Mediatyzacja sfery publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PRZ-LS-MSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediatyzacja sfery publicznej |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W trakcie zajęć - weryfikacja sposobu i poziomu wykonania zadań z zakresu realizowanego tematu; sprawdzanie prawidłowości rozumienia omawianych pojęć i procesów; weryfikacja końcowa - zaliczenie ustne z zakresu wybranego zagadnienia. Obecność i aktywność na zajęciach, przygotowywanie zadań domowych; zaliczenie ustne końcowe z zakresu wybranego zagadnienia z sylabusa wraz z przykładami. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Pojęcie i charakterystyka mediatyzacji jako teorii i meta-procesu 2. Gwałtowna mediatyzacja życia publicznego i prywatnego w czasie pandemii Covid-19 – studia przypadków 3. Logika mediów masowych 4. Logika mediów społecznościowych 5. Mediatyzacja polityki 6. Mediatyzacja opinii publicznej 7. Mediatyzacja kampanii politycznych i wyborczych 8. Mediatyzacja w instytucjach publicznych (na szczeblu krajowym i samorządowym) 9. Mediatyzacja aktywności publicznej obywateli 10. Mediatyzacja działalności organizacji pozarządowych 11. Mediatyzacja dziennikarstwa 12. Figuracje jako odzwierciedlenie mediatyzacji relacji między aktorami politycznymi 13. Demediatyzacja |
Literatura: |
Esser F., Strömbäck J. (red.), Mediatization of Politics. Understanding the Transformation of Western Democracies, Basingstoke 2014. Maguś W., Logika mediów a komunikacyjny pragmatyzm polityków, [w:] Media w kampaniach wyborczych, W. Furman, P. Kuca, D. Szczepański (red.), Rzeszów 2016. Michalczyk S., Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009. Sztumski J., Dramatyzacja polityki w środkach masowego przekazu, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009. Piontek D., Mediatyzacja polityki w tzw. mediach miękkich wiadomości. Polityczni celebryci jako nowy element komunikowania politycznego, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009. Sadlok M. Demokracja 2.0, czyli wpływ mediów interaktywnych na kształtowanie nowej rzeczywistości politycznej, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009. Stępień A., Wpływ nowych technologii medialnych na komunikację polityczną, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009. Sajna R., Silvio Berlusconi – Ikar czy Odyseusz włoskiej polityki? Próba analizy porażki wyborczej, [w:] M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Absolwent zna i rozumie: 1) w wymiarze podstawowym teorie i szkoły badawcze nauk społecznych, w teorię mediatyzacji (K_W01; P6U_W; P6S_WG). 2) siatkę pojęciową z zakresu nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w zakresie teorii mediatyzacji (logika mediów, logika mediów społecznościowych, figuracje komunikacyjne, sfera publiczna i in.); (K_W04; P6U_W; P6S_WG). 3) podstawowe metody i techniki badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w tym analizę zawartości i jej wykorzystanie do badania procesów mediatyzacji (K_W05; P6U_W; P6S_WG). 4) uwarunkowania i znaczenie społeczne, polityczne, kulturowe, i technologiczne funkcjonowania środowiska medialnego oraz jego otoczenia, w szczególności przyczyny, naturę i cechy charakterystyczne procesów mediatyzacji życia publicznego (K_W06; P6U_W; P6S_WK). 5) fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji wynikające z m.in. rozwoju technologicznego mediów, w tym dylematy związane ze skutkami społecznymi mediatyzacji oraz zjawiskami demediatyzacji). Umiejętności – Absolwent potrafi: 1) wykorzystywać posiadaną wiedzę do identyfikacji, rozwiązywania problemów i zadań wynikających z charakteru sfery publicznej, w tym potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy związane z mediatyzacją sfery publicznej, dotyczące zastosowania narzędzi komunikacji medialnej w realizacji zadań społecznych (np. do efektywnego stosowania narzędzi komunikacji zgodnie z logiką mediów masowych i społecznościowych; K_U01; P6U_U; P6S_UW). 2) dobrać i używać zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjnych do pozyskiwania, przetwarzania informacji i prezentowania wyników własnych badań, w tym techniki oferowane przez platformy społecznościowe i komunikacyjne oraz informacyjne (np. Google Trends, statystyki mediów społecznościowych) do realizowania celów związanych z popularyzacją i wywieraniem wpływu w zakresie spraw społecznych, komercyjnych i politycznych; K_U04; P6U_U; P6S_UW). 3) prezentować na forum publicznym własne stanowisko, dyskutować, merytorycznie i krytycznie odnosić się do innych opinii, w tym krytycznie odnosić się do przekazów mediów informacyjnych publikowanych z użyciem kanałów masowych i społecznościowych ze względu na cechy i uwarunkowania sfery publicznej; K_U08; P6U_U; P6S_UK). Kompetencje społeczne – Absolwent jest gotów do: 1) krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści odbieranych w trakcie kształcenia i w debatach publicznych, w tym jakości i autentyczności tekstów informacyjnych i perswazyjnych w mediach masowych i społecznościowych; K_K01; P6U_K; P6S_KK). 2) uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, korzystania z opinii ekspertów w razie niemożności samodzielnego rozwiązania problemu, w tym jest gotów do weryfikacji przekazów informacyjnych ze względu na aktualny stan wiedzy naukowej prezentowanych w mediach masowych i społecznościowych; K_K03; P6U_K; P6S_KK). 3) inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i kreowania różnych form aktywności obywatelskiej z wykorzystaniem narzędzi oferowanych przez media cyfrowe i innowacje komunikacyjne; K_K04; P6U_K; P6S_KO). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Nowak-Teter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Nowak-Teter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Nowak-Teter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.