Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań humanistyczno-społecznych H-MNHS-RO-1S.1
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
ECTS przedmiotu przeprowadzonego w formie zdalnej: ECTS 1
Liczba godzin przedmiotu przeprowadzonego w formie zdalnej: WY 15
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Końcowe kolokwium zaliczeniowe - test.
Literatura:

J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012.

Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2011.

S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985 - lub inne wydania - fragmenty,

Wł. W. Skarbek, Wybrane zagadnienia metodologii nauk społecznych, 2013, ss. 154 online:

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17830/SKARBEK_WW_-_Wybrane_Zagadnienia_Metodologii_Nauk_Spo%2520ecznych.PDF?sequence=1

art. uzupełniające

Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie” 2010, 1-2, s. 45-55 https://rcin.org.pl/Content/48993/PDF/WA248_65910_P-I-2524_domanska-jakiej.pdf

Małgorzata Popiołek-Roßkamp, O (nie)potrzebności humanistyki, „Quart” 2022, nr 1, s. 3-15. https://quart.uni.wroc.pl/pdf/63/Quart63_01_Popiolek.pdf

Efekty uczenia się:

WIEDZA

STUDENT ZNA I ROZUMIE

1. .[..] główne kierunki rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych oraz podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów, zdarzeń i procesów dziejowych K_W05

2. [...] współczesne dokonania, tendencje i uwarunkowania rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych, w tym ich powiązanie z innymi dziedzinami i dyscyplinami nauki, w szczególności leżące u podstaw potrzeb informacyjnych społeczeństwa K_W08

3. [...] fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w szczególności dotyczące zakresu swobody w dostępie do informacji i ograniczeń tego dostępu jako kontekstu działalności naukowej K_W09

UMIEJĘTNOŚCI

STUDENT POTRAFI

1. [...] korzystać ze ustaleń naukowych i praktycznych współczesnych nauk humanistycznych i społecznych, dokonując właściwego doboru źródeł/tekstów oraz wyszukując, analizując, twórczo interpretując i oceniając zawarte w nich informacje K_U02

2. [...] komunikować się w zakresie zasadniczych ustaleń nauk humanistycznych i społecznych ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym prezentując, w szczególności w formie pracy dyplomowej wnioski wyprowadzone z literatury przedmiotu oraz własnej analizy innych źródeł K_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. STUDENT [...] JEST GOTÓW DO kreatywnego rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązaniem K_K02

Metody i kryteria oceniania:

forma pisemna - końcowy test zaliczeniowy.

Zakres tematów:

1. Metodologia nauk humanistyczno-społecznych – wprowadzenie (def.)

2. Podział nauk a interdyscyplinarność

3. Sposoby poznania

4. Od hipotezy do tezy

5. Pytania i problemy badawcze – formułowanie, wyjaśnianie… teorie naukowe.

6. Definiowanie – definicje, terminologia, język specjalistyczny (naukowy)

7. Etapy badań – plan (+strategie, procedury) badawcze

8. Metody badań

9. Techniki badawcze

10. Analiza logiczna, wnioskowanie

11. Opis badań – redagowanie pracy – etapy, struktura pracy

12. Problem błędów logicznych, błędy językowe

13. Literatura, piśmiennictwo czy bibliografia?

14.Teorie naukowe, wielość metod i perspektyw - wybrane przykłady z nauk humanistycznych.

15. TEST zaliczeniowy

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agata Rybińska 51/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0