Literatura: |
Esser F., Strömbäck J. (red.), Mediatization of Politics. Understanding the Transformation of Western Democracies, Basingstoke 2014.
Maguś W., Logika mediów a komunikacyjny pragmatyzm polityków, [w:] Media w kampaniach wyborczych, W. Furman, P. Kuca, D. Szczepański (red.), Rzeszów 2016.
Michalczyk S., Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009.
Sztumski J., Dramatyzacja polityki w środkach masowego przekazu, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009.
Piontek D., Mediatyzacja polityki w tzw. mediach miękkich wiadomości. Polityczni celebryci jako nowy element komunikowania politycznego, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009.
Sadlok M. Demokracja 2.0, czyli wpływ mediów interaktywnych na kształtowanie nowej rzeczywistości politycznej, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009.
Stępień A., Wpływ nowych technologii medialnych na komunikację polityczną, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009.
Sajna R., Silvio Berlusconi – Ikar czy Odyseusz włoskiej polityki? Próba analizy porażki wyborczej, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Absolwent zna i rozumie:
1) w wymiarze podstawowym teorie i szkoły badawcze nauk społecznych, w teorię mediatyzacji (K_W01; P6U_W; P6S_WG).
2) siatkę pojęciową z zakresu nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w zakresie teorii mediatyzacji (logika mediów, logika mediów społecznościowych, figuracje komunikacyjne, sfera publiczna i in.); (K_W04; P6U_W; P6S_WG).
3) podstawowe metody i techniki badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym analizę zawartości i jej wykorzystanie do badania procesów mediatyzacji (K_W05; P6U_W; P6S_WG).
4) uwarunkowania i znaczenie społeczne, polityczne, kulturowe, i technologiczne funkcjonowania środowiska medialnego oraz jego otoczenia, w szczególności przyczyny, naturę i cechy charakterystyczne procesów mediatyzacji życia publicznego (K_W06; P6U_W; P6S_WK).
5) fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji wynikające z m.in. rozwoju technologicznego mediów, w tym dylematy związane ze skutkami społecznymi mediatyzacji oraz zjawiskami demediatyzacji).
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1) wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji, rozwiązywania problemów i zadań wynikających z charakteru sfery publicznej, w tym potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy związane z mediatyzacją sfery publicznej, dotyczące zastosowania narzędzi komunikacji medialnej w realizacji zadań społecznych (np. do efektywnego stosowania narzędzi komunikacji zgodnie z logiką mediów masowych i społecznościowych; K_U01; P6U_U; P6S_UW).
2) dobrać i używać zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjnych do pozyskiwania, przetwarzania informacji i prezentowania wyników własnych badań, w tym techniki oferowane przez platformy społecznościowe i komunikacyjne oraz informacyjne (np. Google Trends, statystyki mediów społecznościowych) do realizowania celów związanych z popularyzacją i wywieraniem wpływu w zakresie spraw społecznych, komercyjnych i politycznych; K_U04; P6U_U; P6S_UW).
3) prezentować na forum publicznym własne stanowisko, dyskutować, merytorycznie i krytycznie odnosić się do innych opinii, w tym krytycznie odnosić się do przekazów mediów informacyjnych publikowanych z użyciem kanałów masowych i społecznościowych ze względu na cechy i uwarunkowania sfery publicznej; K_U08; P6U_U; P6S_UK).
Kompetencje społeczne – Absolwent jest gotów do:
1) krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści odbieranych w trakcie kształcenia i w debatach publicznych, w tym jakości i autentyczności tekstów informacyjnych i perswazyjnych w mediach masowych i społecznościowych; K_K01; P6U_K; P6S_KK).
2) uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, korzystania z opinii ekspertów w razie niemożności samodzielnego rozwiązania problemu, w tym jest gotów do weryfikacji przekazów informacyjnych ze względu na aktualny stan wiedzy naukowej prezentowanych w mediach masowych i społecznościowych; K_K03; P6U_K; P6S_KK).
3) inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i kreowania różnych form aktywności obywatelskiej z wykorzystaniem narzędzi oferowanych przez media cyfrowe i innowacje komunikacyjne; K_K04; P6U_K; P6S_KO).
|
Zakres tematów: |
1. Pojęcie i charakterystyka mediatyzacji jako teorii i meta-procesu
2. Gwałtowna mediatyzacja życia publicznego i prywatnego w czasie pandemii Covid-19 – studia przypadków
3. Logika mediów masowych
4. Logika mediów społecznościowych
5. Mediatyzacja polityki
6. Mediatyzacja opinii publicznej
7. Mediatyzacja kampanii politycznych i wyborczych
8. Mediatyzacja w instytucjach publicznych (na szczeblu krajowym i samorządowym)
9. Mediatyzacja aktywności publicznej obywateli
10. Mediatyzacja działalności organizacji pozarządowych
11. Mediatyzacja dziennikarstwa
12. Figuracje jako odzwierciedlenie mediatyzacji relacji między aktorami politycznymi
13. Demediatyzacja
|