Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanisms of evolution

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-B.190Eng
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mechanisms of evolution
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) passed courses in biochemistry and genetics

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

(tylko po angielsku) ECTS credits of the course:


Contact hours (with participation of academic teacher):


Lecture 15h

Seminar 15h


Total number of hours with the participation of the academic teacher 30h


Non-contact hours (students' own work):


Preparing for the seminars 20h

Preparing to the examination 20h


Total non-contact hours 40


Total number of ECTS credits for the module 2.5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

(tylko po angielsku) The way of verifying learning outcomes of the first degree studies approved on the basis of the Resolution of the Senate of Maria Curie-Skłodowska University No XXII-39.6/12 of 25 April 2012, i.e. from the teaching cycle 2012/2013:


W1 - W3 - lecture written exam

U1 - U3 - seminar - oral question, evaluation of continuous activity on a seminar

K1, K2 - lecture - written exam, tutorial - oral question, evaluation of continuous activity on the seminars



Methods of verification of learning outcomes for first degree studies approved on the basis of Resolution of the Senate of the Maria Curie-Skłodowska University No. XXIV-27.18/19 of 29 May 2019. (i.e. from the education cycle 2019/2020):


W1 - W3 - lecture written exam

U1 - U3 - seminar - oral question, evaluation of continuous activity on a seminar

K1, K2 - lecture - written exam, conversation - oral question, evaluation of continuous activity on the basis of the conversation

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The lecture covers the following topics:

1. Biological evolution - evolutionism before Darwin, Darwinism, modern neo-Darwinism.

2. Basic concepts of contemporary evolutionary theory.

3. Microevolution: mechanisms of inheritance, genetic and individual variability, natural selection on the level of organisms, mutation-selection balance. Genetic polymorphism and its importance for evolution.

4. Philogenesis: methods of reconstruction of phylogeny on the basis of morphological and molecular data; cladistic reconstructions.

5. contemporary problems of the theory of evolution.

The Seminar covers the following issues:

The following issues presented in the lecture are analysed during the class.

1. Biological evolution - evolutionism before Darwin, Darwinism, contemporary neo-Darwinism.

2. Basic notions of contemporary evolutionary theory.

3.Microevolution: mechanisms of inheritance, genetic and individual variability, natural selection on the level of organisms, mutation-selection balance. Genetic polymorphism and its significance for evolution.

4. Contemporary problems of the theory of evolution.

Literatura: (tylko po angielsku)

Futuyma D.J. 2017. Evolution (4th ed.). Sunderland, MA: Sinauer Associates;

Stearns S., Hoekstra R. 2005 Evolution (2th ed.) Oxford University Press.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

On the basis of the Resolution of the Senate of the Maria Curie-Skłodowska University No. XXII-39.6/12 of 25 April 2012, i.e. from the educational cycle 2012/2013

Student:

KNOWLEDGE

W1 - knows and understands basic terms and theorems of biological evolution theory, K_W01, K_W02, K_W03

W2 - sees the relation between development of biology as a science and development of evolutionary thought, K_W04

W3 - explains mechanisms of evolution, from molecular to environmental level, K_W05, K_W12.

SKILLS

U1 - The student uses textbook literature on biological evolution, uses simple scientific texts, K_U08, K_U10

U2 - The student is able to indicate evolutionary aspects of detailed biological science, K_U14

U3 - The student can prepare and present a talk on a topic of choice in biological evolution, K_U14, K_U17

ATTITUDES

K1- understands the need for constant updating his/her knowledge of the biosphere and its evolution; understands the superiority of evolutionary interpretations over detailed ones, K_K01, K_KO2, K_KO3

K2 - distinguishes Darwinian evolutionary interpretations from others, including creationist ones, K_KO5

On the basis of the Resolution of the Senate of the Maria Curie-Skłodowska University No XXIV-27.18/19 of 29 May 2019. (i.e. from the 2019/2020 education cycle):

Student:

KNOWLEDGE

W1 - kThe student knows and understands the basic concepts and theorems of the theory of biological evolution K_W01, K_W03

W2 - The student sees the relationship between the development of biology as a science and the development of evolutionary thought, K_W03

W3 - The student explains mechanisms of evolution, from the molecular to environmental level, K_W04

SKILLS

U1 - uses textbook literature on biological evolution, uses simple English texts, K_U02, K_U06

U2 - can identify evolutionary aspects of detailed biological sciences, K_U03

U3 - can prepare and deliver a paper on a selected issue of biological evolution, K_U03, K_U05

ATTITUDES

K1- The student understands the need for constant updating of their knowledge of the biosphere and its evolution; understands the superiority of evolutionary interpretations over detailed ones. , K_K01, K_K02

K2 - The student distinguishes Darwinian evolutionary interpretations from others, including creationist ones. K_K02

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Paździoch-Czochra
Prowadzący grup: Marzanna Paździoch-Czochra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0