Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W1-2, U1-3, K1 Ocena stopnia przygotowania do zajęć, udziału w dyskusjach i jakości wykonania zadań cząstkowych.
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się poprzez MS Teams
|
Literatura: |
1. Anna Matysek, Jacek Tomaszczyk, Cyfrowy warsztat humanisty, Warszawa 2020.
2. Patrycja Pałka Agata Kwaśnicka-Janowicz, Przewodnik Po elektronicznych zasobach językowych dla Polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017.
3. Bomba Radosław, 2013, Narzędzia cyfrowe jako wyznacznik nowego paradygmatu badań humanistycznych, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/3128/R.%20Bomba%20Narzedzia%20cyfrowe%20jako%20wyznacznik%20nowego%20paradygmatu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4. Clarin-pl
|
Efekty uczenia się: |
wiedza
W 1 Student zna programy i aplikacje przydatne w pracy polonisty K_W01
W 2 Student wie, gdzie szukać potrzebnych mu narzędzi i rozumie, które narzędzia, na jakich zasadach może legalnie wykorzystywać K_W06
umiejętności
U 1 Student potrafi wyszukiwać potrzebne mu w pracy narzędzia K_U04
U 2 Student potrafi obsługiwać wybrane programy i aplikacje przydatne w pracy humanisty K_U04
U 3 Student potrafi dostosować narzędzia do charakteru swojej pracy naukowo-badawczej K_U09
kompetencje
K 1 Student zdaje sobie sprawę z konieczności aktualizowania swojej wiedzy o cyfrowych narzędziach na bieżąco, przez całe życie K_K03
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena stopnia przygotowania do zajęć, udziału w dyskusjach i jakości wykonania zadań cząstkowych.
Kryteria oceniania zgodne z systemem jakości kształcenia obowiązującym na Wydziale Humanistycznym UMCS.
|
Zakres tematów: |
1. Humanistyka cyfrowa, lingwistyka cyfrowa – szanse, możliwości, zagrożenia?
2. Menadżer bibliografii.
3. Narzędzia do tworzenia interaktywnych notatek.
3. Narzędzia do transkrypcji.
4. Narzędzia do tworzenie własnych baz tekstów.
5-7. Narzędzia CLARiNu (do wyboru).
8-15. Narzędzia pomocnicze w pracy humanisty (do wyboru).
|
Metody dydaktyczne: |
e-learning, pokaz z użyciem komputera, praktyczne ćwiczenia.
|