Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-BW.201
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bioetyka
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Bez wymagań

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Wykład - 10


Godziny nie kontaktowe, bez udziału nauczyciela akademickiego:

Studiowanie literatury - 8

Przygotowanie do zaliczenia - 10


Łączna liczba godzin - 28

Łączna liczba punktów ECTS - 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach drugiego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r.:


Egzamin ustny - W1-2, U1-2, K1-2.



Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach drugiego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r.:


Egzamin ustny - W1-2, U1-2, K1-2.

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Bioetyka jak nauka. Historia bioetyki

2. Problemy etyczne związane z powstawaniem życia ludzkiego

(biogeneza).

3. Problemy etyczne związane z ingerencją nauki w procesy życiowe

(m. in. bioterapia).

4. Problemy etyczne związane ze zjawiskiem śmierci.

Literatura:

1. Mepham B.: Bioetyka, PWN, Warszawa 2008

2. Ślipko T.: Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki. Dowolne wydanie.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia dla studiów II stopnia na kierunku biologia.

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r.:

W1. Student zna i rozumie fundamentalne dylematy etyczne współczesnej cywilizacji oraz ich podstawowe implikacje w odniesieniu do badań

naukowych z zakresu biologii.K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W14

W2. Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania etyczne działalności naukowo-badawczej i zastosowań związanych z biologią. K_W03, K_W06, K_W14

U1. Student potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy z zakresu etyki, krytycznie oceniać fakty, wyprowadzać odpowiednie wnioski oraz wykonywać różne zadania w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. K_U06

U2. Student potrafi dokonywać właściwej selekcji źródeł danych z zakresu etyki, przeprowadzać krytyczną analizę, ocenę i syntezę zawartych w nich

informacji na potrzeby rozwiązywania problemów oraz wykonywania określonych zadań. K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U12

K1. Student jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego, etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim, samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy oraz do ponoszenia odpowiedzialności za skutki tych działań.K_K04, K_K05

K2. Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz wymagania tego od innych podczas współdziałania w grupie. K_K01, K_K02, K_K04, K_K05

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r.

tj. od cyklu kształcenia 2019/2020

W1. Student zna i rozumie fundamentalne dylematy etyczne współczesnej cywilizacji oraz ich podstawowe implikacje w odniesieniu do badań

naukowych z zakresu biologii. K_W06

W2. Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania etyczne działalności naukowo-badawczej i zastosowań związanych z biologią. K_W7

U1. Student potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy z zakresu etyki, krytycznie oceniać fakty, wyprowadzać odpowiednie wnioski oraz wykonywać różne zadania w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. K_U01

U2. Student potrafi dokonywać właściwej selekcji źródeł danych z zakresu etyki, przeprowadzać krytyczną analizę, ocenę i syntezę zawartych w nich

informacji na potrzeby rozwiązywania problemów oraz wykonywania określonych zadań. K_U03

K1. Student jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego, etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim, samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy oraz do ponoszenia odpowiedzialności za skutki tych działań. K_K01

K2. Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz wymagania tego od innych podczas współdziałania w grupie. K_K04, K_K05, K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Polit
Prowadzący grup: Krzysztof Polit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0