Językowy obraz świata (pdw)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-JOS-U-1S.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językowy obraz świata (pdw) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Łączna liczba godzin = 60 (2 punkty ECTS) Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Konwersatorium: 15 h Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do zajęć: 20 h Przygotowanie do zaliczenia 12 h Studiowanie literatury przedmiotu: 13 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | wypowiedzi ustne – W01, W02, U01, U02, U03 przygotowanie do zajęć – W01, W02 aktywność – K01, K02 praca pisemna - W03, U02 |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć są badania prowadzone w ramach szeroko rozumianej lingwistyki kulturowej, koncentrującej się na opisach relacji między językiem a kulturą, zachowaniem człowieka i rzeczywistością społeczną. Uczestnicy zajęć poznają najważniejsze terminy, koncepcje, teorie lingwistyczno-kulturowe oraz szkoły badawcze. Zapoznają się z dorobkiem polskich i światowych zespołów badawczych, jak też kształcą umiejętność samodzielnego badania złożonych relacji między językiem a kulturą. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1997; 2. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990; 3. O definicjach i definiowaniu, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1993; 4. Profilowanie w języku i tekście, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1998; 5. Punkt widzenia w języku i w kulturze, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej i R. Nycza, Lublin 2004; 6. Punkt widzenia w tekście i w dyskursie, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej i R. Nycza, Lublin 2004; 7. Grzegorczykowa R. Teoretyczne i metodologiczne problemy semantyki w perspektywie tzw. kognitywnej teorii języka, [w:]. Studia semantyczne, pod red. R. Grzegorczykowej i Z. Zaron, Warszawa 1993; 8. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001; 9. Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996; Literatura uzupełniająca: 1. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001; 2. Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995; 3. Maćkiewicz Jolanta, Świat widziany poprzez język. Gdańskie Zeszyty Humanistyczne, 1995, 30; 4. Maćkiewicz J., Nienaukowy i naukowy obraz morza. Na przykładzie języka polskiego i angielskiego. Gdańsk 1991; 5. Marody M., 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Warszawa 1987; 6. Pajdzińska A., Krzyżanowski P., Przeszłość w językowym obrazie świata, Lublin 1999; Pajdzińska A. i Tokarski R., 7. Językowy obraz świata - konwencja i kreacja. Pamiętnik Literacki 1996, 4; 8. Sapir E. Kultura, język, osobowość, Warszawa 1979; 9. Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995; 10. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, (w:) Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993; 11. Tokarski R., Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin 1995; 12. Whorf B. L. Język myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982; 13. Wierzbicka Anna, 1985. Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor, Michigan: Karoma. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną o głównych zagadnieniach językoznawstwa rosyjskiego oraz nauk pokrewnych studiowanej dyscypliny - K_W02. W02. Student w pogłębionym stopniu zna pojęcia i terminy językoznawcze oraz z zakresu nauk pokrewnych studiowanej dyscypliny - K_W03. W03. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa rosyjskiego i polskiego - K_W10. Umiejętności: U01. Student właściwie analizuje i interpretuje podstawowe zagadnienia z dziedziny językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych studiowanej specjalności w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i ich miejsca w procesie historyczno-kulturowym - K_U09. U02. Student posiada podstawowe umiejętności doboru metod i narzędzi badawczych adekwatnych do podejmowanych zadań - K_U011. U03. Student posiada kompetencję interkulturową; potrafi uwzględniać kontekst kulturowy, wyszukiwać podobieństwa i różnice w kulturze rosyjskiej i innych krajów słowiańskich - K_U13. Kompetencje społeczne: K01. Student jest gotów do korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu realizacji powierzonych zadań - K_K05. K02. Student jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za pielęgnowanie wiedzy o dziedzictwie kulturowym wybranych krajów słowiańskich w kontekście kultury europejskiej, krajowej i regionalnej; wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów w celu unikania stereotypów i uprzedzeń - K_K06. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Kozłowska-Doda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.