Literatura: |
1. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów, Lublin 2004.
2. Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2000.
3. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t.2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993.
4. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008.
5. Grzywa A., Manipulacja. Mechanizmy psychologiczne, Kraśnik 1997.
6. Język a kultura (t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, pod red. J. Bartmińskiego, R. Grzegorczykowej, Wrocław 1991).
7. Lyons J., Semantyka t.1-2, Warszawa 1984-89.
9. Manipulacja w języku, pod red. P. Krzyżanowskiego i P. Nowaka, Lublin 2004.
10. Pisarek W., Język służy propagandzie, Kraków 1976.
11. Tokarski R. Światy za słowami, Lublin 2013.
12. Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i rozumieć pojęcia oraz teorie wskazane w opisie programu; K_W03 [P6U_W (P6S_WG)]; K_W05 [P6U_W (P6S_WG)]; K_W09 [P6U_W (P6S_WG)]; K_W12 [P6U_W (P6S_WG)]
W02 - W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody analizy przekazów intencjonalnych (dziennikarskich, propagandowych, reklamowych, homiletycznych); K_W02 (P6U_W [P6S_WG)]; K_W05 [P6U_W (P6S_WG)]; K_W12 [P6U_W (P6S_WG)]
W03 - W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykazywać się znajomością i rozumieniem: tendencji rozwojowych współczesnych mediów, właściwości języka współczesnej komunikacji medialnej; K_W02 (P6U_W [P6S_WG)]; K_W08 [P6U_W (P6S_WG), K_W09 [P6U_W (P6S_WG)], K_W11 [P6U_W (P6S_WG)], K_W13 [P6U_W (P6S_WG)]
U01 - W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać: płaszczyzny oficjalności, intencję właściwą pośrednich aktów mowy, językowe środki perswazyjne i sposoby manipulacji językowej, pragmatyczne uwarunkowania gatunków dziennikarskich (informacyjnych i publicystycznych), rodzaje gier językowych; K_U01 [P6U_U (P6S_UW)]; K_U02 [P6U_U (P6S_UW)]; K_U03 [P6U_U (P6S_UW)]; K_U09 K_U06 [P6U_U (P6S_UW)]; K_U10 [P6U_U (P6S_UW; P6S_UU)]
|
Zakres tematów: |
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie treści wykładu i uczą zastosowania wiedzy w praktyce analitycznej i redakcyjnej. Zajęcia pod względem merytorycznym uzupełniają wykład, któremu towarzyszą oraz pokazują możliwość wykorzystania przyswojonej przez studentów wiedzy w praktyce. Treści programowe wykładu uzupełniają o tematy dotyczące: niejednorodności komunikacji językowej, teorii aktu komunikacji, relacji między perswazją i manipulacją. Wykonywane są ćwiczenia: uczące określania stopnia oficjalności wypowiedzi oraz sposobu adresowania wypowiedzi; wykorzystania teorii aktów mowy, implikatury konwersacyjnej oraz koncepcji genrów mowy; rozpoznawania i wykorzystania językowych środków perswazji, językowych zachowań manipulacyjnych, a także gier językowych.
|