Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
(1) Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Psychologia: kluczowe koncepcje [T.1, T.4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
(2) Hock, R. R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP
(3) Spielman, R., Jenkins, W., Lovett, M., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.
(4) Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza" Impuls".
(5) Nowotnik, A. (2014). Wczesnodziecięce style przywiązania do opiekuna a osiągnięcia szkolne i funkcjonowanie społeczne uczniów. Edukacja, 127(2), 7-20.
(6) Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.
(7) Wiechnik, R. (2019). Zastosowanie mnemotechnik w nauce szkolnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3), 87-99.
(8) Turska, D. (2018). Efekt oczekiwań interpersonalnych w edukacji. Implikacje dla nauczycieli. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3).
(9) Szuster, A. (2021). IMPACT: 10 lekcji ograniczających cyberprzemoc rówieśniczą–aspekt psychologiczny. Przegląd Psychologiczny, 64(2), 35-51.
Literatura uzupełniająca:
(1) Ludwikowska-Świeboda, K. (2022). Adult Attachment Styles and Psychosocial Health. Journal of Education, Health and Sport, 12(8), 36-51. https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.08.004
(2) Davis M., McKay M., Fanning P. (2019). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.
(3) Kocór, M. (2019). Wypalenie zawodowe nauczycieli: diagnoza, wsparcie, profilaktyka. Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
01. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1
02. Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3
03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4
04. Student posiada wiedzę w zakresie samorozwoju i wzbogacania zasobów własnych. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w czynnościach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5
UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:
05. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.
06. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3
07. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.1.U4
08. Rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. B.1.U5
09. Identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. B.1.U6.
10. Radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:
13. Wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. B.1.K2
|