Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki:Moralne podstawy działania F-38-OG
Kurs internetowy (KINT) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 300
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: praca zaliczeniowa
Uwagi: Zajęcia odbywają się online.
Student może mieć 2 nieobecności. Nieobecności przekraczające ten próg muszą być zaliczone (poprzez zaliczenie zadanego tekstu źródłowego lub opracowania)
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Arno Anzenbacher, Formy uzasadnienia etyki, tłum. L. Kopciuch, w: Uzasadnianie w aksjologii i etyce, red. L. Kopciuch i T. Siwiec, Wyd. UMCS, Lublin 2015, 97-128.

Leszek Kopciuch, Nowożytne koncepcje wartości, [w:] Metafizyka, t. 2, red. S. Janeczek, A. Starościc, seria: Dydaktyka filozofii, Wyd. KUL, Lublin 2017, 387-417.

Nicolai Hartmann, Najważniejsze problemy etyki, „Znak” 1974, nr 11 (245), całość.

LITERATURA ZALECANA/Nieobowiązkowa:

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Filozofia starożytna Grecji i Rzymu, red. J. Legowicz, seria: Epikur z Samos; PWN, Warszawa 1971.

J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. B. Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958, rozdz. I, III, IV, V.

J. S. Mill, Utylitaryzm, tłum. F. Mierzejewski, [w:] J. S. Mil, O wolności, O zasadzie użyteczności, De Agostini–Altaya, Warszawa 2003, rozdz. II.

Moritz Schlick, Zagadnienia etyki, tłum. M. i A. Kawczakowie, PWN, Warszawa 1960, rozdz. 2, 3, 4, 5, 7.

Peter Singer, Etyka praktyczna, tłum. A. Sagan, KiW, Warszawa 2003, rozdz. 1, 2, 8, 9, 12.

F. Copleston, Historia filozofii, tłum. J. Łoziński, t. 6, Pax, Warszawa 2005, rozdz. XIV.

George Edward More, Zasady etyki, tłum. Cz. Znamierowski, Altaya–De Agostini, Warszawa 2003, rozdz. I.

Ludwig Wittgenstein, Wykład o etyce, tłum. W. Sady, [w:] Uwagi o religii i etyce, Znak, Kraków 1995, s. 75-85.

Leszek Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand – Hans Reiner, Lublin 2010, rozdz. 2 punkt 2,3; rozdz. 8 punkt 2,3,5.

Harry G. Frankfurt, Wolność woli i pojęcie osoby, tłum. J. Nowotniak, [w:] J. Hołówka (red.). Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Aletheia, Warszawa 1997, s. 21-39.

Leszek Kopciuch, Struktura przeżyć wolitywnych w kontekście problemu wolnej woli – H. G. Frankfurt, D. von Hildebrand, [w:] L. Kopciuch (red.), Współczesne i historyczne konteksty wolności, Wyd. UMCS, Lublin 2013, s.239-249.

Harry G. Frankfurt, Alternatywne możliwości i odpowiedzialność moralna, [w:] J. Hołówka (red.). Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Aletheia, Warszawa 1997, s. 163-174.

Roman Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, tłum. A. Węgrzecki, [w:] R. Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, punkt V-IX .

Hans Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Platan, Kraków 1996, s. 21-41, 167-196.

Thomas Nagel, Traf w życiu moralnym, [w:] T. Nagel, Pytania ostateczne, tłum. A Romaniuk, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

Kurt Baier, Egoizm, [w:] Przewodnik po etyce, przeł. P. Łuków, red. P. Singer, Książka i Wiedza, Warszawa 2009, s. 238-246.

Leszek Kopciuch, Egoizm: Thomas Hobbes i Kurt Baier, "Studia z Historii Filozofii" 2018, nr 1, vol. 10, s. 105-122.

Leszek Kopciuch, Multikulturalizm, wartości oraz relatywizm i (lub) pluralizm, "Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych" 2016, t. XXVIII/1, s. 5-21.

Leszek Kopciuch, Wartości konsumpcji, „Kultura-Historia-Globalizacja” 2016, nr 20, s. 119-133; http://www.khg.uni.wroc.pl/files/10%20KHG_20%20Kopciuch%20t.pdf

Leszek Kopciuch, Krytyka relatywizmu aksjologicznego u N. Hartmanna, „Edukacja Filozoficzna” vol. 41 (2006), s. 157-170.

Efekty uczenia się:

W1, Student zna w zaawansowanym stopniu najważniejsze teorie z obszaru zachodniej etyki dotyczące sposobów uzasadniania wartości działania

U1, Student potrafi argumentować w moralnych sporach i racjonalnie uzasadniać formułowane przez siebie poglądy etyczne

K1, Student rozumie wagę ciągłego pogłębiania własnej wiedzy etycznej.

Metody i kryteria oceniania:

ocena merytoryczna pracy zaliczeniowej

Zakres tematów:

1. Etyka i aksjologia struktura etyki, rodzaje etyki, uzasadnianie w etyce.

2. Główne problemy i stanowiska etyczne.

3. Hedonizm: jego zwolennicy i krytycy.

4. Utylitaryzm 1.

5. Utylitaryzm 2.

6. Deontologizm; etyka Immanuela Kanta.

7. Materialna etyka wartości 1.

8. Materialna etyka wartości 2

9. Relatywizm i jego krytycy 1.

10. Relatywizm i jego krytycy 2.

11. Egoizm.

12. Wolność a moralność.

13. Odpowiedzialność moralna.

14. Pluralizm aksjologiczny i tolerancja.

15. Myślenie moralne.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, wykład objaśniający, analiza tekstów źródłowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Leszek Kopciuch 41/300 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0