Seminarium magisterskie (Językoznawstwo/Glottodydaktyka/Translacja)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-SM-JGT-A.N-2S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie (Językoznawstwo/Glottodydaktyka/Translacja) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 200 godzin pracy studenta w semestrze obejmuje: - 45 godzin zajęć w formie konwersatorium, - 45 godzin na lekturę tekstów literackich i krytycznych, - 50 godzin na pracę konceptualną nad tematem pracy magisterskiej, poszukiwanie źródeł i materiałów, - 50 godzin na pisanie pracy oraz omawianie poszczególnych części wraz z promotorem - 10 godzina indywidualnych konsultacji dotyczących tematu pracy, zakresu materiału do analizy i doboru narzędzi krytyczno-analitycznych. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - obecność, - aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, - indywidualne konsultacje, - złożenie kolejnego rozdziału/kolejnej części pracy magisterskiej |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie ma za zadanie zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami językoznawstwa kognitywnego, ze szczególnym uwzględnieniem teorii gramatyki kognitywnej Ronalda Langackera, teorii metafory konceptualnej, teorii amalgamatów konceptualnych oraz wielomodalnej konstrukcji znaczeń. Na seminarium omawiane są zagadnienia takie jak: przestrzenie mentalne, domeny kognitywne, konceptualne uwarunkowania znaczeń, teoria relewancji. Wybrane teksty i fragmenty tekstów poddane są krytyczne analizie z wykorzystaniem omawianych narzędzi teoretycznych. |
Literatura: |
Brandt, Line, and Per Aage Brandt. 2005. “Making Sense of a Blend: A Cognitive-Semiotic Approach to Metaphor.” Annual Review of Cognitive Linguistics 3: 216–49. Brandt, Line. 2012. The Communicative Mind: A Linguistic Exploration of Conceptual Integration and Meaning Construction. Unabridged edition. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing. Evans, Vyvyan, and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. 1 edition. Mahwah, N.J.: Routledge. Fauconnier, Gilles, and Mark Turner. 1998. “Conceptual Integration Networks.” Cognitive Science 22 (2): 133–87. https://doi.org/10.1016/S0364-0213(99)80038-X. Fauconnier, Gilles. 1985. Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in Natural Language. First English Edition edition. Cambridge, Mass: The MIT Press. Lakoff, George, and Mark Johnson. 1980. Metaphors We Live By. 1st edition. Chicago: University of Chicago Press. Lakoff, George, and Mark Turner. 1989. More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. 1 edition. Chicago: The University Of Chicago Press. Langacker, Ronald W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar: Volume I: Theoretical Prerequisites. 1 edition. Stanford, Calif: Stanford University Press. Langacker, Ronald W. 1991. Foundations of Cognitive Grammar: Volume II: Descriptive Application. 1 edition. Stanford, Calif: Stanford University Press. Langacker, Ronald W. 2008. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. 1 edition. Oxford ; New York: Oxford University Press. Kövecses, Z. (2015). Where Metaphors Come From: Reconsidering Context in Metaphor (1 edition.). New York Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction (1 edition.). Mahwah, N.J.: Routledge. Prażmo, E., & Augustyn, R. (2020). Parasites, Herbivores and Dried Fish: Dehumanising Metaphorical Blends in Japanese. GEMA Online® Journal of Language Studies, 20(2). |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych dyscyplin, właściwych dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, niezbędną do kompleksowej realizacji zadań zawodowych, samodzielnego diagnozowania, analizowania i interpretowania zdarzeń związanych z realizacją tych zadań, oceny metod i procedur realizacji tych zadań. K_W02 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym terminologię dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku, w szczególności terminologię związaną z językoznawestem, jezykoznawstwem kognitywnym oraz krytyczną analizą dyskursu K_W03 zna najważniejsze stanowiska metodologiczne, teorie, szkoły, nurty i kierunki oraz główne tendencje rozwojowe w obrębie dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, w szczególności największe paradygmaty w językoznawstwie (strukturalizm, generatywizm, kognitywizm) i ich najważniejsze teorie K_W04 zna specyfikę badań i metodologię z dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku K_W05 zna szeroki zakres współczesnych zjawisk kulturowych krajów angielskiego obszaru językowego oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji K_U01 potrafi posługiwać się zaawansowaną wiedzą teoretyczną z dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku do argumentowania własnych poglądów lub poglądów innych autorów, do formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań oraz w celu realizowania praktycznych działań zawodowych, diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji zawodowych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych K_U02 potrafi w pogłębionym stopniu przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i wytworów kultury materialnej, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia w zakresie dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym oraz ich wykorzystania w pracy zawodowej K_U03 potrafi w zaawansowanym stopniu przetwarzać teksty, oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem nowoczesnych technik informacyjnych K_U05 posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów K_U11 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością zawodową, typową dla kwalifikacji odpowiadających programowi studiów, potrafi planować pracę własną K_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, uznawania znaczenia wiedzy K_K03 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Polski i krajów angielskiego obszaru językowego K_K04 ma wrażliwość na aktualne wydarzenia w krajach angielskiego obszaru językowego, tolerancję i szacunek wobec innych narodów, jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego. K_K05 szanuje prawa autorskie i wykorzystuje znajomość literatury przedmiotu w sposób etyczny oraz zgodny z przyjętymi zasadami K_K06 dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą, z odpowiedzialnością przed współpracownikami oraz wykazuje aktywność w ich rozwiązywaniu, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz, Hubert Kowalewski, Małgorzata Krzemińska-Adamek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Łozowski, Jolanta Szpyra-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.