Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria komunikowania masowego POL-D-2S-TKM
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W_01-K_02 bieżąca ewaluacja w trakcie dyskusji podczas ćwiczeń oraz wystąpienie na (na forum grupy) polegające na analizie wybranego tekstu medialnego z perspektywy wybranej teorii mediów
Literatura:

Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa 2008.

Stanley Baran, Dennis K. Davis, Teorie komunikowania masowego, Wyd. UJ, Kraków 2008.

Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, PWN, Warszawa 2006.

Maciej Mrozowski, Media Masowe. Władza, rozrywka i biznes, ASPRA-JR, Warszawa 2001.

Marian Filipiak, Homo Communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania¸ Wyd. UMCS, Lublin 2004.

Dieter Mersch, Teorie mediów, Wyd. Sic!, Warszawa 2010.

John Street, Mass media, polityka i demokracja, Wyd. UJ, Kraków 2006.

Walery Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, WAiP, Warszawa 2008.

Stuart Allan, Kultura newsów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Henry Jenkins, Kultura konwergencji, WAiP, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

W01 Student zna ujęcia teoretyczne dotyczące sposobu badań mediów i komunikacji społecznej (K_W01)

W02 Student rozumie i jest w stanie zauważyć połączenia pomiędzy mediami a społeczeństwem, instytucjami, kulturą, potrafi też posłużyć się odpowiednią aparaturą do badania tych zależności (K_W02, K_W04, K_W09)

W_03 Student zna koncepcje związane z aktywnym odbiorem mediów, generowaniem znaczeń i potrafi scharakteryzować rolę uczestników komunikacji (W_06)

Student potrafi:

U_01zastosować wiedzę nabytą podczas spotkań do analizy sfery medialnej, wykazuje się krytycznym podejściem do tekstów medialnych, operuje warsztatem badawczym umożliwiającym mu pogłębione badania nad mediami i komunikacją społeczną (K_U01, K_U02, K_U03)

U_02 wykorzystać omawiane treści do prowadzenia samodzielnych badań lub działania na rzecz usprawniania warsztatu zawodowego (K_U09)

Student jest gotów do:

K_01 przyjęcia krytycznej postawy w odbiorze przekazów medialnych oraz poznanych ujęć teoretycznych (K_K01)

K_02 wykorzystania wiedzy i umiejętności do działania na rzecz własnego rozwoju zawodowego, podejmowania inicjatyw promujących dobre praktyki komunikacyjne i dziennikarskie (K_K06, K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach oraz indywidualny projekt prezentowany przed grupą

Zakres tematów:

media - definicje i klasyfikacje

wzajemne oddziaływanie mediów

koncepcje procesu komunikowania masowego

tradycje analizy komunikowania masowego

modele komunikowania masowego

społeczne teorie mediów

media a kultura masowa i popularna

gatunki medialne

teksty kulturowe w mediach

schematy, ramy interpretacyjne, stronniczość mediów

teorie ograniczonych efektów mediów

normatywne teorie mediów

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia, prezentacja multimedialna, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Pataj 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0