Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W2, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, śródsemestralne pisemne testy kontrolne
W5, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, śródsemestralne pisemne testy kontrolne
W6, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, śródsemestralne pisemne testy kontrolne
U1, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, śródsemestralne pisemne testy kontrolne
U2, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, śródsemestralne pisemne testy kontrolne
K1, ocena udziału w dyskusjach, ocena przygotowania do zajęć, śródsemestralne pisemne testy kontrolne
|
Literatura: |
1) Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I - V.
2) A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej.
3) Copleston F., Historia filozofii, t.I (Grecja i Rzym).
4) Kirk, Raven, Schofield, Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, przeł. J. Lang, Warszawa – Poznań 1999.
5) Gajda J., Pitagorejczycy, Warszawa 1996.
6) Mrówka K., Jedna tylko droga. Parmenides. Fragmenty, przekład, komentarz, Szczecin 2003.
7)Mrówka K., Heraklit. Fragmenty. Nowy przekład, komentarz,
Warszawa 2004.
8)Gajda J., Sofiści, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
9) Guthrie W. K. C., Sokrates, przeł. K. Łapiński, S. Żuławski, Warszawa 2000.
10) Tymura D., Sokrates Ksenofonta, Lublin 2017.
11) Leśniak, K., Platon, Warszawa 1993.
12) Leśniak, K., Arystoteles, Warszawa 1989.
13)Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, przeł. P. Domański, Warszawa 2003.
14) Dembińska-Siury D., Plotyn, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
W2. zna w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię filozofii antyku z zakresu ontologii, epistemologii, etyki oraz antropologii
K_W02
P6U_W
P6S_WG
W5. zna w zaawansowanym stopniu podstawowe metody analizy i interpretacji najważniejszych filozoficznych tekstów starożytnych Heraklita z Efezu, Parmenidesa, Gorgiasza z Leontinoi, Ksenofonta, Platona, Arystotelesa oraz Plotyna
K_W06
P6U_W
P6S_WG
W6. zna wpływ praktycznej filozofii antyku na życie człowieka oraz jej powiązania z problemem życia: cynizm, cyrenaizm, epikureizm, stoicyzm
K_W09
P6U_W
P6S_WK
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. potrafi analizować teksty filozoficzne autorów starożytnych: Heraklita z Efezu, Parmenidesa, Gorgiasza z Leontinoi, Ksenofonta, Platona, Arystotelesa oraz Plotyna
K_U02
P6U_U
P6S_UW
U2. potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną z zakresu filozofii antycznej oraz adekwatnie definiować jej najważniejsze pojęcia
K_U03
P6U_U
P6S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy z zakresu filozofii starożytnej oraz ustawicznego jej uzupełniania
K_K01
P6U_K
P6S_KK
|
Zakres tematów: |
1. Geneza, charakter oraz główne problemy filozofii starożytnej.
2. Koncepcje zasady (arche) w ujęciu jońskiej filozofii przyrody.
3. Filozofia Pitagorejczyków.
4. Zagadnienie zmiany (Heraklit i eleaci: Parmenides, Zenon, Melissos).
5. Systemy pluralistyczne, czyli jak pogodzić stałość bytu ze zmiennością zjawisk (Empedokles, Anaksagoras, Demokryt).
6. Sofiści.
7. Filozofia Sokratejska.
8. Sokratycy mniejsi.
9. Platońska koncepcja filozofii.
10. Nauka o ideach Platona.
11. Platońska koncepcja idealnego państwa.
12. Metafizyka Arystotelesa.
13. Etyka Arystotelesa.
14. Grecka filozofia praktyczna okresu hellenistycznego.
15. Filozofia w funkcji religii (Plotyn, szkoły neoplatońskie).
|