Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych PS-PS-MS/4s.66
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Kolokwium – 01,02, 03, 04
Uwagi: brak
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Bem, S. L. (2000). Męskość kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP.

Byczewska-Konieczny, K. (2017). Jak starzeje się umysł?: O funkcjonowaniu poznawczym osób starszych i jego zróżnicowaniu indywidualnym. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Kuczyńska, A.(1992). Inwentarz do oceny psychologicznej płci. Warszawa: PTP.

Lipińska-Grobelny, A., & Gorczycka, K. (2011). Rekonstrukcja narzędzia do pomiaru płci psychologicznej. Przegląd Psychologiczny, 54(2), 179-192.

Mandal, E. (2003). Kobiecość i męskość. Popularne opinie, a badania naukowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Mandal, E. (2005). Osobowość kobiet i mężczyzn w rozwoju: różnice generacyjne i kulturowe. Psychologia rozwojowa. 10 (2), s. 23–33.

Seligman D. (1995). O inteligencji prawie wszystko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia-determinanty-zastosowania. Warszawa: Scholar.

Strelau, J., Doliński, D. (2008) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: GWP.

Wojciszke, B. (2002) (red.). Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice. Gdańsk: GWP

Zajenkowski, M. (2021) (red.). Inteligencja w codziennym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Literatura dodatkowa

Lickiewicz, J., Hughes, P. P., Sałapa, K., Tychmanowicz, A., & Makara-Studzińska, M. (2019). Perceptions of Fear, Likelihood of Victimization, and Confidence About Dangerous Situations Among University Women in Poland. Journal of Interpersonal Violence. https://doi.org/10.1177/0886260519888190

Ludwikowska-Świeboda, K. (2020). Attachment style and experiencing the symptoms of complicated grief after the death of a spouse–preliminary research among widowed women. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 20(2), 112-121. DOI: 10.15557/PiPK.2020.0015

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

01. Historyczny dorobek oraz dokonania z zakresu psychologii różnic indywidualnych jak również współczesne kierunki rozwoju psychologii różnic indywidualnych - K_W01

02: Różne podejścia metodologiczne oraz paradygmaty badań naukowych w zakresie psychologii różnic indywidualnych -K_W02

03: Teorie i badania z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_W03;

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:

04: Ocenić przydatność różnych narzędzi diagnostycznych służących do badania różnic indywidualnych - K_U03

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne – 01, 02, 03, 04

Kryteria: poprawność merytoryczna, poprawność stosowanej terminologii, klarowność, terminowość

Próg zaliczenia kolokwium - 51%

Zakres tematów:

1. Różnice płciowe - płeć jako wyznacznik różnic indywidualnych, płeć psychologiczna: koncepcja Sandry Bem, androgyniczność, pomiar płci psychologicznej

2. Różnice płciowe w emocjonalności, zdolnościach, osobowości i zachowaniu

3. Inteligencja: Korzenie sporu wokół IQ, jensenizm, eugenika.

4. Iloraz inteligencji a wydajność zawodowa i osiągnięcia człowieka

5. Inteligencja a wiek i zmienne kulturowe/geograficzne. Przekonania na temat inteligencji.

6. Style poznawcze: zależność-niezależność od pola, abstrakcyjność-konkretność, refleksyjność-impulsywność - ocena koncepcji. Diagnoza stylów poznawczych

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja, dyskusja kierowana, analiza przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Ludwikowska-Świeboda 30/27 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Tychmanowicz 23/27 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Ludwikowska-Świeboda 22/27 szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Tychmanowicz 28/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)