Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia człowieka (egzamin) F-FLZ.11
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.umcs.pl
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Platon. (fragm.: Teajtet, Fajdros, Państwo, Uczta, Fedon )

2. Arystoteles (O duszy, fragm.: ks. II, III)

3. Św. Augustyn (Wyznania, Ks. 1, 10)

4. Św. Tomasz z Akwinu (Traktat o człowieku, kw. 75 ,76)

5. R. Descartes (Poszukiwanie prawdy przez światło naturalne; Namiętności duszy, cz. I).

6. B. Pascal (Myśli, fragm.)

7. La Mettrie (Człowiek maszyna)

8. S. Kierkegaard (Bojaźń i drżenie; Powtórzenie).

9. M. Scheler (Człowiek i historia [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy)

10. S.I. Witkiewicz (Traktat o bycie samym w sobie i dla siebie [w:] Nauki ścisłe a filozofia i inne pisma filozoficzne)

11. E. Fromm (Ucieczka od wolności, fragm.: cz. II, III; Wojna w człowieku)

12. F. Nietzsche (Ecce homo).

Literatura uzupełniająca

Filozofia starożytna Grecji i Rzymu (red.) J. Legowicz, PWN, Warszawa 1970, fragmenty dotyczące antropologii Platona i Arystotelesa.

J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, przeł. Z. Rau, PWN, Warszawa 1992, traktat II, rozdz. I-III, VII-IX.

T. Kroński, Hegel, Wiedza Powszechna, Warszawa 1961: Przedmowa do Fenomenologii ducha, Dialektyka panowania i niewoli, Znoszenie.

T. Hobbes, Lewiatan, przeł. Cz. Znamierowski, Fundacja Aleteja, Warszawa 2009, rozdz. XIII, XIV, XVII, XXI.

K. Marks, Praca wyobcowana, w: Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne, Książka i Wiedza, Warszawa 1958.

Z. Kuderowicz, Nietzsche, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990, wyd. 3: Krytyka poznania, Krytyka moralności, Nadczłowiek.

Z. Rosińska, Freud, Wiedza Powszechna, Warszawa 1993: Ego i id.

Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, przeł. J. Krajewski, Wydawnictwo Muza, Warszawa 10. K. Jaspers, Filozofia egzystencji, w: Filozofia egzystencji. Wybór pism, przeł. D. Lachowska, PIW, Warszawa 1990.

J. Maritain, Humanizm integralny, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1981, Wstęp, Rozdział 1.

E. Mounier, "Co to jest personalizm," w Co to jest personalizm, przeł. A. Krasiński, Znak, Kraków 1960, Przedmowa, Rozdziały 1-3.

H. Plessner, "Pytanie o conditio humana", w Pytanie o conditio humana, przeł. M. Łukasiewicz, PIW, Warszawa 1988.

R. Ingarden, Książeczka o człowieku (O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych), Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017.

F. Fukuyama, Koniec człowieka, przeł. B. Pietrzyk, Znak, Kraków 2004, rozdz. II, III, IV, VI, XII

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, zna w zaawansowanym stopniu miejsce antropologii filozoficznej w strukturze filozofii oraz jej relacje z naukami szczegółowymi K_W01, P6U_W, P6S_WG.

W2, zna w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię z zakresu filozofii człowieka K_W02, P6U_W, P6S_WG

W3, zna w zaawansowanym stopniu główne stanowiska systematyczne oraz historyczne i współczesne koncepcje z zakresu filozofii człowieka K_W03, P6U_W, P6S_WG.

Umiejętności:

U1, potrafi analizować teksty z zakresu filozofii człowieka K_U02, P6U_U, PS6_UW.

U2, potrafi formułować problemy, dobierać adekwatne do nich metody badawcze K_U04, P6U_U, P6S_UW.

U3, potrafi uzasadniać i argumentować, z wykorzystaniem poznanych koncepcji człowieka K_U06, P6U_U, P6S_UK.

Kompetencje społeczne:

K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy filozoficznej oraz do jej uzupełniania i korekty K_K01, P6U_K, P6S_KK.

K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa filozoficznego K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK.

Metody i kryteria oceniania:

ocena przygotowania do zajęć przy uwzględnieniu stopnia znajomości tematyki oraz udziału w dyskusji, ocena zrozumienia tematyki i umiejętności interpretowania zagadnień

Zakres tematów:

1. Sofiści

2. Sokrates

3. Platon I

4. Platon II

5. Arystoteles

6. Św.Augustyn

7. Św. Tomasz

8. Kartezjusz

9. Pascal

10. La Mettrie

11. Kierkegaard

12. Scheler

13. Witkiewicz

14. Fromm

15. Nietzsche

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem, analiza tekstów źródłowych, dyskusja; zajęcia stacjonarne przy ewentualnej możliwości przeprowadzenia wybranych zajęć on-line

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Ostrowski 5/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0