Literatura: |
• W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, Arkady, Warszawa 1985.
• R. Ingarden, Studia z estetyki, t.3, PWN, Warszawa 1970.
• K. Wilkoszewska (red.), Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, Universitas, Kraków 2007.
• I. Lorenc, Logos i mit estetyczności, Wyd. UW, Warszawa 1993.
• G. Dziamski, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.
• W. Welsch, Estetyka poza estetyką, Uniwersitas, Kraków 2005.
• O. Marquard, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, Oficyna Naukowa , Warszawa 2007
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną estetyki, K_W01, P6U_W, P6S_WG, P6S_WK
W2, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze koncepcje, teorie, terminologię i metodologię z zakresu estetyki, K_W05, P6U_W, P6S_WG
W3, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z kształtowaniem się i historyczną zmiennością idei i pojęć z zakresu estetyki, K_W04, P6U_W, P6S_WG, K_W10, P6U_W, P6S_WG
Umiejętności:
U3, potrafi merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także oceniać kontrargumenty i udzielać na nie odpowiedzi, K_U06, P6U_U, P6S_UK
Kompetencje społeczne:
K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy zawodowej oraz do uzupełniania jej, K_K01, K_K02, P6U_K, P6S_KK, P6S_KO,
K2, jest gotów do przekazywania wiedzy z dziadziny estetyki, K_K04, P6U_K, P6S_KK, P6S_KO,
K3, jest gotów do intensyfikowania swojego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, a w szczególności do uczestnictwa w spotkaniach i dyskusjach poświęconych zagadnieniom estetycznym, K_K03, P6U_K, P6S_KO
|
Zakres tematów: |
• Estetyka- historia, przedmiot, działy i metody.
• Geneza sztuki, dzieje kategorii i klasyfikacji.
• Piękno i wartości opozycyjne wobec piękna. Teorie piękna od starożytności do estetyki współczesnej. Pojęcie kategorii estetycznych.
• Autonomia sztuki. Historia sporu o obrazy i współczesne przykłady konfliktów między wartościami estetycznymi i pozaestetycznymi w ocenie dzieła sztuki.
• Przełom subiektywistyczny w estetyce. Zagadnienia smaku i gustu w koncepcjach Davida Hume’a i Immanuela Kanta oraz ich współczesne interpretacje.
• Przeżycie estetyczne i ocena estetyczna. Nietzscheańskie tropy współczesnych dystynkcji w krytyce sztuki.
• Przeżycie, dzieło i wartość w paradygmacie estetycznym. Filozoficzne inspiracje teorii Romana Ingardena oraz jej recepcja w estetyce nowoczesnej.
• Awangarda – znaczenie pojęcia, kierunki, główne założenia. Pojęcie antysztuki.
• Utopie awangardowe a problem wolności twórczej i odpowiedzialności artystycznej.
• Sztuka po awangardzie jako praktyka artystyczna i sztuka jako instytucja. Dyskusje wokół statusu dzieła sztuki i autora.
• Czy sztuka jest pojęciem otwartym? Umberto Eco próby przełamania impasu w badaniach estetycznych.
• Postmodernizm w sztuce, kulturze i filozofii. Kryzys wielkich narracji i jego następstwa w relacjach między filozofią i sztuką – koncepcja Jean-François Lyotarda.
• Estetyka ponowoczesna wobec podstawowych problemów współczesnego świata: humanizmu, ekologii i różnych form wykluczenia (Nicolas Bourriaud, Carolyn Korsmeyer, Richard Shusterman, Jacques Rancière).
• Wolfganga Welscha koncepcja „estetyki poza estetyką”.
• Perspektywy badawcze estetyki polskiej i ich ocena na tle osiągnięć humanistyki zachodniej. Teoria Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza.
• wielość rzeczywistości w sztuce Leona Chwistka. Schematyczność i wielowarstwowość dzieła sztuki Romana Ingardena. Estetyka poza sztuką Mieczysława Wallisa
|