Literatura: |
· G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. II, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 1996, s. 221–257.
· Arystoteles, O duszy, tłum. P. Siwek, Warszawa 1988, ks. I i ks. II oraz: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. II, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 1996, s. 452–467.
· S. Świeżawski, Wstęp do kwestii, (w:) Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Kęty 1998, s. 3–21.
· R. Descartes, Rozprawa o metodzie, księga IV, różne wydania.
· D. Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tom I, tłum. Cz. Znamierowski, Warszawa 1963, s. 301–341.
· I. Kant, Krytyka czystego rozumu, tom II, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1957, s. 90–107, 137–143; I. Kant, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1984, s. 184–197, 212–215.
· F. Nietzsche, Z genealogii moralności, rozprawa pierwsza, tłum. G. Sowiński, Kraków 1997, s. 33–62.
· T. Tomaszewski, Główne idee współczesnej psychologii, rozdz. „Psychoanaliza”, Warszawa 1986, s. 71–118.
· M. Scheler, Pisma z antropologii filozoficznej, tłum. S. Czerniak i A. Węgrzecki, Warszawa 1987, s. 3–149.
· J.-P Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, Warszawa 1998 (całość).
· Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, tłum. M. Gruszczyński i in., Warszawa 2001, s. 910–958.
· M. Foucault, Hermeneutyka podmiotu, tłum. M. Herer, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty).
· Renaut, Era jednostki, tłum. D. Leszczyński, Wrocław 2001 (wybrane fragmenty).
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię, stanowiska i specyfikę metodologiczną filozofii, ważną dla rozumienia problemu podmiotowości człowieka i różnych form jej kreatywności. W stopniu zaawansowanym orientuje się w sporach filozoficznych, w które uwikłana jest problematyka podmiotowości: sporze realizm-idealizm-antyrealizm, determinizm-indeterminizm, racjonalizm-woluntaryzm, naturalizm-antynaturalizm.
K_W01, K_W02 – a b
P6U_W
P6S_WG
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu historyczne i współczesne koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywnego formułowane w filozofii, jak również filozoficzne koncepcje kreatywności indywidualnej i społecznej: substancjalizm, procesualizm, monizm naturalistyczny, monizm spirytualistyczny, dualizm psychofizyczny, rozpoznaje stanowiska redukcjonistyczne i antyredukcjonistyczne w filozofii podmiotu oraz potrafi zrekonstruować stojącą za nimi argumentację.
K_W02 , K_W07 – a b
P6U_W
P6S_WG
Student zna i rozumie najważniejsze praktyczne wyzwania współczesności w odniesieniu do filozoficznego problemu osobowej tożsamości i jej zagrożeń: zwrot ku narracyjnej koncepcji tożsamości, wpływ mediów, ideologii i radykalnych nurtów religijnych na kształtowanie tożsamości. Wskazuje skutki konsumpcjonizmu i naturalizmu dla samo-identyfikacji człowieka.
K_W06, K_W07 – a b
P6U_W
P6S_WK
Posiada zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu współczesnej filozofii podmiotowości i antropologii filozoficznej oraz rozumie ich zasadnicze powiązania i różnice w stosunku do innych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem socjologii i nauk o komunikacji społecznej, nauk o kulturze i etyki.
K_W06, K_W07 – a b
P6U_W
P6S_WK
Posiada zaawansowane umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów oraz jasne prezentowanie analizowanych poglądów, dotyczących filozofii podmiotowości. Formułuje sądy pretendujące do prawdziwości, cechujące się zrozumiałością i spójnością logiczną, popierając je wiarygodną argumentacją. Trafnie wskazuje powiązania między poszczególnymi zagadnieniami z zakresu filozofii podmiotowości.
K_U01, K_U02 – b
P6U_U
P6S_UW
Potrafi posługiwać się głównymi kategoriami i ujęciami teoretycznymi z zakresu współczesnej filozofii podmiotowości, w tym także teorii wolności i działania aksjologicznego, oraz aplikować je praktycznie w zakresie właściwym dla rozpoznawania i wspierania kreatywności jednostkowej i społecznej w typowych sytuacjach profesjonalnych: w obszarze działań kulturotwórczych i artystycznych, w biznesie i działaniach w sferze publicznej.
K_U04, K_U09 – b
P6U_U
P6S_UK
Student jest gotów do aktywnego udziału w różnego zakresu oddolnych inicjatywach społecznych, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi teoretycznych i praktycznych, a także do partycypacji w innych działaniach służących rozpoznaniu i realizacji różnych form interesu publicznego.
K_K03 – b
P6U_K
P6S_KO
Student jest gotów do podejmowania odpowiedzialności za własne środowisko społeczno-kulturowe, w różnych jego wymiarach, zgodnie z posiadaną wiedzą i kompetencjami, a także do promowania postaw przedsiębiorczych i odpowiedzialnych oraz obywatelskich działań służących podniesieniu jakości życia i debaty publicznej na różnych poziomach środowiska społecznego.
K_K04 – b
P6U_K
P6S_KO
Student jest gotów do zaangażowanego i odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, respektowania zasad etyki zawodowej oraz innych norm i wartości; promowania ich we własnym środowisku zawodowym.
K_K05 – b
P6U_K
P6S_KR
|