Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językowy obraz świata (pdw)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-JOS-U-1S.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Językowy obraz świata (pdw)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Łączna liczba godzin = 60 (2 punkty ECTS)


Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Konwersatorium: 15 h

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć: 20 h

Przygotowanie do zaliczenia 12 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 13 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

wypowiedzi ustne – W01, W02, U01, U02, U03

przygotowanie do zajęć – W01, W02

aktywność – K01, K02

praca pisemna - W03, U02

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć są badania prowadzone w ramach szeroko rozumianej lingwistyki kulturowej, koncentrującej się na opisach relacji między językiem a kulturą, zachowaniem człowieka i rzeczywistością społeczną. Uczestnicy zajęć poznają najważniejsze terminy, koncepcje, teorie lingwistyczno-kulturowe oraz szkoły badawcze. Zapoznają się z dorobkiem polskich i światowych zespołów badawczych, jak też kształcą umiejętność samodzielnego badania złożonych relacji między językiem a kulturą.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1997;

2. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990;

3. O definicjach i definiowaniu, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1993;

4. Profilowanie w języku i tekście, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1998;

5. Punkt widzenia w języku i w kulturze, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej i R. Nycza, Lublin 2004;

6. Punkt widzenia w tekście i w dyskursie, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej i R. Nycza, Lublin 2004;

7. Grzegorczykowa R. Teoretyczne i metodologiczne problemy semantyki w perspektywie tzw. kognitywnej teorii języka, [w:]. Studia semantyczne, pod red. R. Grzegorczykowej i Z. Zaron, Warszawa 1993;

8. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001;

9. Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996;

Literatura uzupełniająca:

1. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001;

2. Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995;

3. Maćkiewicz Jolanta, Świat widziany poprzez język. Gdańskie Zeszyty Humanistyczne, 1995, 30;

4. Maćkiewicz J., Nienaukowy i naukowy obraz morza. Na przykładzie języka polskiego i angielskiego. Gdańsk 1991;

5. Marody M., 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Warszawa 1987;

6. Pajdzińska A., Krzyżanowski P., Przeszłość w językowym obrazie świata, Lublin 1999; Pajdzińska A. i Tokarski R.,

7. Językowy obraz świata - konwencja i kreacja. Pamiętnik Literacki 1996, 4;

8. Sapir E. Kultura, język, osobowość, Warszawa 1979;

9. Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995;

10. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, (w:) Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993;

11. Tokarski R., Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin 1995; 12. Whorf B. L. Język myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982;

13. Wierzbicka Anna, 1985. Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor, Michigan: Karoma.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną o głównych zagadnieniach językoznawstwa rosyjskiego oraz nauk pokrewnych studiowanej dyscypliny - K_W02.

W02. Student w pogłębionym stopniu zna pojęcia i terminy językoznawcze oraz z zakresu nauk pokrewnych studiowanej dyscypliny - K_W03.

W03. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa rosyjskiego i polskiego - K_W10.

Umiejętności:

U01. Student właściwie analizuje i interpretuje podstawowe zagadnienia z dziedziny językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych studiowanej specjalności w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i ich miejsca w procesie historyczno-kulturowym - K_U09.

U02. Student posiada podstawowe umiejętności doboru metod i narzędzi badawczych adekwatnych do podejmowanych zadań - K_U011.

U03. Student posiada kompetencję interkulturową; potrafi uwzględniać kontekst kulturowy, wyszukiwać podobieństwa i różnice w kulturze rosyjskiej i innych krajów słowiańskich - K_U13.

Kompetencje społeczne:

K01. Student jest gotów do korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu realizacji powierzonych zadań - K_K05.

K02. Student jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za pielęgnowanie wiedzy o dziedzictwie kulturowym wybranych krajów słowiańskich w kontekście kultury europejskiej, krajowej i regionalnej; wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów w celu unikania stereotypów i uprzedzeń - K_K06.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jadwiga Kozłowska-Doda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)