Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych PS-PS-MS/4s.66
Wykład (W) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=23494
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: egzamin pisemny - 01, 02, 03, 04
Uwagi: brak
Literatura:

Gawda, B. Błaszczak, A. (2021). Emocje i temperament zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Gawda, B., Szepietowska, E.M. (2021). Test fluencji słownej. Podręcznik - Wersja dla dorosłych. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Gawda, B., Kosacka, K. i Banaszkiewicz, P. (2020). Psychologia emocji pokolenia digital natives. Lublin: UMCS.

Gawda, B. (2018). Psychologia pisma. Poznawcza teoria związku psychika-pismo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Gawda B. (2008). Gender differences in verbal expression of love schema. Sex Roles: Journal of Research. 58, 814-821.

Gawda, B. & Szepietowska, E.M. (2013). Affective and semantic verbal fluency: sex differences. Psychological Reports, 113, 1, 246-256.

Gawda B. (2007). Cechy temperamentu w rysunku postaci ludzkiej. Przegląd Psychologiczny, 50, 4, 433-445.

Gawda, B., Korniluk, A. (2022). Multitasking among modern digital generations Y and Z. Journal of Modern Science, 49(2), 421-430.

Marszał-Wiśniewska, M. Strelau, J. (2011). Temperament uwikłany. Osobowość – Temperament - Środowisko. Warszawa: Scholar.

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Impuls.

Strelau, J. (2004) (red.). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk: GWP.

Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne.

Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia-determinanty-zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

01. Historyczny dorobek oraz dokonania z zakresu psychologii różnic indywidualnych jak również współczesne kierunki rozwoju psychologii różnic indywidualnych - K_W01;

02: Różne podejścia metodologiczne oraz paradygmaty badań naukowych w zakresie psychologii różnic indywidualnych -K_W02;

03: Teorie i badania z zakresu psychologii różnic indywidualnych - K_W03;

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:

04: Ocenić przydatność różnych narzędzi diagnostycznych służących do badania różnic indywidualnych - K_U03;

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny K_W01; K_W02; K_W03; K_U03

Kryteria oceniania: poprawność stosowanej terminologii, poprawność merytoryczna, klarowność wypowiedzi (próg zaliczenia 51%)

Zakres tematów:

1. Przedmiot psychologii różnic indywidualnych

2. Podstawowe pojęcia w psychologii różnic indywidualnych oraz metodologia badań różnic indywidualnych

3. Historia psychologii różnic indywidualnych - polski wkład w psychologię różnic indywidualnych

4. Uwarunkowania różnic indywidualnych - geny czy środowisko?

5. Temperament w świetle klasycznych koncepcji

6. Przegląd współczesnych koncepcji temperamentu dzieci i dorosłych

7. Regulacyjna teoria temperamentu – źródła teorii, charakterystyka i jej znaczenie

8. Temperament i jego związki ze strukturą i organizacją działania, zachowaniem w sytuacji trudnej, zdrowiem i innymi aspektami funkcjonowania człowieka

9. Różnice indywidualne w zachowaniu zwierząt

10. Inteligencja w świetle klasycznych koncepcji: modele hierarchiczne i czynników równorzędnych

11. Współczesne koncepcje inteligencji

12. Biologiczne i poznawcze podejście do wyjaśniania różnic indywidualnych w zakresie zdolności

13. Zdolności i uzdolnienia jako przedmiot badań psychologii różnic indywidualnych

14. Zdolności matematyczne, techniczne i muzyczne

15. Zdolności plastyczne, charakterystyka, rozwój oraz ich znaczenie w psychologii

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, prezentacja, film, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Gawda 103/110 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)