Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki mikroskopowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BC.BE.223
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Techniki mikroskopowe
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zajęcia wymagają zaliczonych kursów z biologii komórki, biochemii oraz chemii.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

3 ECTS

30 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych:

30 - laboratoria


45 Godziny niekontaktowe przeznaczone na pracę własna studenta:

10 - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych

20 - Przygotowanie się studenta do zaliczeń

15 - Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu


Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowanych w ramach przedmiotu - 75

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2016/2017:


obecność na ćwiczeniach i kolokwia śródsemestralne (W1-W5, U1-U2, K1-K3)


Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach drugiego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020


obecność na ćwiczeniach i kolokwia śródsemestralne (W1-W2, U1-U4, K1-K2)

Pełny opis:

Ćwiczenie 1

a/ Budowa i zasada działania mikroskopu elektronowego: transmisyjnego i skaningowego (1,5h) b/ wizyta w pracowni mikroskopii elektronowej

Ernst Ruska – pionier mikroskopii elektronowej; Budowa i funkcjonowanie transmisyjnego

mikroskopu elektronowego (TEM): zdolność rozdzielcza, maksymalne powiększenie, napięcie przyspieszające, katoda, anoda, soczewki elektromagnetyczne, kolumna mikroskopu, ekran fluorescencyjny/detektor kamery wideo/klisza; Zasada powstawania obrazu w transmisyjnym mikroskopie elektronowym: rozpraszanie elastyczne i nieelastyczne, absorpcja elektronów. Zastosowania TEM;

Skaningowy mikroskop elektronowy: Schemat kolumny: działo elektronowe, kondensor (pierwsza soczewka ogniskująca wiązkę), (soczewka pośrednia; opcjonalnie w niektórych modelach), układ cewek odchylających (zapewnia skanowanie wiązki), obiektyw (końcowa soczewka ogniskująca wiązkę, nie jest to obiektyw obrazujący próbkę), detektor(jeden lub więcej) umieszczony nad preparatem; Zasada powstawania obrazu w mikroskopie skaningowym : elektrony wtórne, elektrony wstecznie rozproszone; napięcia przyspieszające do 30kV, rozdzielczość – 3nm; zastosowania SEM; Mikroskop elektronowy kontra optyczny: zdolność rozdzielcza, długość fali wiązki elektronowej a długość fali światła, obserwowane obiekty, skala powiększenia; Źródło światła i działo elektronowe; soczewki magnetyczne i soczewki szklane;

b/ Wizyta w pracowni mikroskopii elektronowej UMCS (1h)

Budowa i zasada działania mikroskopu elektronowego, ogólna procedura przygotowania preparatów mikroskopowych: utrwalacze, żywice, odwadnianie, zatapianie, trymowanie, ultracięcie, siatki, noże, bloczki;

Obserwacje preparatów w mikroskopie, obserwacja elektronogramów z wybranych komórek, tkanek, organów zwierzęcych, wirusów i bakterii: komórki z hodowli in vitro- HeLa, LS, glejaki, HSF; korzenie słonecznika, bobiku; liście Arabidopsis i Thlaspi; Wybrane tkanki Acomys i szczura; bakterie: Mycobacterium-prątki, Legionella; bakteriofagi, drożdże;

Ćwiczenie 2

Praktyczne wykonanie preparatów w skaningowym mikroskopie elektronowym

Krótkie przypomnienie procedury przygotowania preparatów do SEM; Naklejanie szkiełek na stoliki, napylanie, obserwacja preparatów w SEM (każdy student rejestruje swój obrazek), wydruk obrazów z mikroskopu, interpretacja obrazów przez studentów

Ćwiczenie 3

a/ Budowa i zasada działania mikroskopu konfokalnego. b/ Wizyta w pracowni mikroskopii konfokalnej

Marvin Minsky- pionier obrazowania konfokalnego; Cechy charakterystyczne mikroskopii konfokalnej: kontrast, rozdzielczość; Skanujący laserowy mikroskop konfokalny: laser- źródło światła, obiektyw, okular, przekroje optyczne preparatu, detektor, lustro dichroiczne, lustra skanujące, barwniki fluorescencyjne, przesłona, filtry, fotopowielacz;

Zastosowania mikroskopii konfokalnej; Techniki zaawansowane dedykowane dla mikroskopii konfokalnej: FRET (Fluorescence/Forster resonance energy transfer), FRAP (Fluorescence recovery after photobleaching), FLIP (Fluorescence loss in photobleaching), FLIM (Fluorescence lifetime imaging microscopy).

b/ Wizyta w pracowni mikroskopii konfokalnej UMCS.

Budowa i zasada działania mikroskopu konfokalnego, procedura przygotowania preparatów mikroskopowych;

Obserwacje preparatów i zapis obrazów w mikroskopie, obserwacja prepartów: kolonii bakterii, strzępki grzyba Fusarium, kora mózgowa szczura – skan laserowy, 2 kanały, embrion muszki owocowej, embrion ryby (Danio pręgowany), pyłek roślinny (Sida), drożdże, pancerzyk owada – skan laserowy wielopłaszczyznowy, konwertowanie do obrazu trójwymiarowego, neuron, cytoszkielet, tkanka chrzęstna, zakrzep, płuco, chromosomy w jądrze fibroblastów – fazy podziału, komórki He-La, komórki heterokariotyczne, technika mozaiki – składanie zdjęć dużych obiektów, przykład – zarodek myszy;

Ćwiczenie 4

a/ Kolokwium I– Mikroskopia elektronowa: transmisyjna, skaningowa, zdjęcia z mikroskopów b/ Budowa i zasada działania mikroskopu świetlnego (jasne pole, ciemne pole widzenia, kontrast faza oraz fluorescencja)

Twórcy mikroskopów optycznych-Zachariasz Jansen - 1590; Robert Hook i jego obserwacje korka; Budowa mikroskopu świetlnego: okular, tubus, rewolwer, stolik, obiektyw, kondensor, przesłony, zwierciadło oświetlające lub sztuczne oświetlenie w postaci lamp halogenowych lub LEDów, sruba makro- i mikrometryczna; zasada działania mikroskopu świetlnego; Mikroskop ciemnego pola: zjawisko dyfrakcji promieni świetlnych, kondensor do ciemnego pola, zasada powstawania obrazu w ciemnym polu; Mikroskop kontrastowo-fazowy: parametry fali świetlnej- długość fali amplituda, faza; kondensor; zasada powstawania obrazu w mikroskopie kontrastowo-fazowym; Mikroskopia fluorescencyjna: żródło światła – lampa ksenonowa),

filtr wzbudzeni, lusterko dichroiczne, filtr barierowy (supresyjny): zjawisko fluorescencji: fotoluminescencja, naturalna fluorescencja, prawem Stokesa; zjawisko autofluorescencji i przykłady substancji zdolnych do autofluorescencji; fosforescencja, fluorochromy: właściwości, przykłady;

Ćwiczenie 5

a/ Przygotowanie preparatów do mikroskopii elektronowej b/ trymowanie bloczków w praktyce i przygotowanie siatek do mikroskopii elektronowej

Przygotowanie materiału biologicznego do obserwacji przy użyciu mikroskopu elektronowego: Pobranie materiału, Utrwalanie, Dehydratacja, Przesycanie żywicą, Zatopienie w żywicy, Krojenie ultracienkich skrawków, Kontrastowanie. Fizyczne i chemiczne utrwalanie. Nośniki utrwalaczy i kryteria ich doboru. Przykłady nośników. Rodzaje utrwalaczy i ich charakterystyka: aldehyd glutarowy, formaldehyd, akroleina, utrwalacz nadmanganianowy, czterotlenek osmu. Związki stosowane do odwadniania. Procedura przesycania. Polimeryzacja pod wpływem ciepła oraz promieniowania UV. Rodzaje żywic: żywice epoksydowe (EPON 812, Spur) oraz akrylowe (LR Gold, LR White). Etapy trymowania ręcznego. Trymowanie na ultramikrotomie. Ultramikrotomia-noże szklane i diamentowe, barwy interferencyjne skrawków, prostowanie skrawków, wyłapywanie skrawków. Trudności skrawania. Siatki stosowane w mikroskopii elektronowej.

b/ Trymowanie i przygotowanie siatek do mikroskopii elektronowej

Etapy trymowania mechanicznego bloczków zatopionych w żywicy LR White. Trymowanie ręczne i na ultramikrotomie. Umocowanie bloczków w holderze ultramikrotomu. Wygładzanie powierzchni bloczka na ultramikrotomie. Czyszczenie siatek z zastosowaniem chloroformu, etanolu i wody bidestylowanej.

Ćwiczenie 6

a/ Ultracięcie materiału biologicznego na siatki miedziane. Kontrastowanie pozytywowe siatek

a/Ultracięcie materiału biologicznego na srebrne skrawki. Prostowanie skrawków chloroformem. Wyłapywanie skrawków na siatki miedziane.

b/ Kontrastowanie pozytywowe siatek

Kontrastowanie pozytywowe- czynniki istotne w kontrastowaniu. Związki kontrastujące: czterotlenku osmu, octan uranylu, sole ołowiu, kwas fosforowolframowy, nadmanganian potasu. Kontrastowanie negatywowe. Związki stosowane w kontrastowaniu- octan uranylu, odczynnik Reynoldsa- azotan ołowiu, cytrynian sodu. Grupy funkcyjne i związki reagujące z uranem i ołowiem- PO4, kwasy asparaginowy i glutaminowy, grupy karboksylowe, grupy OH, SH. Szczegółowa procedura kontrastowania. Kontrastowanie siatek w praktyce z zastosowaniem octanu uranylu i odczynnika Reynoldsa.

Ćwiczenie 7

a/ Obserwacja i rejestracja siatek przygotowanych przez studentów w transmisyjnym mikroskopie elektronowym. b/ Wydruk zdjęć i interpretacja obrazów. Liczenie powiększenia ze znacznika skali na zdjęciach.

Ćwiczenie 8

a/ Obserwacja preparatów z zastosowaniem mikroskopii świetlnej b/ krojenie materiału biologicznego na preparaty półcienkie, obserwacja preparatów w mikroskopie świetlnym i rejestracja w mikroskopie konfokalnym

Barwienie komórek nabłonka jamy ustnej człowieka błękitem metylenowym. Komórki HeLa z hodowli in vitro – preparaty półcienkie barwione błękitem toluidyny. Komórki kory móżdżku, tkanka chrzęstna szklista z tchawicy człowieka, komórki nabłonka wielowarstwowego płaskiego z przełyku, nabłonek przejściowy moczowodu, kanalik kręty nasienny z komórkami, nabłonek wielorzędowy migawkowy z tchawicy. b/ Krojenie komórek z preparatów z hodowli in vitro na preparaty półcienkie (300-500 nm) i barwienie błękitem metylenowym. Obserwacja preparatów w mikroskopie. Rejestracja obrazów.

Ćwiczenie 9

a/ Obserwacja preparatów za pomocą mikroskopu fluorescencyjnego. b/ liczenie komórek apoptotycznych, prawidłowych i nekrotycznych z hodowli in vitro ( z trzech powtórzeń), test DHR

Teoretyczne wprowadzenie do zagadnień związanych ze śmiercią komórkowa- rodzaje śmierci komórkowej, porównanie apoptozy i nekrozy, cechy komórki autofagalnej, nekrotycznej i apoptotycznej; Identyfikacja komórek autofagalnych- barwienie oranżem akrydyny, identyfikacja komórek nekrotycznych i apoptotycznych- barwienie jodkiem propidionowym i Hoechst 33342; test DHR – liczenie komórek w szoku oksydacyjnym

Ćwiczenie 10

a/ Kolokwium II- Budowa i zasada działania mikroskopu świetlnego (jasne pole, ciemne pole widzenia, kontrast faza oraz fluorescencja; Przygotowanie preparatów do mikroskopii elektronowej - wszystkie etapy procedury.

b/ przygotowanie bloczka parafinowego

Przygotowanie bloczka parafinowego z przesyconych parafiną preparatów: umieszczanie preparatów do metalowych form, zalewanie płynną parafina, studzenie (temp. pokojowa i +4 oC), ściągniecie ramek (po 15 min), trymowanie bloczka parafinowego, umieszczenie w holderze mikrotomu, krojenie

Ćwiczenie 11

a/ Opis techniki histologicznej b/ barwienie preparatów histologicznych hematoksyliną i eozyną, obserwacje w mikroskopie świetlnym

a/ Etapy przygotowania preparatu histologicznego; pobranie materiału; utrwalanie i utrwalacze: proste (formalina, alkohol etylowy, aceton) i złożone; sposoby utrwalania, płukanie, odwadnianie, przepajanie, prześwietlanie, zatapianie w parafinie, krojenie skrawków parafinowych, budowa i zasada działania mikrotomu, rodzaje mikrotomów, barwienie – barwniki kwaśne i zasadowe, przykłady; zamykanie preparatu.

b/ odparafinowanie skrawków za pomocą ksylenu, uwadnianie, barwienie, odwadnianie, zamykanie preparatów, suszenie preparatów w temp. 37 stopni.

Ćwiczenie 12

a/ Kolokwium III- Mikroskopia konfokalna; Technika histologiczna b/ test rysy

Wprowadzenie teoretyczne, wykonanie rysy, barwienie szkiełek z hodowli kontrolnej i badanej metodą May-Grünwalda-Giemsy, rejestracja obrazów w mikroskopie konfokalnym (3 szkiełka na wariant), mierzenie szerokość rysy Image J, interpretacja wyników

Ćwiczenie 13

Mikroskop odwróconego pola. Hodowle komórkowe - wprowadzenie teoretyczne b/ liczenie gęstości komórek w komorze Thoma

a) Budowa i zasada działania mikroskopu odwróconego pola; wyposażenie laboratorium do hodowli komórek zwierzęcych; hodowle komórkowe - typy hodowli komórkowych (hodowle pierwotne, wtórne, ustalone linie komórkowe), środowisko hodowlane, skład pożywek hodowlanych, naczynia hodowlane, warunki prowadzenia hodowli komórkowej, pasaż komórek.

b) przygotowanie komory Thoma, odklejenie komórek z użyciem trypsyny, zawieszenie komórek w płynie hodowlanym, liczenie komórek na siatkach komory Thoma, reguła dwóch boków Bürkera, obliczenie gęstości zawiesiny komórek

Ćwiczenie 14

Kontrast neagatywowy i obserwacja preparatów w mikroskopie TEM (bakterie)

Hodowla bakterii w zawiesinie, kontrastowanie molibdenianem amonu, suszenie, obserwacja w mikroskopie, rejestracja i interpretacja obrazów.

Ćwiczenie 15

Zaliczenie ćwiczeń

Literatura:

1. J. Litwin, M. Gajda, WUJ 2011, Podstawy Technik Mikroskopowych

2. B. Wróbel, K. Zienkiewicz, D. Smoliński, J. Niedojadało, M. Świdziński, WUMK 2005, Podstawy Mikroskopii Elektronowej.

3. Reid N. Ultramicrotomy [in:] Glanert AM. Practical methods in electron microscopy. Vol. 3,1975.

4.Alberts B, BrayD, Johnson A, lewis J, Raff M, Roberts K, Walter P. Podstawy biologii komórki. PWN 2005.

Efekty uczenia się:

Na podstawie uchwały Nr XXII-39.6/12 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2012 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2016/2017, 2017/18, 2018/2019

W wyniku zrealizowanych zajęć student:

WIEDZA:

W1. Student wyciąga wnioski z obserwacji mikroskopowych i interpretuje obrazy widoczne na preparatach tj. rozpoznaje autofagię, apoptozę, prawidłowa i zmienioną strukture komórek parwidłowych i nowotworowych - K_W05

W2. Student zna zasady planowania i obserwacji preparatów biologicznych z zastosowaniem mikroskopii świetlnej, fluorescencyjnej i elektronowej- K_W06

W3. Student ma pogłębioną wiedzę z fizyki i chemii w zakresie niezbędnym do zrozumienia teoretycznych podstaw stosowanych technik mikroskopowych w tym mikroskopii elektronowej, konfokalnej, świetlnej i fluorescencyjnej tj. zna zjawisko fluorescencji, fosforescencji, rozproszenia elastycznego i nieelastatycznego elektronów, dyfrakcji, przesunięcia faz, chemicznego utrwalania w powiązaniu z innymi dziedzinami nauki zwlaszcza z fizyką oraz chemiąK_W07

W4. Rozumie zasady doboru poszczególnych metod i technik mikroskopowych stosowanych w naukach biologicznych tj. do badań ultrastruktury TEM, do topografii powierzchnii SEM, do badań przyżyciowych - mikroskopia fluorescencyjna i konfokalna - K_W08

W5. Zna zasady bezpiecznej i ergonomicznej pracy w laboratorium zwłaszca podaczs procedury przygotowywania preparatów podczas utrwalania, trymowania oraz pracy z komórkami prawidlowymi i nowotworowymi z hodowli in vitro - K_W13

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Wykonuje poprawnie obserwacje mikroskopowe, interpretuje ich wyniki i formułuje na ich podstawie odpowiednie wnioski- K_U11

U2. Umie stosować zaawansowane techniki mikroskopowe- K_U01

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Jest przekonany o konieczności systematycznej aktualizacji wiedzy biologicznej, zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się zaawansowanych technikach mikroskopii fluorescencyjnej - K_K02

K2. Wykazuje aktywną postawę w zdobywaniu, uzupełnianiu i aktualizowaniu wiedzy biologicznej dotyczacej technik mikroskopowych, zwłaszca mikroskopii konfokalnej i fluorescencyjnej, szczególnie pod kątem jej praktycznych zastosowań- K_K03

K3. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i otoczenia w pracy doświadczalnej z chemikaliam podczas utrwalania materiału w technice mikroskopii elektronoweji, materiałem biologicznym tj. komórkami nowotworowymi i specjalistyczną aparaturą tj. ultramikrotomem - K_K12

Na podstawie uchwały Nr XXIV-27.18/19 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 29 maja 2019 r. dla cyklu kształcenia rozpoczętego w 2019/20

W wyniku zrealizowanych zajęć student:

WIEDZA: absolwent zna i rozumie

W1. Absolwent zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane fakty, zjawiska z zakresu technik mikroskopowych tj. zjawisko fluorescencji, fosforescencji, rozproszenia elastycznego i nieelastatycznego elektronów, dyfrakcji, przesunięcia faz, chemicznego utrwalania w powiązaniu z innymi dziedzinami nauki zwlaszcza z fizyką oraz chemią - K_W01

W2. Absolwent zna i rozumie w pogłębiony sposób specyfikę technik mikroskopowych: mikroskopii elektronowej, fluorescencyjnej i konfokalnej oraz ich główne tendencje rozwojowe tj. nowe metody, FLIM, FRAP,FRET oraz najnowsze osiągnięcia tej nauki, w tym istotne dla człowieka-K_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Absolwent potrafi dobierać i stosować właściwe techniki mikroskopowe do określonych celów badawczych oraz modyfikować standardowe procedury do uzyskania określonych celów K_U02

U2. Absolwent potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (trymowanie, przygotowywanie preparatów) przy wykonywaniu różnych zadań z zakresu technik mikroskopowych tj. mikroskopii fluorescencyjnej, SEM i TEM oraz świetlnej- K_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Absolwent jest gotów do przewodzenia grupie oraz ponoszenia odpowiedzialności za nią i podejmowane decyzje podczas wykonywania części praktycznych z calego cyklu ćwiczeń - K_K02

K2. Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu technik mikroskopowych tj. w badaniach naukowych, medycznych i farmakologicznych (FLIM, TEM, EDX), nauk pokrewnych tj. fizyki i chemii w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych- K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-25 - 2026-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Pawlikowska-Pawlęga
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0