Literatura: |
J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012.
Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2011.
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985 - lub inne wydania - fragmenty,
Wł. W. Skarbek, Wybrane zagadnienia metodologii nauk społecznych, 2013, ss. 154 online:
https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17830/SKARBEK_WW_-_Wybrane_Zagadnienia_Metodologii_Nauk_Spo%2520ecznych.PDF?sequence=1
art. uzupełniające
Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie” 2010, 1-2, s. 45-55 https://rcin.org.pl/Content/48993/PDF/WA248_65910_P-I-2524_domanska-jakiej.pdf
Małgorzata Popiołek-Roßkamp, O (nie)potrzebności humanistyki, „Quart” 2022, nr 1, s. 3-15. https://quart.uni.wroc.pl/pdf/63/Quart63_01_Popiolek.pdf
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
STUDENT ZNA I ROZUMIE
1. .[..] główne kierunki rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych oraz podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów, zdarzeń i procesów dziejowych K_W05
2. [...] współczesne dokonania, tendencje i uwarunkowania rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych, w tym ich powiązanie z innymi dziedzinami i dyscyplinami nauki, w szczególności leżące u podstaw potrzeb informacyjnych społeczeństwa K_W08
3. [...] fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w szczególności dotyczące zakresu swobody w dostępie do informacji i ograniczeń tego dostępu jako kontekstu działalności naukowej K_W09
UMIEJĘTNOŚCI
STUDENT POTRAFI
1. [...] korzystać ze ustaleń naukowych i praktycznych współczesnych nauk humanistycznych i społecznych, dokonując właściwego doboru źródeł/tekstów oraz wyszukując, analizując, twórczo interpretując i oceniając zawarte w nich informacje K_U02
2. [...] komunikować się w zakresie zasadniczych ustaleń nauk humanistycznych i społecznych ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym prezentując, w szczególności w formie pracy dyplomowej wnioski wyprowadzone z literatury przedmiotu oraz własnej analizy innych źródeł K_U07
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. STUDENT [...] JEST GOTÓW DO kreatywnego rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązaniem K_K02
|
Zakres tematów: |
1. Metodologia nauk humanistyczno-społecznych – wprowadzenie (def.)
2. Podział nauk a interdyscyplinarność
3. Sposoby poznania
4. Od hipotezy do tezy
5. Pytania i problemy badawcze – formułowanie, wyjaśnianie… teorie naukowe.
6. Definiowanie – definicje, terminologia, język specjalistyczny (naukowy)
7. Etapy badań – plan (+strategie, procedury) badawcze
8. Metody badań
9. Techniki badawcze
10. Analiza logiczna, wnioskowanie
11. Opis badań – redagowanie pracy – etapy, struktura pracy
12. Problem błędów logicznych, błędy językowe
13. Literatura, piśmiennictwo czy bibliografia?
14.Teorie naukowe, wielość metod i perspektyw - wybrane przykłady z nauk humanistycznych.
15. TEST zaliczeniowy
|