SCRUM dla zespołów projektowych i Scrum Mastera E-Z-2S-W-SCRUM
Wykład (W)
Semestr zimowy 2024/2025
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://kampus.umcs.pl/ |
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Efekty kształcenia będą weryfikowane poprzez ocenę aktywnego udziału w zajęciach oraz pracę zespołową nad projektami i grami symulacyjnymi opartymi na podejściu Scrum. Dodatkowo, przewidziany jest test teoretyczny oraz zadania praktyczne, które sprawdzą znajomość ról w Scrumie, jak i umiejętność zastosowania narzędzi i technik Scrumowych w symulowanych sytuacjach projektowych. Ostateczna ocena obejmie również prezentację rezultatów pracy zespołowej i omówienie podejmowanych decyzji projektowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Schwaber, K., & Sutherland, J. (2020). The Scrum Guide: The Definitive Guide to Scrum: The Rules of the Game. Scrum.org. 2. Kański Ł., Chadam J., Projekt, program i portfel projektów w praktyce gospodarczej, 2019, Wydawnictwo UMCS 3. Rubin, K. S. (2012). Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process. Addison-Wesley. Literatura uzupełniająca: 1. Kański Ł., Chadam J., Zarządzanie projektami inwestycji kapitałowych, 2020, Wydawnictwo UMCS 2. Kniberg, H. (2015). Scrum and XP from the Trenches. 2nd ed. C4Media. 3. Gregory, S., & Hislop, D. (2023). Agile Project Management: A Comprehensive Guide to Agile Methodologies and Practices. Pearson. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE 1. K_W02 : W pogłębionym stopniu zna teorie i koncepcje zarządzania, które wyjaśniają złożone zależności między zjawiskami i procesami zachodzącymi w organizacjach. Potrafi rozróżnić tradycyjne i zwinne podejścia do zarządzania projektami, w tym zasady i wartości Scrum, oraz zrozumieć ich wpływ na adaptację organizacji do dynamicznie zmieniającego się otoczenia rynkowego. 2. K_W05 : W stopniu pogłębionym rozumie metody, techniki i narzędzia wykorzystywane w zarządzaniu organizacjami, szczególnie te związane z metodykami zwinnego zarządzania, takimi jak Scrum. Absolwent rozumie również, jak te narzędzia wspierają efektywność pracy zespołów, wpływając na jakość produktów i usług. 3. K_W06 : Zna zasady myślenia strategicznego oraz narzędzia zarządzania strategicznego, które mogą być stosowane w metodologii Scrum, w tym planowanie produktu (Product Backlog) oraz sprintów. Rozumie, jak zwinne podejście wpływa na elastyczność w zarządzaniu zasobami i priorytetami w organizacjach. 4. K_W09 : Zna zaawansowane metody i narzędzia do gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji, co jest kluczowe w analizowaniu i prognozowaniu zjawisk i procesów zachodzących w organizacjach Scrumowych. Absolwent rozumie, jak wykorzystać narzędzia do raportowania postępu (np. Burn-down Chart) oraz retrospekcji, aby poprawić wydajność zespołu. UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI 1. K_U01 : Potrafi identyfikować i prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze wewnątrz organizacji oraz w jej otoczeniu. Absolwent rozumie dynamikę zespołów Scrumowych oraz ich interakcje z innymi jednostkami organizacyjnymi i klientami, co pozwala mu na skuteczne zarządzanie zespołami w kontekście zmieniających się warunków rynkowych. 2. K_U03 : Umie właściwie dobierać źródła informacji, oceniać ich wiarygodność i krytycznie analizować dane dotyczące zarządzania projektami Scrumowymi. Jest zdolny do przeprowadzenia rzetelnej analizy danych, które wspierają podejmowanie decyzji w procesach sprintowych, m.in. poprzez identyfikację problemów i generowanie rozwiązań. 3. K_U11 : Potrafi samodzielnie planować i organizować pracę własną oraz zespołu Scrum, pełniąc rolę Scrum Mastera. Zna techniki zarządzania pracą zespołową, potrafi organizować spotkania scrumowe (Daily Scrum, Sprint Review, Sprint Retrospective) oraz skutecznie rozwiązywać konflikty i usuwać przeszkody, które mogą wpływać na efektywność pracy zespołu. 4. K_U09 : Jest w stanie przygotowywać prezentacje dotyczące zarządzania projektami Scrum, wykorzystując różnorodne techniki wizualizacji danych, takie jak wykresy postępu sprintu, czy diagramy przyrostów wartości. Absolwent potrafi efektywnie komunikować wyniki prac zespołu i planować przyszłe działania na podstawie analizy zebranych danych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO 1. K_K04 : Jest gotów do pracy w zespołach projektowych, organizacjach i instytucjach, pełniąc różne role w zespołach Scrum, takie jak Scrum Master, Product Owner czy członek zespołu deweloperskiego. Rozumie wagę współpracy oraz wzajemnego zaufania w zespołach zwinnych i potrafi dostosować swoje działania do potrzeb zespołu. 2. K_K05 : Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, podejmując inicjatywę oraz promując innowacyjne i efektywne rozwiązania. Jest gotów do szybkiego reagowania na zmiany rynkowe i potrzeby klienta, co jest kluczowe w adaptacyjnym podejściu Scrum do zarządzania projektami. 3. K_K07 : Działa w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz egzekwuje ich przestrzeganie od innych członków zespołu Scrum. Rozumie, jak ważne jest zachowanie standardów etycznych, zarówno w pracy zespołowej, jak i w relacjach z klientem oraz innymi interesariuszami projektu. 4. K_K06 : Uczestniczy w projektach społeczno-gospodarczych oraz działaniach na rzecz środowiska społecznego, które mogą być realizowane zgodnie z metodyką Scrum. Jest gotów do angażowania się w inicjatywy, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo i promują zrównoważony rozwój. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po zrealizowaniu materiału, udział w grach symulacyjnych. Egzamin w formie testu. Oceny i punktacja zgodna z zaleceniami WE. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do scrum (podstawowe pojęcia, powody do zwinności, sukces projektowy i jego determinanty, dojrzałość organizacyjna i projektowa, czym jest (a czym nie jest) scrum, filary, wartości, manifest zwinności) 2. Idealny zespół scrum’owy (scrum master, zespół projektowy, product owner, teoria a rzeczywistość) 3. Wymagania i współpraca z klientem (gromadzenie i utrzymywanie wymagań klienta, backlog produktu, backlog sprintu, user story, epic, definition of ready, definition of done, minimal viable product, minimal marketable feature, user story mapping) 4. Estymowanie pracy (najczęściej używane jednostki, planning poker) 5. Przebieg projektu (sprint zero, sprint, planowanie iteracji, velocity zespołu, capacity zespołu, przebieg sprintu, sprint planning meeting (iteration planning meeting), daily scrums, wykresy burnup i burndown, backlog grooming (product backlog refinement), sprint review (demo), sprint retrospective, skalowanie scrum (LeSS, Nexus) 6. Wdrożenie scrum (raportowanie i metryki projektu, Cost Performance Index CPI, Schedule Performance Index SPI) 7. Gry symulacyjna: Business Value Game, XP Planning Game, Delegation Poker & Delegation Board - Management 3.0, Planning Poker, MVP |
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład interaktywny - Prezentacja teorii Scrum oraz praktycznych zastosowań. - Wykorzystanie pytań otwartych do angażowania studentów. 2. Studia przypadków - Analiza rzeczywistych projektów z użyciem metodyki Scrum. - Dyskusje na temat sukcesów i porażek zespołów projektowych. 3. Symulacje i gry dydaktyczne - Przeprowadzenie symulacji sprintów Scrum w grupach. - Gry zespołowe mające na celu zrozumienie ról w Scrumie. 4. Warsztaty praktyczne - Ćwiczenia z planowania sprintów, tworzenia backlogów i retrospektyw. - Praca w małych grupach nad rzeczywistymi projektami. 5. Prezentacje grupowe - Przygotowanie i przedstawienie projektów przez zespoły. - Feedback od pozostałych uczestników oraz wykładowcy. 6. Dyskusje grupowe - Refleksje na temat wyzwań w implementacji Scrum. - Wymiana doświadczeń między uczestnikami kursu. 7. Materiał multimedialny - Wykorzystanie filmów i dokumentacji dotyczącej Scrum w praktyce. - Prezentacje wizualne i infografiki. 8. E-learning i materiały online - Dodatkowe materiały do samodzielnej nauki (np. kursy online, artykuły). - Wykorzystanie platformy do zarządzania nauczaniem (LMS). 9. Krytyczne myślenie i refleksja - Zachęcanie do krytycznego spojrzenia na różne aspekty Scrum. - Prowadzenie dzienników refleksji na temat nauczonych umiejętności. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (parzyste), 16:45 - 18:15,
(sala nieznana)
|
Łukasz Kański | 18/40 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.