186.

M. Juda, Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku. Lublin 2001.

A. Tomaszewski, Architektura książki: dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2011.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza przy współudziale E. Jabłońskiej-Stefanowicz i E. Repucho, Wrocław 2012.

O miejsce książki w historii sztuki, red. A. Gronek. Kraków 2015.

K. Socha, Refleksje o wielości perspektyw badawczych w studiach nad dawną książką drukowaną i praktycznych pożytkach z tych badań, "Roczniki Biblioteczne" 2017, r. 61, s. 3-23.

Manuscripta mediaevalia - www.manuscripta-mediaevalia.de

Digital Scriptorium - www.bancroft. berkeley. edu/digitalscriptoriume-codices.ch

Virtuelle Handschriftenbibliothek des Schweiz - http://.e-codices.unifr.ch/de

Codices Ecclesistici Ecclesiae Coloniensis - http://www.ceec.uni-koeln.de

Bibliotheca Palatina - http://digi.ub.uni-heidelberg.de/de/bpd/index.html

Baza incipitów: In principio, BN, BJ

Briquet-online, http://www.ksbm.oeaw.ac.at/-scripts/php/BB.php

Piccard Print Online (PPO), http://www.ksbm.oeaw.ac.at/_script/php/PPO.php

Projekt Bernstein - The Memory of Paper, http://www.memoryofpeper.eu:8o8o/BernsteinPortal/appl_start.disp

Indywidualne badanie pisma - paleographia http://www.paleographia.org/graphoscop/index.htm

Efekty uczenia się:

K_W01 Absolwent m a wiedzę ogólną o miejscu architektury informacji w nauce o komunikacji społecznej i mediach oraz dyscyplinach pokrewnych.

K_W06 Absolwent zna i rozumie problematykę architektury książki jako źródeł informacji.

K_W08 Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości związanych z architekturą książki.

K_U09 Absolwent potrafi zaprojektować architekturę książki w różnych formach medialnych: tekstowej, graficznej, multimedialnej, zgodnie ze specyfiką medium i zapotrzebowaniem użytkowników.

K_U12 Absolwent potrafi brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska związane z architekturą książki.

K_K07 Absolwent jest gotowy do współpracy w tworzeniu i realizacji różnorodnych projektów z zakresu architektury książki oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach

pisemne sprawozdanie z wykładów

Zakres tematów:

0-1: Architektura książki w obszarze architektury informacji.

2: Materiały pisarskie książki rękopiśmiennej.

3. Postacie książki rękopiśmiennej.

4. Sposoby i techniki przygotowania strony pod zapis.

5. Pismo kodeksowe.

6. Zawartość kodeksu średniowiecznego.

7-8. Formy i techniki zdobnicze.

9. Dane bibliograficzne w kodeksie średniowiecznym.

10-11. Droga do Gutenberga i istota jego wynalazku.

12. Materiały drukarskie.

13-14. Formy dawnej książki drukowanej.

15. Zasady kompozycji strony.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy

dyskusja dydaktyczna

prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Maria Juda 16/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0