Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne kryzysy finansowe E-FR-2S-F-WKFIN
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Test pisemny o różnej konfiguracji pytań.
Uwagi: W roku akademickim 2024/2025 przedmiot realizowany w formie zdalnej
Literatura:

Adamczyk M., Współczesny kryzys finansowy – przyczyny i konsekwencje dla gospodarki światowej, Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego 2012, nr 31. 13-29.

Bednarczyk J.L., Bukowski S.I., Misala J. (red.), Współczesny kryzys gospodarczy. Przyczyny przebieg – skutki, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2009 (ebook 2014)

Chancellor E., Historia spekulacji finansowych, Muza, Warszawa 2001

Ferguson N., Potęga pieniądza. Finansowa historia świata, Kraków 2010,

Financial crises: characteristics and indicators of vulnerability, IMF World Economic Outlook, Washington, D.C., May 1998

Kindleberger Ch. P., Szaleństwo, panika, krach. Historia kryzysów finansowych, WIG-Press, Warszawa 1999

Kryzysy bankowe. Przyczyny i rozwiązania, M. Iwanicz-Drozdowska (red.), BFG/PWE, Warszawa 2002

Kryzys finansowy, wybrane zagadnienia, Jolanta Adamiec (red.), Biuro Analiz Sejmowych, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2009

Kryzysy finansowe, ich przyczyny, skutki i sposoby przezwyciężania, J. Żabińska (red.), Wydawnictwo Uczelniane AE, Katowice 2000

Mackay C., Niezwykłe złudzenia i szaleństwa tłumów, Warszawa 1999

Millet D., Touissant E., Kryzys zadłużenia i jak z niego wyjść, Ksiązka i Prasa, Warszawa 2012

Nawrot W., Globalny kryzys finansowy XXI wieku. Przyczyny, przebieg, skutki, prognozy, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2009

Nicholas T. N., Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Kurhaus Publishing, 2015

Ostalecka A., Kryzysy bankowe i metody ich przezwyciężania, Difin, Warszawa 2009

Paździor A. Kryzys finansowy i jego skutki dla gospodarki Polski i świata, Difin, Warszawa 2013,

Rothschild J., Księga bessa, WIG-Press, Warszawa 2000

Roubini N., Mihm S., Ekonomia kryzysu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011

Taylor J.B., Zrozumieć kryzys finansowy, PWN, Warszawa 2010

Wójcicki W., Kryzysowe aspekty pandemii COVID-19 w sferze społecznej i wtórnie – w gospodarczej, Economic and Regional Studies 2022;15(1):74–89

Żywiecka H., Przyczyny i mechanizmy kryzysów walutowych ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia międzynarodowych przepływów kapitału, Narodowy Bank Polski, Warszawa 2002, Materiały i Studia, Zeszyt nr 145

Efekty uczenia się:

Wiedza:

– zna w sposób uporządkowany i pogłębiony terminologię używaną w finansach i rozumie jej źródła oraz zastosowania

– posiada pogłębioną wiedzę o strukturach i instytucjach ekonomicznych i finansowych oraz o ich elementach w wymiarze regionalnym, krajowym i globalnym

– rozróżnia i charakteryzuje wybrane instytucje finansowe

– posiada pogłębioną wiedzę o działaniu mechanizmu rynkowego, w tym mechanizmu powstawania kryzysów finansowych

– zna główne teorie ekonomii oraz ich ewolucje , w szczególności dotyczące kryzysów finansowych

Umiejętności:

– potrafi dostrzegać i prawidłowo interpretować złożone zjawiska społeczno-gospodarcze w kontekście kryzysów finansowych

– potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg i skutki kryzysów finansowych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować

– potrafi przygotować pogłębione prace projektowe (zaliczeniowe) dotyczące szczegółowych zagadnień ekonomicznych i finansowych z wykorzystaniem różnych źródeł

Kompetencje społeczne:

– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

– docenia znaczenie nauk o finansach dla kształtowania relacji finansowych i procesu rozwoju gospodarczego

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie testu o różnej konfiguracji pytań. Próg zaliczenia (oceny pozytywnej) wynosi 40%. Ocena 5,0 przysługuje po osiągnięciu ponad 80% punktów możliwych do zdobycia.

Szczegółowa skala oceniania:

5,0 jeżeli wynik mieści w się w 80-100%

4,5 jeżeli wynik mieści w się w 70-79%

4,0 jeżeli wynik mieści w się w 60-69%

3,5 jeżeli wynik mieści w się w 50-59%

3,0 jeżeli wynik mieści w się w 40-49%

2,0 jeżeli wynik mieści w się w 0-39%

Zakres tematów:

Teorie powstawania kryzysów finansowych, Wielki kryzys 1929-1933, Kryzysy bankowe: Etapy kryzysów bankowych, Przykłady kryzysów bankowych, Rola Międzynarodowego Funduszu Walutowego; Kryzysy walutowe: Kryzysy walutowe lat osiemdziesiątych, przykłady kryzysów walutowych (tequila kryzys, kryzys azjatycki, kryzys rosyjski), Ataki spekulacyjne; Kryzys finansowy 2007-2009: Polityka monetarna FED-u, Sekurytyzacja długów, Subprime load, Kryzys fiskalny strefy euro, Kryzys pandemiczny COVID-19, Bąble spekulacyjne: Panika na rynkach finansowych, Krachy giełdowe: W oczekiwaniu na kolejny kryzys – wskazanie źródeł potencjalnych zagrożeń.

Metody dydaktyczne:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• prezentacja multimedialna

• dyskusja dydaktyczna

• praca na materiałach źródłowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Roman Asyngier 40/41 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-96c5a8fb3 (2024-10-22)