Wykład ogólnouniwersytecki:Moralne podstawy działania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-38-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki:Moralne podstawy działania |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Wykłady ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką wykładu |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 1,0 - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 - Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 4,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Wykład wprowadza w zasadnicze spory, stanowiska i argumentacje w zakresie myślenia moralnego oraz uzasadniania wartości podejmowanych działań i przyjmowanych postaw. Zapoznaje z terminologią etyczną i aksjologiczną. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Arno Anzenbacher, Formy uzasadnienia etyki, tłum. L. Kopciuch, w: Uzasadnianie w aksjologii i etyce, red. L. Kopciuch i T. Siwiec, Wyd. UMCS, Lublin 2015, 97-128. Leszek Kopciuch, Nowożytne koncepcje wartości, [w:] Metafizyka, t. 2, red. S. Janeczek, A. Starościc, seria: Dydaktyka filozofii, Wyd. KUL, Lublin 2017, 387-417. Nicolai Hartmann, Najważniejsze problemy etyki, „Znak” 1974, nr 11 (245), całość. LITERATURA ZALECANA/Nieobowiązkowa: Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Filozofia starożytna Grecji i Rzymu, red. J. Legowicz, seria: Epikur z Samos; PWN, Warszawa 1971. J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. B. Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958, rozdz. I, III, IV, V. J. S. Mill, Utylitaryzm, tłum. F. Mierzejewski, [w:] J. S. Mil, O wolności, O zasadzie użyteczności, De Agostini–Altaya, Warszawa 2003, rozdz. II. Moritz Schlick, Zagadnienia etyki, tłum. M. i A. Kawczakowie, PWN, Warszawa 1960, rozdz. 2, 3, 4, 5, 7. Peter Singer, Etyka praktyczna, tłum. A. Sagan, KiW, Warszawa 2003, rozdz. 1, 2, 8, 9, 12. F. Copleston, Historia filozofii, tłum. J. Łoziński, t. 6, Pax, Warszawa 2005, rozdz. XIV. George Edward More, Zasady etyki, tłum. Cz. Znamierowski, Altaya–De Agostini, Warszawa 2003, rozdz. I. Ludwig Wittgenstein, Wykład o etyce, tłum. W. Sady, [w:] Uwagi o religii i etyce, Znak, Kraków 1995, s. 75-85. Leszek Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand – Hans Reiner, Lublin 2010, rozdz. 2 punkt 2,3; rozdz. 8 punkt 2,3,5. Harry G. Frankfurt, Wolność woli i pojęcie osoby, tłum. J. Nowotniak, [w:] J. Hołówka (red.). Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Aletheia, Warszawa 1997, s. 21-39. Leszek Kopciuch, Struktura przeżyć wolitywnych w kontekście problemu wolnej woli – H. G. Frankfurt, D. von Hildebrand, [w:] L. Kopciuch (red.), Współczesne i historyczne konteksty wolności, Wyd. UMCS, Lublin 2013, s.239-249. Harry G. Frankfurt, Alternatywne możliwości i odpowiedzialność moralna, [w:] J. Hołówka (red.). Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Aletheia, Warszawa 1997, s. 163-174. Roman Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, tłum. A. Węgrzecki, [w:] R. Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, punkt V-IX . Hans Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Platan, Kraków 1996, s. 21-41, 167-196. Thomas Nagel, Traf w życiu moralnym, [w:] T. Nagel, Pytania ostateczne, tłum. A Romaniuk, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. Kurt Baier, Egoizm, [w:] Przewodnik po etyce, przeł. P. Łuków, red. P. Singer, Książka i Wiedza, Warszawa 2009, s. 238-246. Leszek Kopciuch, Egoizm: Thomas Hobbes i Kurt Baier, "Studia z Historii Filozofii" 2018, nr 1, vol. 10, s. 105-122. Leszek Kopciuch, Multikulturalizm, wartości oraz relatywizm i (lub) pluralizm, "Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych" 2016, t. XXVIII/1, s. 5-21. Leszek Kopciuch, Wartości konsumpcji, „Kultura-Historia-Globalizacja” 2016, nr 20, s. 119-133; http://www.khg.uni.wroc.pl/files/10%20KHG_20%20Kopciuch%20t.pdf Leszek Kopciuch, Krytyka relatywizmu aksjologicznego u N. Hartmanna, „Edukacja Filozoficzna” vol. 41 (2006), s. 157-170. |
Efekty uczenia się: |
W1, Student zna w zaawansowanym stopniu najważniejsze teorie z obszaru zachodniej etyki dotyczące sposobów uzasadniania wartości działania U1, Student potrafi argumentować w moralnych sporach i racjonalnie uzasadniać formułowane przez siebie poglądy etyczne K1, Student rozumie wagę ciągłego pogłębiania własnej wiedzy etycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 300 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Leszek Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.