Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-E-LS-BM.5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | mile widziana wiedza z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): 15 godz. - ćwiczenia Łącznie: 15h/1 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 10 godz. przygotowanie prezentacji 10 godz. przygotowanie się do zaliczenia Łącznie: 20h/1 ECTS Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 35 godz. Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | test z wiedzy prezentowanej na zajęciach oraz zadanej literatury + prezentacja kultury wybranego kraju w trakcie zajęć. Studenci w małych grupach przygotowują profil kulturowy wybranego kraju przydatny gdy planujemy rozpocząć współpracę gospodarczą z zagranicznym kontrahentem, a następnie prezentują najważniejsze wnioski (różnice kulturowe) w czasie ćwiczeń). |
Pełny opis: |
Przybliżenie studentom złożoności problemu komunikacji w biznesie międzynarodowym ze szczególnym uwzględnieniem odrębności kulturowej. Wskazanie na najbardziej istotne różnice kulturowe mogące stanowić punkt krytyczny w budowaniu porozumienia. Studenci będą zdobywać umiejętności związane z identyfikowaniem różnic i podobieństw kulturowych oraz funkcjonowaniem w otoczeniu międzynarodowym, w tym także prowadzeniem negocjacji handlowych z partnerami reprezentującymi różne kultury. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE 2006, Mead R., T.G. Andrews, Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer, Warszawa 2011, Zenderowski R., B. Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu , Warszawa 2012, Dorożyńska, Agnieszka; Kłysik-Uryszek, Agnieszka; Kuna-Marszałek, Anetta. Organizacyjne i marketingowe aspekty internacjonalizacji przedsiębiorstw. Red. . Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020, Rodział 4 (ibuk Libra) Delanoy W., What is culture? [w:] G. Rings & S. Rasinger (Eds.), The Cambridge Handbook of Intercultural Communication (Cambridge Handbooks in Language and Linguistics, p. I). Cambridge: Cambridge University Press. 2020 https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/CE6BF74B2B32D6CE2D23F5A27DF20F46/9781108429696c1_17-34.pdf/what_is_culture.pdf Literatura uzupełniająca: Schroeder J., Etykieta biznesu w kontaktach międzynarodowych : przewodnik po krajach świata, Poznań : Wydawnictwo Wena : Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji, 2018. https://www.wfr.org.pl/wp-content/uploads/2020/02/Etykieta-biznesu-w-kontaktach-mi%C4%99dzynarodowych.pdf Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE 2004, Rozdziały 2-6 Trompenaars F., Ch. Hampden-Turner, Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002, Rodziały 4-10. Gesteland R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie : [marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, PWN 2000, Rozdziały 2-6 E. Mayer, When culture odesnt translate, Harvard Business Review, https://hbr.org/2015/10/when-culture-doesnt-translate |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie - pojęcia i kategorie z zakresu komunikacji międzykulturowej, typologii kultur narodowych i ich znaczenie w działalności gospodarczej (K_W01) - różnice w zachowaniu ludzi wynikające z ich odmiennej kultury i zwyczajów oraz ich wpływ na internacjonalizację przedsiębiorstw (K_W04 ) Umiejętności: Student potrafi: - identyfikować różnice kulturowe w otoczeniu międzynarodowym (K_U01) - zastosować zasady komunikacji międzykulturowej w praktyce (K_U05) - aktywnie uczestniczyć w debacie, przedstawiać swoje opinie, dyskutować z innymi uczestnikami debaty na temat różnic kulturowych (K_U07) - przygotować i zaprezentować profil kulturowy wybranego kraju (K_U08) Kompetencje społeczne: -bierze pod uwagę cechy własnej kultury, innych kultur oraz rolę kulturowych uwarunkowań komunikacji w powierzanych mu rolach (K_K03) -Wykazuje otwartość wobec odmienności kulturowych (K_K07) -jest gotowy do współpracy w grupie nad przygotowaniem i prezentacją profilu kulturowego (K_K08 ) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wojtas | |
Prowadzący grup: | Monika Wojtas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wojtas | |
Prowadzący grup: | Monika Wojtas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wojtas | |
Prowadzący grup: | Monika Wojtas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.