Ewolucja ustroju państwa w czasach nowożytnych PA-ADS1-K-88
Wykład (W)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Dla studentów kierunku administracja w cyklach kształcenia 2019/2020 oraz 2020/2021: udział w dyskusji w trakcie wykładu konwersatoryjnego: K-1; egzamin ustny lub pisemny (test otwarty, test opisowy): W-1, U-1, U-2, U-3. Dla studentów kierunku prawno-administracyjnego od cyklu kształcenia 2019/2020 począwszy: zaliczenie ustne lub pisemne (test otwarty, test opisowy): W-1, W-2, U-1; udział w dyskusji w trakcie wykładu konwersatoryjnego: K-1. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2009. 2. A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), Warszawa 2012. 3. M. Klementowski, Powszechna historia ustroju, Warszawa 2012. 4. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2008. 5. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: 1. J. Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998. 2. M. Wąsowicz, Historia ustroju państw Zachodu, Warszawa 2011. 3. W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2015. 4. H. Izdebski, Historia administracji, Warszawa 2002. 5. M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student kierunku Administracja w cyklach kształcenia 2019/2020 oraz 2020/2021: W-1: posiada wiadomości na temat pozycji nauk o państwie i społeczeństwie i miejsca w nich nauk prawnych i nauk odnoszących się do administracji | K_W01 U-1: potrafi charakteryzować proces kształtowania się nowoczesnych ustrojów państwowych w Europie i USA w czasach nowożytnych | K_W16, K_U03 U-2: potrafi charakteryzować polskie oryginalne rozwiązania ustrojowe i wpływ obcych krajów na formę państwa na naszych ziemiach od początku epoki nowożytne | K_W16, K_U03 U-3: potrafi analizować przyczyny powstawania różnych form ustrojowych państwa w okresie od XV do XX wieku oraz wskazywać podobieństwa i różnice między nimi | K_W12, K_W16, K_U03 K-1: rozumie potrzebę uzupełniania i wykorzystywania wiedzy i umiejętności do aktywnego udziału w życiu politycznym kraju w celu kształtowania ustroju państwa | K_K02, K_K06, K_K07 Student kierunku Prawno-administracyjnego od cyklu kształcenia 2019/2020 począwszy: W-1: Zna i rozumie źródła prawa obrazujące ewolucję ustrojową państw w epoce nowożytnej | K_W01 W-2: zna i rozumie kształtowanie się zależności między organami stosującymi prawo a podmiotami, wobec których było ono stosowane w państwach absolutystycznych oraz konstytucyjnych | K_W04 U-1: potrafi komunikować się przy pomocy języka urzędniczego i prawniczego używając aparatu pojęciowego z zakresu nauk administracyjnych | K_U06 K-1: jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w konfrontacji z materiałami źródłowymi oraz zasobami cyfrowymi | K_U05 |
Zakres tematów: |
1. Cechy ustrojowe monarchii stanowej w okresie schyłkowym 2. Charakterystyka ustroju monarchii absolutnej 3. Ustrój Węgier i Polski w XV-XVIII w. 4. Reformy oświeceniowe w Europie i w Polsce w XVIII w. 5. Reformy ustroju rewolucyjnej i napoleońskiej Francji 6. Ewolucja ustroju państw europejskich w XIX i na początku XX w. 7. Odrębności ustrojowe ziem polskich pod zaborami 8. Ewolucja ustroju USA od XVIII do XX w. 9. Zmiany ustrojowe w Polsce w latach 1918-1939 10. Ustrój państwa komunistycznego na przykładzie ZSRR 11. Ustrój państwa faszystowskiego na przykładzie Niemiec i Włoch 12. Idea "państwa dobrobytu" |
Metody dydaktyczne: |
wykład historyczno-dogmatyczny, informacyjny, problemowy, konwersatoryjny |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.