Finanse międzynarodowe E-E-2S-O.7
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | sprawdzian końcowy opracowanie projektu indywidualnego/zespołowego analiza i prezentacja przypadku pytania zadawane studentom w trakcie ćwiczeń |
Literatura: |
1. K. Lutkowski, Finanse międzynarodowe. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; 2. K. Zabielski, Finanse Międzynarodowe, PWN, Warszawa 2005; 3. B. Bernaś (red.), Finanse międzynarodowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; 4. B. Mucha-Leszko, Strefa euro. Wprowadzanie, funkcjonowanie, międzynarodowa rola euro, Wyd. UMCS, Lublin 2007. 5. Czarczyńska A. , Śledziewska K., Teoria europejskiej integracji gospodarczej, Wyd. C.H. Beck 2007. 6. B. Mucha-Leszko, M. Kąkol, Polityka Systemu Rezerwy federalnej USA i jej skutki w latach 1995-2008 [w:] J.L. Bednarczyk, S.I. Bukowski, J. Misala (red.), Współczesny kryzys gospodarczy. Przyczyny – przebieg – skutki, Warszawa 2009, ss. 45-66. 7. Bogumiła Mucha-Leszko, Magdalena Kąkol, Od kryzysu finansowego do kryzysu finansów publicznych, czyli skutki polityki fiskalnej w strefie euro w latach 2008-2010 [w:] B. Mucha-Leszko (red.), Gospodarka i polityka makroekonomiczna strefy euro w latach 2008-2010. Skutki kryzysu i słabości zarządzania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, s. 221-262. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -zna terminologię używaną w ekonomii na poziomie rozszerzonym i rozumie jej źródła oraz zastosowania w szerokim zakresie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych -posiada pogłębioną wiedzę o strukturach i instytucjach ekonomicznych i ich elementach w wymiarze regionalnym, krajowym i globalnym -posiada uporządkowaną mi pogłębioną wiedzę o relacjach między podmiotami gospodarującymi oraz instytucjami społecznogospodarczymi w skali krajowej i międzynarodowej -rozróżnia i charakteryzuje różnorodne typy systemów gospodarczych -ma uporządkowaną wiedzę o więziach społecznych, ekonomicznych WIEDZA oraz mechanizmach oddziałujących na zachowania konsumenta, pracownika, przedsiębiorcy -posiada uporządkowaną i rozszerzona wiedzę o człowieku jako podmiocie gospodarującym -zna w sposób pogłębiony metody i narzędzia pozwalające na pozyskiwanie danych społeczno-gospodarczych oraz na opisywanie struktur i instytucji społeczno-gospodarczych -zna w sposób pogłębiony wybrane metody statystyczne i narzędzia gromadzenia analizy i prezentacji danych ekonomicznych i społecznych -zna w sposób pogłębiony metody oceny efektywności poszczególnych obszarów gospodarowania (analiza finansowa, analiza przedsiębiorstwa) -posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o normach i regułach prawnych, organizacyjnych , moralnych organizujących struktury i instytucje gospodarcze -zna i interpretuje ważne przepisy prawa regulujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych -zna i interpretuje zasady i regulacje w obszarze finansów publicznych -ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o procesach zmian systemów gospodarczych -posiada pogłębioną wiedzę o działaniu mechanizmu rynkowego -posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat struktur i instytucji Unii Europejskiej w jej wymiarze społeczno-gospodarczym -zna w poszerzonym zakresie teorie ekonomii oraz ich ewolucji -zna ważne zasady tworzenia rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości Umiejętności: -potrafi dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska społecznogospodarcze -potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu zjawisk i procesów w przedsiębiorstwie i gospodarce narodowej -potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do formułowania i analizy problemów podmiotów gospodarujących -potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji zasad działania podmiotów gospodarujących -potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować -potrafi przeprowadzić ocenę efektywności wybranych projektów gospodarczych -posiada umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych w przedsiębiorstwie, gospodarce narodowej i UE -Posiada umiejętności samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury rozstrzygnięcia na poziomie strategicznym -potrafi zastosować w pogłębiony sposób wybrane metody i narzędzia do analizy zjawisk społecznych, gospodarczych i przestrzennych -posiada umiejętności przeprowadzenia pogłębionych analiz zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych w wymiarze sektorowym i przestrzennym -potrafi przygotować pogłębione prace projektowe (zaliczeniowe) dotyczące szczegółowych zagadnień ekonomicznych z wykorzystaniem różnych źródeł -posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym (angielskim) dotyczących wybranych problemów gospodarczych -potrafi w sposób uporządkowany efektywnie wykorzystywać oddane mu do dyspozycji zasoby w realizacji zadań podmiotu gospodarującego Kompetencje społeczne: -ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób -docenia znaczenie nauk ekonomicznych dla kształtowania relacji ekonomicznych i procesu rozwoju gospodarczego -jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania ekonomiczne, przyjmując w nich różne role. -potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji zadań własnych i grupowych -ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań gospodarczych, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy -ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej -prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu -odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności -umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznogospodarczych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie sprawdzianu końcowego, projektu zespołowego, indywidualnej analizy i prezentacji przypadku i aktywności na zajęciach. |
Zakres tematów: |
Charakterystyka procesu integracji walutowej w EWG/UE, zasady i funkcjonowanie UGiW; Kryteria optymalnego obszaru walutowego. Porównanie polityki pieniężnej Eurosystemu i Systemu Rezerwy Federalnej USA. Polityka fiskalna w strefie euro. Integracja rynku finansowego w UE i SE. Pojęcie i rodzaje wymienialności walut, kurs walutowy (definicja, funkcje, rodzaje, czynniki kształtujące poziom kursu walutowego i ekonomiczne skutki zmiany kursów, przykłady liczbowe na wyliczanie kursów krzyżowych oraz zysków i strat na pozycjach walutowych w związku ze zmianą kursów), ryzyko walutowe i metody zabezpieczania się przed nim. Omówienie rodzajów transakcji walutowych na przykładach liczbowych. System rozliczeń międzynarodowych: obrót bezdewizowy, rozliczenia dewizowe, bezwarunkowe formy zapłaty (weksel, czek, polecenie wypłaty), płatności uwarunkowane (inkaso, akredytywa dokumentowa) oraz inne formy rozliczeń międzynarodowych. Bilans płatniczy i sposoby przywracania jego równowagi. Międzynarodowe i regionalne instytucje finansowe; Regulacje i zarządzanie finansami w skali międzynarodowej. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja dydaktyczna praca na materiałach źródłowych analiza i prezentacja przypadku metoda sytuacyjna opracowanie projektu zespołowego |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Magdalena Kąkol | 99/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.