Literatura: |
• Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie.
• Cohen T., Dylemat w teorii smaku: Hume czy Kant, w: „Studia Estetyczne”, XVIII (1981), str. 223-231
• Heidegger M., Źródło dzieła sztuki, w: „Sztuka i filozofia”, nr 5, 1992, str. 9-60
• Hume D., Sprawdzian smaku, w: tenże, Eseje z dziedziny moralności i smaku, BKF, W-wa 1955;
• Ingarden R., Przeżycie estetyczne, w: tenże, Studia z estetyki, t. III
• Ingarden R., Szkice z filozofii literatury, dowolne wydanie.
• Kant I., Krytyka władzy sądzenia, dowolne wydanie.
• Mirosław Żelazny, Estetyka filozoficzna, Toruń 2009,
• Ossowski S., Co to są przeżycia estetyczne?, w: tenże, U podstaw estetyki, (Dzieła, tom I). Warszawa 1966, str. 253-277;
• Perkowska H., Egzystencja a rozum. Projekt interpretacyjny „Krytyki władzy sądzenia” I. Kanta, Szczecin 1996;
• Platon, Państwo, [ks. X] dowolne wydanie;
• Ranciere J., Estetyka jako polityka, w : tegoż zbiór pod tym samym tytułem, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007, str.21-39
• Stróżewski W., O pojęciach piękna, w: tenże, Istnienie i wartość, Kraków 1981;
• Tatarkiewicz W., Dzieje 6 pojęć, W-wa 1975 r.
• Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. I, Ossolineum, 1962 r.
• Tatarkiewicz W., Postawa estetyczna, literacka i poetycka, w: tenże, Droga przez estetykę, (lub w: Wybór pism estetycznych);
• Wallis M., O doznaniu estetycznym, w: tenże, Przeżycie i wartość,
• Wolicka E., Rozważania wokół Kanta. Prolegomena do filozofii kultury jako krytyki władz podmiotu, Lublin 2002
• Woźniak C., Myślenie sztuki Martina Heideggera;
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W2, zna i rozumie najważniejsze koncepcje, teorie, terminologię i metodologię z zakresu estetyki. K_W02, H1A_W02, K_W03, H1A_W03, S1A_W04
W3, zna i rozumie zagadnienia związane z kształtowaniem się i historyczną zmiennością idei i pojęć z zakresu estetyki. K_W09, H1A_W09
Umiejętności:
U1, potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu estetyki. K_U01, H1A_U01
U2, potrafi poprawnie stosować terminologię estetyczną, definiować pojęcia, formułować i analizować problemy estetyczne, dobrać adekwatne do nich metody i narzędzia badawcze, a następnie opracować i zaprezentować wyniki badań. K_U02, H1A_U02
U3, potrafi merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także oceniać kontrargumenty i udzielać na nie odpowiedzi. K_U06, H1A_U06
Kompetencje społeczne:
K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy zawodowej oraz do uzupełniania jej. K_K01, H1A_K01, H1A_K06, S1A_K01
K2, jest gotów do przekazywania wiedzy z dziedziny estetyki. K_K06, H1A_K06, S1A
K3, jest gotów do intensyfikowania swojego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, a w szczególności do uczestnictwa w spotkaniach i dyskusjach poświęconych zagadnieniom estetycznym. K_K01, H1A_K01, H1A_K06, S1A_K01; K_K06, H1A_K06, S1A
|