Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia Z-G-PP.P
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 13 Pisemne kolokwia zaliczeniowe
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

(1) Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Psychologia: kluczowe koncepcje [T.1, T.4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

(2) Hock, R. R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP

(3) Spielman, R., Jenkins, W., Lovett, M., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.

(4) Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza" Impuls".

(5) Nowotnik, A. (2014). Wczesnodziecięce style przywiązania do opiekuna a osiągnięcia szkolne i funkcjonowanie społeczne uczniów. Edukacja, 127(2), 7-20.

(6) Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.

(7) Wiechnik, R. (2019). Zastosowanie mnemotechnik w nauce szkolnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3), 87-99.

(8) Turska, D. (2018). Efekt oczekiwań interpersonalnych w edukacji. Implikacje dla nauczycieli. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3).

(9) Szuster, A. (2021). IMPACT: 10 lekcji ograniczających cyberprzemoc rówieśniczą–aspekt psychologiczny. Przegląd Psychologiczny, 64(2), 35-51.

Literatura uzupełniająca:

(1) Ludwikowska-Świeboda, K. (2022). Adult Attachment Styles and Psychosocial Health. Journal of Education, Health and Sport, 12(8), 36-51. https://doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.08.004

(2) Davis M., McKay M., Fanning P. (2019). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

(3) Kocór, M. (2019). Wypalenie zawodowe nauczycieli: diagnoza, wsparcie, profilaktyka. Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1

02. Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3

03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4

04. Student posiada wiedzę w zakresie samorozwoju i wzbogacania zasobów własnych. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w czynnościach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

05. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.

06. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3

07. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.1.U4

08. Rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. B.1.U5

09. Identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. B.1.U6.

10. Radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

13. Wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. B.1.K2

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Zakres tematów:

1. Osobowość a funkcjonowanie uczniów w sytuacjach społecznych i edukacyjnych

2. Behawioralne i poznawcze mechanizmy uczenia się.

3. Uwarunkowania efektywności uczenia się

4. Komunikacja z uczniem, rozwiązywanie konfliktów

5. Wypalenie zawodowe w pracy nauzyciela - mechanizmy i profilaktyka

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja, film, mapy myśli, analiza przypadku.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Klocek 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)