Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PS-MS/4s.66 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - udział w wykładach: 15x2 godz. = 30 godz. - udział w zajęciach ćwiczeniowych: 15 godz. - udział w zajęciach konwersatoryjnych: 15 godz. - bieżące przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych i konwersatoryjnych: 15x4godz.=60godz. - analiza i interpretacja wyników oraz opracowanie protokołów z badań cząstkowych technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych: 40 godz. (10 różnych metod x 4 godz.) - sporządzenie pracy semestralnej w formie końcowej „analizy globalnej”, która wymaga spójnego opisu i wyjaśnienia funkcjonowania osoby badanej (diagnozowanej w zakresie różnic indywidualnych) oraz przekazania informacji zwrotnych uczestnikowi badań językiem zrozumiałym dla osoby niemającej wykształcenia psychologicznego, przy zachowaniu standardów etycznych: 15godz. - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 30+2 godz.=32 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 207 godz., co odpowiada 7 pkt ECTS (zajęcia realizowane są w formie zdalnej) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia dla rocznika 2018-2023 i wcześniejszych 1. egzamin pisemny i kolokwium - 01, 02, 03, 04, 05, 06 2. raporty z badań cząstkowych przeprowadzonych technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych prezentowanymi na poszczególnych konwersatoriach - 07, 08, 09 3. analiza globalna (praca semestralna napisana na podstawie badań technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych) - 07, 08, 09 Sposób weryfikacji efektów uczenia się dla rocznika 2019-2024 i kolejnych 1. egzamin pisemny i kolokwium - 01, 02, 03, 04 2. raporty z badań cząstkowych przeprowadzonych technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych prezentowanymi na poszczególnych konwersatoriach - 05, 06, 07 3. praca semestralna napisana na podstawie badań technikami kwestionariuszowymi i testowymi z zakresu psychologii różnic indywidualnych - 05, 06, 07 |
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom różnic indywidualnych. Podejmuje kwestie związane z uwarunkowaniami powstawania różnic indywidualnych oraz omawia podstawowe teorie i zjawiska rozwijane w ramach psychologii różnic indywidualnych. Studenci mają okazję zapoznać się z klasycznymi oraz współczesnymi badaniami w zakresie temperamentu, inteligencji, stylów poznawczych czy zainteresowań. |
Literatura: |
Błaszczak, A. (2010). Współzależność schematu Ja. Różnice płciowe, konsekwencje. Wydawnictwo UMCS Fajkowska-Stanik M., Klonowicz T. (2003). Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gawda, B. Błaszczak, A. (2021). Emocje i temperament zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu. Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości, Gdańsk: GWP Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Impuls. Seligman D. (1995). O inteligencji prawie wszystko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Scholar. Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk: GWP. Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia-determinanty-zastosowania. Warszawa: Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia dla rocznika 2018-2023 i wcześniejszych Student, który zaliczył moduł „Psychologia różnic indywidualnych”: Wiedza 01: Odtwarza historię psychologii różnic indywidualnych i opisuje korzenie polskiej psychologii różnic indywidualnych - K_W05; K_W13 02: Zna i rozumie podstawowe modele teoretyczne rozwijane w ramach badania zdolności intelektualnych, temperamentu, zainteresowań, oraz stylów poznawczych -K_W05; K_W11; 03: Opisuje teorie i badania dotyczące źródeł odmienności w zachowaniu ludzi (czynniki genetyczne, środowiskowe oraz ich interakcje) oraz konsekwencje różnic dla funkcjonowania ludzi w różnych środowiskach. - K_W011; 04: Ma usystematyzowaną wiedzę na temat teorii i badań podstawowych dla psychologii różnic indywidualnych, charakterystyk (cech i typów), potrafi je zastosować do wyjaśniania funkcjonowania człowieka - K_W11; Umiejętności: 05: Krytycznie ocenia metody badań, którymi posługuje się psychologia różnic indywidualnych oraz ich przydatność w praktyce psychologicznej - K_U02; K_U11; 06: Potrafi analizować możliwości diagnostyczne i prognostyczne stosowanych technik do badania różnic indywidualnych. - K_U02; K_U11; 07: Prawidłowo planuje, przeprowadza i interpretuje wyniki badań testowych i kwestionariuszowych z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U10; K_U11; K_U18 08: Sporządza raport z badań testowych i kwestionariuszowych z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U13; K_U19; Kompetencje społeczne: 09: Potrafi komunikować się używając specyficznego języka właściwego dla psychologii różnic indywidualnych, opisuje i wyjaśnia odmienności zachowań ludzi, przekładając pojęcia naukowe na język potoczny - K_K03. Efekty uczenia się dla rocznika 2019-2024 i kolejnych WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE 01. Historyczny dorobek oraz dokonania z zakresu psychologii różnic indywidualnych jak również współczesne kierunki rozwoju psychologii różnic indywidualnych - K_W01; 02: Różne podejścia metodologiczne oraz paradygmaty badań naukowych w zakresie psychologii różnic indywidualnych -K_W02; 03: Teorie i badania z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_W03; UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: 04: Ocenić przydatność różnych narzędzi diagnostycznych służących do badania różnic indywidualnych - K_U03; 05: Zaplanować i przeprowadzić badania testowe i kwestionariuszowe z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U05; 06: Zinterpretować wyniki a następnie sporządzić opinię z badań testowych i kwestionariuszowych z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTOWY DO: 07: Prowadzenia badań psychologicznych z zakresu psychologii różnic indywidualnych zgodnie z normami i zasadami etyki zawodu psychologa - K_K03. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Gawda | |
Prowadzący grup: | Barbara Gawda, Karolina Ludwikowska-Świeboda, Anna Tychmanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Gawda | |
Prowadzący grup: | Barbara Gawda, Karolina Ludwikowska-Świeboda, Anna Tychmanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Gawda | |
Prowadzący grup: | Barbara Gawda, Karolina Ludwikowska-Świeboda, Anna Tychmanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.