Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie rozwoju regionalnego E-E-LS-PG.10
Wykład (W) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin testowy obejmujący pytania jednokrotnego wyboru oraz 2-3 pytania opisowe
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, cz. II. Programowanie gospodarki regionalnej i lokalnej, PWN, Warszawa 2009 Dostęp on-line: zasoby elektroniczne BG UMCS

2. Kogut-Jaworska M., Procedura budowy strategii rozwoju lokalnego i regionalnego, [W:] Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2011

3. Strategia rozwoju gminy. Poradnik praktyczny, Ministerstwo Funduszy i Polityki regionalnej, Warszawa 2021

4. Pike A., Rodriguez-Pose A., Tomaney J., Local and Regional Development, 2nd Ed. , Taylor & Francis Ltd, Routledge 2016

5. Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1057. Dostęp on-line: https://isap.sejm.gov.pl/

Literatura uzupełniająca:

1. Noble A.G., Costa F.J., Dutt A.K., Kent R.B., Regional Development and Planning for the 21st Century. New Priorities, New Philosophies. 1st Ed. z 1998, Routledge 2020

2. Filipiak B., Rozwój lokalny i regionalny : uwarunkowania, finanse, procedury, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005

3. Pawlik A., Dziekański P. (red.), Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego. Główne składowe i proces tworzenia. Ebook. Wyd. Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2019 Dostęp on-line: ibuk.pl

4. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. Uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. Monitor Polski 2019, poz. 1060.

Dostęp on-line: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- absolwent zna i objaśnia terminologię stosowaną w polityce i planowaniu regionalnym, jej źródła oraz zastosowania w identyfikowaniu i interpretowaniu zjawisk i procesów ekonomicznych oraz w programowaniu rozwoju na szczeblu regionalnym i lokalnym (K_W01)

- wskazuje funkcje, cele i zasady strategii rozwoju oraz rolę władz publicznych i partnerów społeczno-gospodarczych na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym (K_W05)

- zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania, analizy i prezentacji standardowe danych społecznych i ekonomicznych (K_W07)

-posiada podstawową wiedzę o normach i regułach prawnych, organizacyjnych, moralnych organizujących struktury i instytucje gospodarcze (K_W09)

Umiejętności:

- dostrzega i prawidłowo interpretuje podstawowe zjawiska i procesy społeczno-gospodarcze oraz potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w pracach nad tworzeniem strategii/programu rozwoju (K_U01)

- potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia do

analizy zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych (K_U02)

- potrafi planować i organizować pracę własną i pracę w zespole (K_U 11)

Kompetencje społeczne:

- docenia znaczenie nauk ekonomicznych, polityki regionalnej i strategicznego programowania w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu rozwojem regionalnym i lokalnym (K_K 02)

- jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach oraz odpowiedzialnego wypełniania powierzanych mu ról (K_K 03)

- uczestniczy w przygotowaniu projektów społeczno-gospodarczych, w tym realizowanych na rzecz środowiska lokalnego i regionalnego oraz interesu publicznego (K_K 05)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu odbywa się w sesji egzaminacyjnej w formie testu, który składa się z ok. 20 pytań, zarówno zamkniętych (ocenianych w skali 0-1 pkt.) jak i otwartych (0-3 pkt-y) (W01, W05, W09, U01, K02).

Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest uzyskanie ponad 50% maksymalnej punktacji.

Stosowana skala ocen: od 90% - 5

80%-89% - 4+

70%-79% - 4

60%-69% - 3+

59% - 50% - 3

Zakres tematów:

1. Systematyzacja pojęć z zakresu planowania strategicznego w jednostce terytorialnej. Funkcje (efektywnościowe i instrumentalne) programowania rozwoju. Podejścia metodyczne do budowy programu

2. Pojęcie i cele strategii rozwoju lokalnego i regionalnego. Podmiot i przedmiot strategii rozwoju lokalnego i regionalnego. Typologia strategii rozwoju.

3-4. Etapy budowy strategii rozwoju: diagnoza, analiza strategiczna, scenariusze rozwoju, formułowanie wizji, misji i celów rozwoju, plan strategiczny.

5-6. Procedura opracowania i uchwalenia strategii rozwoju. Wdrażanie strategii rozwoju. Zadania organów samorządu województwa. Monitoring, kontrola i ewaluacja realizacji strategii. Planowanie operacyjne. Finansowanie inwestycji. Działania prawno-organizacyjne. Działania promocyjne.

7. Strategia rozwoju lokalnego i regionalnego na tle strategicznych dokumentów programowania rozwoju kraju i Unii Europejskiej. Zintegrowane podejście w strategii rozwoju gminy.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład problemowy z prezentacją multimedialną.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Joanna Szafran 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0