Uwagi: |
Kultura współczesna jest efektem długiego i zróżnicowanego procesu, rezultatem zbiorowej działalności już od okresu antyku. W dobie postępującej globalizacji na jej treść składają się osiągnięcia coraz szerszego zbioru społeczeństw. Kultura bowiem, jako pojęcie szerokie, wieloznaczne, obejmuje różne poziomy ludzkiego życia, zarówno wytwory materialne, jak i efekty rozwoju duchowego Przy omawianiu źródeł współczesnej kultury podnoszone będą kwestie dotyczące czynników wpływających na jej rozwój prowadzący do obecnego kształtu.
|
Literatura: |
1) Stabryła S., Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007.
2) Sady W., Dzieje nauki, filozofii i religii, Wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2010
3) Kamiński S., Nauka i metoda. Pojecie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992
4) Holmes R., Wiek cudów. Jak odkrywano piękno i grozę nauki, Prószyński i S-ka, W-wa 2010
5) Meier Ch., Powstanie polityczności u Greków, Warszawa 2012
6) Hansen H.M., Demokracja ateńska w czasach Demostenesa. Struktura, zasady i ideologia, Warszawa 1999
7) Szczepański J.A., Od Olimpii do olimpiad, Kraków 1980
8) MacIntyre A., Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność?, Warszawa 2007
|
Efekty uczenia się: |
1. ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą źródeł współczesnej kultury z zakresu literatury, teatru, religii, filozofii, sztuki i nauki
K_W01 K_W02 K_W03
P6U_W
P6S_WG
2. zna w zaawansowany sposób terminologię z zakresu życia kulturowego społeczeństw dawnych i społeczeństwa współczesnego
K_W03
P6U_W
P6S_WG
3. posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu nauki,religii,literatury,polityki,filozofii, sztuki i edukacji okresów wcześniejszych; rozumie ich wpływ na kształtowanie się współczesnej kultury
K_W01 K_W04 K_W06
P6U_W
P6S_WG
P6S_WK
4. docenia wartość dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy
K_K04
P6U_K
P6S_KO
5. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz jego twórczy rozwój
K_K04
P6U_K
P6S_KO
|
Zakres tematów: |
Wykłady zapoznają uczestników z przemianami jakimi na przestrzeni dziejów ulegały: literatura, teatr, religia, filozofia, polityka, nauka. Uchwycenie ciągłości pomiędzy wskazanymi elementami kultury współczesnej a elementami kultury wieków wcześniejszych pozwala określić rolę i znaczenie trwałych treści zawartych w pojęciu humanizmu oraz rolę jaką w społeczeństwie pełniły i pełnią jednostki kreatywne. W szczególności rozważone będą:
- termin "kultura" i jego wieloaspektowość,
- rozwój greckiej i rzymskiej kultury literackiej,
- wpływ teatru greckiego na rozwój teatru europejskiego;
- retoryka grecka i rzymska jako sztuka pięknego mówienia;
- idee filozoficzne, zwłaszcza etyczne, jako próba wykreowania bardziej wydajnych ekonomicznie i bardziej sprawiedliwych społecznie zasad zarządzania państwem,
- filozofia praktyczna jako ćwiczenie duchowe,
- rozwój myśli teologicznej w filozofii starożytnej i jej wpływ na teologię chrześcijańską,
- powstanie nowoczesnej nauki jako efekt narodzin nowożytnego ideału nauki w XVII w.
|