Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
(1) Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Psychologia: kluczowe koncepcje [T.1, T.4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
(2) Zimbardo P., Gerrig, R. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
(3) Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP
Literatura uzupełniająca:
(1) Ludwikowska-Świeboda, K. (2022). Adult Attachment Styles and Psychosocial Health. Journal of Education, Health and Sport, 12(8), 36-51. https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.08.004
(2) Spielman, R., Jenkins, W., Lovett, M., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.
(3) Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza" Impuls".
(4) Kołakowski, A., Pisula, A. (2020). Sposób na trudne dziecko: przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.
(5) Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
W01: Absolwent zna i rozumie psychologiczne teorie dotyczące uczenia się i nauczania oraz złożone uwarunkowania tych procesów - K_W02
W03: Absolwent ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie
konstytuującym struktury społeczne - K_W05
UMIEJĘTNOŚCI
U01: Absolwent potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych - K_U02
U02: Absolwent wykazuje umiejętność zastosowania podstawowej wiedzy psychologicznej do analizy motywów i wzorców ludzkich zachowań - K_U02
U03 - Absolwent posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami psychologicznymi by sprawnie komunikować się z otoczeniem w różnego typu sytuacjach edukacyjnych - K_U04
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K01: Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K04
|
Zakres tematów: |
1. Rola różnych podejść psychologicznych w wyjaśnianiu procesów uczenia się. Analiza i interpretacja problemów wychowawczych i opiekuńczych w świetle różnych teorii osobowości (psychodynamicznych, poznawczych i behawioralnych).
2. Procesy związane z funkcjonowaniem pamięci.
3. Emocje, stres i radzenie sobie ze stresem.
4. Komunikacja interpersonalna i relacje społeczne.
5. Trudności wychowawcze: typy trudności, ich geneza oraz sposoby radzenia sobie. Zjawisko przemocy rówieśniczej - mechanizmy i profilaktyka.
|