Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/4s.66
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia różnic indywidualnych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- udział w wykładach: 15x2 godz. = 30 godz.

- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 godz.

- udział w zajęciach konwersatoryjnych: 15 godz.

- bieżące przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych i konwersatoryjnych: 15x4godz.=60godz.

- analiza i interpretacja wyników oraz opracowanie protokołów z badań

cząstkowych technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu

psychologii różnic indywidualnych: 40 godz. (10 różnych metod x 4 godz.)

- sporządzenie pracy semestralnej w formie końcowej „analizy globalnej”, która wymaga spójnego opisu i wyjaśnienia funkcjonowania osoby badanej (diagnozowanej w zakresie różnic indywidualnych) oraz przekazania informacji zwrotnych uczestnikowi badań językiem zrozumiałym dla osoby niemającej wykształcenia psychologicznego, przy zachowaniu standardów etycznych: 15godz.

- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 30+2 godz.=32 godz.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 207 godz., co odpowiada 7 pkt ECTS


(zajęcia realizowane są w formie zdalnej)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia dla rocznika 2018-2023 i wcześniejszych

1. egzamin pisemny i kolokwium - 01, 02, 03, 04, 05, 06

2. raporty z badań cząstkowych przeprowadzonych technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych prezentowanymi na poszczególnych konwersatoriach - 07, 08, 09

3. analiza globalna (praca semestralna napisana na podstawie badań technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych) - 07, 08, 09


Sposób weryfikacji efektów uczenia się dla rocznika 2019-2024 i kolejnych

1. egzamin pisemny i kolokwium - 01, 02, 03, 04

2. raporty z badań cząstkowych przeprowadzonych technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych prezentowanymi na poszczególnych konwersatoriach - 05, 06, 07

3. praca semestralna napisana na podstawie badań technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych - 05, 06, 07


Pełny opis:

Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom różnic indywidualnych. Podejmuje kwestie związane z uwarunkowaniami powstawania różnic indywidualnych oraz omawia podstawowe teorie i zjawiska rozwijane w ramach psychologii różnic indywidualnych. Studenci mają okazję zapoznać się z klasycznymi oraz współczesnymi badaniami w zakresie temperamentu, inteligencji, stylów poznawczych czy zainteresowań.

Literatura:

Błaszczak, A. (2010). Współzależność schematu Ja. Różnice płciowe, konsekwencje. Wydawnictwo UMCS

Fajkowska-Stanik M., Klonowicz T. (2003). Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gawda, B. Błaszczak, A. (2021). Emocje i temperament zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości, Gdańsk: GWP

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Impuls.

Seligman D. (1995). O inteligencji prawie wszystko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Scholar.

Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk: GWP.

Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia-determinanty-zastosowania. Warszawa: Scholar.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia dla rocznika 2018-2023 i wcześniejszych

Student, który zaliczył moduł „Psychologia różnic indywidualnych”:

Wiedza

01: Odtwarza historię psychologii różnic indywidualnych i opisuje korzenie polskiej psychologii różnic indywidualnych - K_W05; K_W13

02: Zna i rozumie podstawowe modele teoretyczne rozwijane w ramach badania zdolności intelektualnych, temperamentu, zainteresowań, oraz stylów poznawczych -K_W05; K_W11;

03: Opisuje teorie i badania dotyczące źródeł odmienności w zachowaniu ludzi (czynniki genetyczne, środowiskowe oraz ich interakcje) oraz konsekwencje różnic dla funkcjonowania ludzi w różnych środowiskach. - K_W011;

04: Ma usystematyzowaną wiedzę na temat teorii i badań podstawowych dla psychologii różnic indywidualnych, charakterystyk (cech i typów), potrafi je zastosować do wyjaśniania funkcjonowania człowieka - K_W11;

Umiejętności:

05: Krytycznie ocenia metody badań, którymi posługuje się psychologia różnic indywidualnych oraz ich przydatność w praktyce psychologicznej - K_U02; K_U11;

06: Potrafi analizować możliwości diagnostyczne i prognostyczne stosowanych technik do badania różnic indywidualnych. - K_U02; K_U11;

07: Prawidłowo planuje, przeprowadza i interpretuje wyniki badań testowych i kwestionariuszowych z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U10; K_U11; K_U18

08: Sporządza raport z badań testowych i kwestionariuszowych z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U13; K_U19;

Kompetencje społeczne:

09: Potrafi komunikować się używając specyficznego języka właściwego dla psychologii różnic indywidualnych, opisuje i wyjaśnia odmienności zachowań ludzi, przekładając pojęcia naukowe na język potoczny - K_K03.

Efekty uczenia się dla rocznika 2019-2024 i kolejnych

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

01. Historyczny dorobek oraz dokonania z zakresu psychologii różnic indywidualnych jak również współczesne kierunki rozwoju psychologii różnic indywidualnych - K_W01;

02: Różne podejścia metodologiczne oraz paradygmaty badań naukowych w zakresie psychologii różnic indywidualnych -K_W02;

03: Teorie i badania z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_W03;

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:

04: Ocenić przydatność różnych narzędzi diagnostycznych służących do badania różnic indywidualnych - K_U03;

05: Zaplanować i przeprowadzić badania testowe i kwestionariuszowe z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U05;

06: Zinterpretować wyniki a następnie sporządzić opinię z badań testowych i kwestionariuszowych z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTOWY DO:

07: Prowadzenia badań psychologicznych z zakresu psychologii różnic indywidualnych zgodnie z normami i zasadami etyki zawodu psychologa - K_K03.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gawda
Prowadzący grup: Barbara Gawda, Karolina Ludwikowska-Świeboda, Anna Tychmanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gawda
Prowadzący grup: Barbara Gawda, Karolina Ludwikowska-Świeboda, Anna Tychmanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gawda
Prowadzący grup: Barbara Gawda, Karolina Ludwikowska-Świeboda, Anna Tychmanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0