Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
Konwersatorium – prace zaliczeniowe w trakcie semestru – U04, U05
Kolokwium końcowe z konwersatorium – W02, W03, U04, K06
Przygotowanie się do zajęć – K06
Aktywność i praca na zajęciach – W02, W03, U04, K06
|
Literatura: |
Encyklopedia języka polskiego, red. Stanisław Urbańczyk, Marian Kucała, wyd. 3 poprawione, Wrocław 1999.
Nagórko Alicja, Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa.
Wierzbicka Anna, O języku dla wszystkich, Warszawa 1967.
Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2001.
Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 1, Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2004; cz. 2, Warianty języka, red. Jerzy Bartmiński, Joanna Szadura, Lublin 2003; cz. 3, Akty i gatunki mowy, red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Joanna Szadura, Lublin 2004; cz. 4–5, Tekstologia (1–2), red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004; cz. 6, Części mowy, red. Jerzy Bartmiński, Marta Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2003; cz. 9, Prozodia. Fonetyka. Fonologia, red. Jerzy Bartmiński, Marta Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2010.
|
Efekty uczenia się: |
wiedza
W01 – Student zna i rozumie miejsce i znaczenie językoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych i ich powiązanie z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami z tego obszaru wiedzy, zwłaszcza w aspekcie edytorskim – K_W01
W02 – Student zna i rozumie terminologię językoznawczą – K_W02, K_W09
W03 – Student zna i rozumie istotę systemu języka polskiego i poziomów jego organizacji, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy o języku polskim (w tym w odniesieniu do najnowszych tendencji zachodzących w polszczyźnie) – K_W10
umiejętności
U04 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu językoznawstwa w sytuacjach profesjonalnych – K_U05
U05 – Student potrafi dokonać analizy gramatycznej wypowiedzi literackich i nieliterackich; ocenić poprawność językową wypowiedzi – K_U07
kompetencje
K06 – Student jest gotów do poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności; ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; świadomej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności – K_K01
K07 – jest gotów do wzięcia społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo; dochowania staranności w przygotowywaniu tekstów do publikacji w formie tradycyjnej i elektronicznej – K_K06
|
Zakres tematów: |
1. Jednostki języka.
2. Podstawowe opracowania: gramatyki i słowniki języka polskiego.
3. Odmiana ustna i pisana języka ogólnego.
4. Socjolekty.
5. Części mowy – kryteria podziału; podstawowe zróżnicowanie i sposób funkcjonowania w tekstach.
6. Funktory gramatyczne (spójniki, przyimki).
7. Czasownik i rzeczownik oraz ich satelity: przysłówek i przymiotnik, spójnik i przyimek.
8. Łączliwość czasownika jako klucz do opisu zdania.
9-10. Zdanie elementarne (schemat zdaniowy). Główne modele (typy) zdań pojedynczych.
11. Człony zdania pojedynczego a typy zdań podrzędnych.
12-13. Typy zdań współrzędnych.
14. Analiza zdań wielokrotnie złożonych.
|