• Estetyka- historia, przedmiot, działy i metody.
• Geneza sztuki, dzieje kategorii i klasyfikacji.
• Piękno i wartości opozycyjne wobec piękna. Teorie piękna od starożytności do estetyki współczesnej. Pojęcie kategorii estetycznych.
• Autonomia sztuki. Historia sporu o obrazy i współczesne przykłady konfliktów między wartościami estetycznymi i pozaestetycznymi w ocenie dzieła sztuki.
• Przełom subiektywistyczny w estetyce. Zagadnienia smaku i gustu w koncepcjach Davida Hume’a i Immanuela Kanta oraz ich współczesne interpretacje.
• Przeżycie estetyczne i ocena estetyczna. Nietzscheańskie tropy współczesnych dystynkcji w krytyce sztuki.
• Przeżycie, dzieło i wartość w paradygmacie estetycznym. Filozoficzne inspiracje teorii Romana Ingardena oraz jej recepcja w estetyce nowoczesnej.
• Awangarda – znaczenie pojęcia, kierunki, główne założenia. Pojęcie antysztuki.
• Utopie awangardowe a problem wolności twórczej i odpowiedzialności artystycznej.
• Sztuka po awangardzie jako praktyka artystyczna i sztuka jako instytucja. Dyskusje wokół statusu dzieła sztuki i autora.
• Czy sztuka jest pojęciem otwartym? Umberto Eco próby przełamania impasu w badaniach estetycznych.
• Postmodernizm w sztuce, kulturze i filozofii. Kryzys wielkich narracji i jego następstwa w relacjach między filozofią i sztuką – koncepcja Jean-François Lyotarda.
• Estetyka ponowoczesna wobec podstawowych problemów współczesnego świata: humanizmu, ekologii i różnych form wykluczenia (Nicolas Bourriaud, Carolyn Korsmeyer, Richard Shusterman, Jacques Rancière).
• Wolfganga Welscha koncepcja „estetyki poza estetyką”.
• Perspektywy badawcze estetyki polskiej i ich ocena na tle osiągnięć humanistyki zachodniej. Teoria Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza.
• wielość rzeczywistości w sztuce Leona Chwistka. Schematyczność i wielowarstwowość dzieła sztuki Romana Ingardena. Estetyka poza sztuką Mieczysława Wallisa
|