Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SCRUM dla zespołów projektowych i Scrum Mastera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-Z-2S-W-SCRUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: SCRUM dla zespołów projektowych i Scrum Mastera
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Uczestnicy powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu zarządzania projektami oraz ogólne zrozumienie procesów biznesowych. Dodatkowo, mile widziana jest umiejętność pracy w zespole oraz znajomość podstawowych pojęć związanych z metodykami zwinnego zarządzania projektami. Nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie praktyczne, ale wiedza teoretyczna z zakresu zarządzania będzie przydatna do pełniejszego zrozumienia materiału.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 15h wykładu POW.

b) godziny niekontraktowe (praca własna studenta): 45 godzin, w tym: studiowanie literatury (notatki własne, literatura podstawowa, literatura rozszerzona, artykuły naukowe) 20h, przygotowania do gier symulacyjnych: 10h, przygotowanie do egzaminu 10h, realizacja zdań praktycznych (case study) 5h.

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 60h

Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty kształcenia będą weryfikowane poprzez ocenę aktywnego udziału w zajęciach oraz pracę zespołową nad projektami i grami symulacyjnymi opartymi na podejściu Scrum. Dodatkowo, przewidziany jest test teoretyczny oraz zadania praktyczne, które sprawdzą znajomość ról w Scrumie, jak i umiejętność zastosowania narzędzi i technik Scrumowych w symulowanych sytuacjach projektowych. Ostateczna ocena obejmie również prezentację rezultatów pracy zespołowej i omówienie podejmowanych decyzji projektowych.

Pełny opis:

W dynamicznie zmieniającym się świecie potrzeb

i technologii doskonalenie systemu zarządzania projektami przedsiębiorstwa staje się koniecznością. Czerpanie praktycznych korzyści z doświadczeń innych jest możliwe dzięki zrozumieniu dobrych praktyk. Scrum jest jedną z najczęściej wykorzystywanych metod zwinnych (agile) w praktyce gospodarczej (ponad 70% realizacji projektowych wykorzystuje metodę scrum). Dotyczy to w szczególności wytwarzania i rozwoju oprogramowania, ale także kwestii związanych z infrastrukturą, siecią usług zintegrowanych oraz wielu projektów spoza branży informatycznej. Pozytywnie na metodę scrum odpowiedziały przede wszystkim rynki komercyjne, niemniej jednak w wielu krajach znajdziemy przykłady zastosowań również w jednostkach sektora publicznego. Coraz częściej mamy także do czynienia

z tym zjawiskiem na polskim rynku zamówień publicznych. Zagadnienia poruszane w trakcie kursu koncentrują się głównie na możliwościach wykorzystania Scrum w praktyce gospodarczej,

a także osadzenia tego podejścia w szerokim kontekście zarządzania projektami.

Celem kursu jest praktyczne zapoznanie uczestników ze zwinnym zarządzaniem projektami z wykorzystaniem metody scrum, a także przygotowanie do rozpoznawanego na rynku pracy egzaminu Professional Scrum Master I (PSM I). W trakcie zajęć proponuje się także rozegranie trzech gier symulacyjnych pomagających lepiej zrozumieć proponowane podejście.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Schwaber, K., & Sutherland, J. (2020). The Scrum Guide: The Definitive Guide to Scrum: The Rules of the Game. Scrum.org.

2. Kański Ł., Chadam J., Projekt, program i portfel projektów w praktyce gospodarczej, 2019, Wydawnictwo UMCS

3. Rubin, K. S. (2012). Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process. Addison-Wesley.

Literatura uzupełniająca:

1. Kański Ł., Chadam J., Zarządzanie projektami inwestycji kapitałowych, 2020, Wydawnictwo UMCS

2. Kniberg, H. (2015). Scrum and XP from the Trenches. 2nd ed. C4Media.

3. Gregory, S., & Hislop, D. (2023). Agile Project Management: A Comprehensive Guide to Agile Methodologies and Practices. Pearson.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

1. K_W02 : W pogłębionym stopniu zna teorie i koncepcje zarządzania, które wyjaśniają złożone zależności między zjawiskami i procesami zachodzącymi w organizacjach. Potrafi rozróżnić tradycyjne i zwinne podejścia do zarządzania projektami, w tym zasady i wartości Scrum, oraz zrozumieć ich wpływ na adaptację organizacji do dynamicznie zmieniającego się otoczenia rynkowego.

2. K_W05 : W stopniu pogłębionym rozumie metody, techniki i narzędzia wykorzystywane w zarządzaniu organizacjami, szczególnie te związane z metodykami zwinnego zarządzania, takimi jak Scrum. Absolwent rozumie również, jak te narzędzia wspierają efektywność pracy zespołów, wpływając na jakość produktów i usług.

3. K_W06 : Zna zasady myślenia strategicznego oraz narzędzia zarządzania strategicznego, które mogą być stosowane w metodologii Scrum, w tym planowanie produktu (Product Backlog) oraz sprintów. Rozumie, jak zwinne podejście wpływa na elastyczność w zarządzaniu zasobami i priorytetami w organizacjach.

4. K_W09 : Zna zaawansowane metody i narzędzia do gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji, co jest kluczowe w analizowaniu i prognozowaniu zjawisk i procesów zachodzących w organizacjach Scrumowych. Absolwent rozumie, jak wykorzystać narzędzia do raportowania postępu (np. Burn-down Chart) oraz retrospekcji, aby poprawić wydajność zespołu.

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

1. K_U01 : Potrafi identyfikować i prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze wewnątrz organizacji oraz w jej otoczeniu. Absolwent rozumie dynamikę zespołów Scrumowych oraz ich interakcje z innymi jednostkami organizacyjnymi i klientami, co pozwala mu na skuteczne zarządzanie zespołami w kontekście zmieniających się warunków rynkowych.

2. K_U03 : Umie właściwie dobierać źródła informacji, oceniać ich wiarygodność i krytycznie analizować dane dotyczące zarządzania projektami Scrumowymi. Jest zdolny do przeprowadzenia rzetelnej analizy danych, które wspierają podejmowanie decyzji w procesach sprintowych, m.in. poprzez identyfikację problemów i generowanie rozwiązań.

3. K_U11 : Potrafi samodzielnie planować i organizować pracę własną oraz zespołu Scrum, pełniąc rolę Scrum Mastera. Zna techniki zarządzania pracą zespołową, potrafi organizować spotkania scrumowe (Daily Scrum, Sprint Review, Sprint Retrospective) oraz skutecznie rozwiązywać konflikty i usuwać przeszkody, które mogą wpływać na efektywność pracy zespołu.

4. K_U09 : Jest w stanie przygotowywać prezentacje dotyczące zarządzania projektami Scrum, wykorzystując różnorodne techniki wizualizacji danych, takie jak wykresy postępu sprintu, czy diagramy przyrostów wartości. Absolwent potrafi efektywnie komunikować wyniki prac zespołu i planować przyszłe działania na podstawie analizy zebranych danych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

1. K_K04 : Jest gotów do pracy w zespołach projektowych, organizacjach i instytucjach, pełniąc różne role w zespołach Scrum, takie jak Scrum Master, Product Owner czy członek zespołu deweloperskiego. Rozumie wagę współpracy oraz wzajemnego zaufania w zespołach zwinnych i potrafi dostosować swoje działania do potrzeb zespołu.

2. K_K05 : Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, podejmując inicjatywę oraz promując innowacyjne i efektywne rozwiązania. Jest gotów do szybkiego reagowania na zmiany rynkowe i potrzeby klienta, co jest kluczowe w adaptacyjnym podejściu Scrum do zarządzania projektami.

3. K_K07 : Działa w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz egzekwuje ich przestrzeganie od innych członków zespołu Scrum. Rozumie, jak ważne jest zachowanie standardów etycznych, zarówno w pracy zespołowej, jak i w relacjach z klientem oraz innymi interesariuszami projektu.

4. K_K06 : Uczestniczy w projektach społeczno-gospodarczych oraz działaniach na rzecz środowiska społecznego, które mogą być realizowane zgodnie z metodyką Scrum. Jest gotów do angażowania się w inicjatywy, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo i promują zrównoważony rozwój.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kański
Prowadzący grup: Łukasz Kański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0