Matematyka dla ekonomistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-Z-LS-O.4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka dla ekonomistów |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://ekonomia.kampus.umcs.lublin.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z matematyki ze szkoły średniej. Znajomość matematyki na poziomie wymaganym na egzaminie maturalnym. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): - wykład 15 g./1 ECTS - ćwiczenia 30 g. /1 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - studiowanie literatury 30 g. /1 ECTS - przygotowanie się studenta do ćwiczeń 30g. / 1 ECTS - przygotowanie się do egzaminu 30 g./1 ECTS Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 150 g. Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 5 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Dwa kolokwia. Forma zależy od metod kształcenia. (WIRTUALNY KAMPUS, TEAMS) Egzamin pisemny po zakończonych zajęciach. Ćwiczenia audytoryjne. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w zarządzaniu. Ważnym celem jest też umiejętność stosowania podstawowych metod matematyki w praktyce. Zakres tematyczny przedmiotu: 1. Elementy logiki matematycznej 2. Funkcje i ich własności, funkcje potęgowa, wykładnicza i logarytmiczna, funkcje trygonometryczne 3. Macierze i działania na nich 4. Układy równań linowych i ich zastosowania 5. Ciągi liczbowe i rekurencja 6. Granice funkcji, ciągłość funkcji 7. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej 8. Zastosowanie rachunku różniczkowego w ekonomii 9. Całka funkcji jednej zmiennej i jej interpretacja w ekonomii |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Gewert, Z. Skoczylas - Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2007 2. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 1, PWN, Warszawa, 1996 3. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 2, PWN, Warszawa, 1996 4. J. Banaś, Podstawy matematyki dla ekonomistów, PWN Warszawa, 2018 5. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992. Literatura uzupełniająca: 1. W. Krysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. I, PWN, Warszawa, 1986 2. W. rysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. II, PWN, Warszawa, 1987 3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas - Algebra liniowa 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2006 Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku. Zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego. Student ma wiedzę z zakresu podstawowych modeli ekonomicznych takich jak modele równowagi przedsiębiorstwa, konsumenta, model dochodu narodowego. Student zna też zastosowania równań różniczkowych w modelach wzrostu gospodarczego 2. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku. Umiejętności: 1. Potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych w oparciu o podstawowe modele ekonomiczne i wiedzę z zakresu ekonomii matematycznej. 2. Student posiada umiejętność stosowania matematyki w ekonomii i zarządzaniu oraz wykorzystania metod matematycznych w modelowaniu i interpretowaniu zjawisk ekonomicznych. 3. Wykorzystując elementy rachunku różniczkowego potrafi przeprowadzić optymalizację funkcji jednej w zagadnieniach z zakresu teorii wyboru przedsiębiorstwa i organizacji rynku. 4. Potrafi wyznaczyć całki podstawowych funkcji elementarnych oraz stosuje je do rozwiązywania zadań opartych na wartościach marginalnych. Kompetencje społeczne: 1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. 2. Student rozwija zdolności autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań. Potrafi współpracować w zespole, w tym przyjmować różne role zespołowe realizując projekty grupowe w trakcie zajęć. 3. Student pracując samodzielnie rozwija swoją pamięć i zdolności analityczne. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, które może napotkać w rzeczywistości gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów gospodarczych i logistycznych. gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów ekonomicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN W
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Klimek-Smęt | |
Prowadzący grup: | Gabriela Dycha-Wąsik, Dominika Klimek-Smęt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN W
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Bieniek | |
Prowadzący grup: | Milena Bieniek, Gabriela Dycha-Wąsik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Milena Bieniek, Gabriela Dycha-Wąsik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.