Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moralne podstawy działania F-KS.27
Wykład (W) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, egzamin ustny
W2, egzamin ustny
W3, egzamin ustny
W4, egzamin ustny
U1, egzamin ustny
U2, egzamin ustny
K1, egzamin ustny
K2, egzamin ustny
K2, egzamin ustny
Uwagi: Osoby, który uzyskały ocenę 5,0 z konwersatorium uzyskują na egzaminie podwyższenie oceny końcowej o 1.0.

Moralne podstawy działania – zagadnienia na egzamin 2025:

1. Etyka Kanta jako etyka powinności
2. Etyka normatywna, etyka opisowa, metaetyka
3. Hedonizm Moritza Schlicka
4. Czy i jaki egoizm jest zły?
5. Główne funkcje etyki.
6. Spór etyki skutków z etyką intencji. Pojęcie konsekwencjalizmu w etyce.
7. Od czego zależy wartość działania moralnego?
8. Argumenty przeciwko hedonizmowi.
9. Argumenty przeciwko relatywizmowi
10. Wolność woli według H. G. Frankfurta
11. Racjonalizm i formalizm etyki Kantowskiej.
12. Eksternalizm i internalizm motywacyjny.
13. Intelektualizm etyczny Sokratesa a eksternalizm i internalizm motywaacyjny
14. Główne idee materialnej etyki wartości
15. Hedonizm. Istota argumenty i przedstawiciele.
16. Hedonizm Arystypa a hedonizm Epikura
17. Błąd naturalistyczny w etyce
18. Imperatyw kategoryczny a imperatyw hipotetyczny
19. Warunki odpowiedzialności według Romana Ingardena
20. Czy intelektualizm etyczny Sokratesa jest stanowiskiem, które da się obronić? Stanowisko Dietricha von Hildebranda.
21. Jak istnieją wartości: obiektywizm, subiektywizm i relacjonizm.
22. Krytyka subiektywizmu aksjologicznego.
22. Kant: postulaty praktycznego rozumu
23. Problemy etyki według G. E. Moore’a
24. Definicja i rodzaje utylitaryzmu
25. Utylitaryzm a hedonizm
26. Rodzaje wolności według Dietricha von Hildebranda
27. Etyka złotego środka Arystotelesa.
28. Powinność: jej odmiany i rola w strukturze wartości i działania.
29. Etyka i jej normy według Ludwiga Wittgensteina.
30. Obiektywność wartości i struktura determinacji aksjologicznej – Nicolai Hartmann.
31. Odpowiedzialność a wielości możliwości alternatywnych – Harry G. Frankfurt.
33. Poznanie wartości (norm): irracjonalizm/emocjonalizm
34. Egoizm według Kurta Baiera
35. Poznanie wartości (norm): racjonalizm
36. Racjonalizm i emocjonalizm w etyce
37. Relatywizm i absolutyzm w etyce; definicja i argumenty.
38. Deontologizm w etyce.
39. Utylitaryzm Benthama a utylitaryzm Milla
40. Wartości intencji i wartości intendowane
41. Zarzuty przeciwko emocjonalizmowi w aksjologii i etyce.
42. Rodzaje uczuć aksjologicznych według Maxa Schelera.
43. Rodzaje złudzeń aksjologicznych według D. von Hildebranda
44. Rodzaje powinności według Nicolaia Hartmanna.
45. Trzy sformułowania imperatywu kategorycznego i Kanta
46. Struktura działania moralnego a jego wartość (wartości)
47. Hierarchia wartości według Schelera i Hartmanna.
48. Relatywizm i absolutyzm
49. Utylitaryzm klasyczny a poglądy Moritza Schlicka
50. Zalety i słabości utylitaryzmu.
51. Działanie a postawy osobowe.
52. Czucie wartości według Schelera i Hartmanna
53. Utylitaryzm Petera Singera
54. Dlaczego mamy działać moralnie?
55. Wartości intendowane a wartość intencji
56. Etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa
57. Jak są poznawane wartości/normy?



Literatura:

Teksty analizowane na konwersatorium

Uzasadnianie w aksjologii i etyce, red. L. Kopciuch i T. Siwiec, Wyd, UMCS, Lubin 2015.

Leszek Kopciuch, Nowożytne koncepcje wartości, [w:] Metafizyka, t. 2, red. S. Janeczek, A. Starościc, seria: Dydaktyka filozofii, Wyd. KUL, Lublin 2017.

Efekty uczenia się:

W1, ma zaawansowaną wiedzę na temat różnych, historycznych i współczesnych teorii działania

W2, zna podstawową terminologię stosowaną w analizach działania i różnych jego rodzajów - w zakresie ważnym dla rozumienia mechanizmów kreatywności społecznej

W3, ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową wiedzę na temat wartości urzeczywistniających się w działaniu – moralnych i pozamoralnych; rozumie moralne uwarunkowania ludzkiego działania na poziomie jego intencji i skutków;

W4, zna najważniejsze historyczne i współczesne różne stanowiska etyczne, zna różne teorie na temat współczesnych wyzwań moralnych

U1, posiada podstawowe umiejętności badawcze, takie jak formułowanie i analiza problemów, gromadzenie danych i jest przygotowany do udziału w prowadzeniu badań

U2, potrafi stosować argumentację z obszaru różnych teorii działania w pobudzaniu pożądanych moralnie form aktywności i kreatywności

K1, ma świadomość aksjologicznych - moralnych i pozamoralnych – walorów ciągłego samorozwoju

K2, ma świadomość konieczności przestrzegania różnorodnych wartości i norm ( w tym moralnych) – w działaniach społecznych, w pobudzaniu zachowań kreatywnych oraz w ustalaniu strategii działania

K3, ma świadomość konieczności uwzględniania w działaniu i jego planowaniu indywidualnych uwarunkowań sytuacji i działających w nich podmiotów; rozumie indywidualne i uniwersalne aspekty moralności

Metody i kryteria oceniania:

ocena stopnia znajomości i rozumienia głównych pojęć i stanowisk formułowanych w historii etyki oraz w ramach ujęć najnowszych

Zakres tematów:

1. Etyka i aksjologia jako działy filozofii; ich problematyka i typowe stanowiska.

2. Spory etyk deontologicznych z etykami teleologicznymi.

3. Warunki moralnego charakteru działania.

4. Rodzaje wartości realizujących się w działaniu.

5. Problem ludzkiej wolności a działanie kwalifikowalne moralnie.

6. Racjonalność etyki.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, wykład objaśniający, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Leszek Kopciuch 7/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0