Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka dziennikarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POL-D.LS.ed
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka dziennikarstwa
Jednostka: Wydział Politologii i Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Elementarna wiedza z podstaw filozofii (podstawowe działy filozofii i podstawowe pojęcia filozoficzne).

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem prowadzącego:

konwersatorium (łączna liczba godzin w semestrze): 30



Czas poświęcony na pracę indywidualną:

studiowanie literatury (łączna liczba godzin w semestrze): 20

przygotowanie prezentacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5

przygotowanie do zajęć (łączna liczba godzin w semestrze): 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wybór sposobów i form weryfikacji efektów kształcenia pozostaje w gestii prowadzących ćwiczenia w poszczególnych grupach.


Podstawowe sposoby i formy:

Dyskusje

Prezentacje

Referaty

Prezentacje

Kolokwia (opcjonalnie)


Ocena ciągła: obecność i aktywność na zajęciach, wkład merytoryczny do dyskusji, przygotowanie prezentacji/referatu.


W przypadkach kursów prowadzonych z uzasadnionych względów on-line możliwe są inne formy weryfikacji efektów kształcenia i oceniania, ustalane ze studentkami/studentami.


Pełny opis:

Zajęcia mają przede wszystkim charakter dyskusyjny. Omawiane są aktualne problemy etyczne występujące we współczesnym dziennikarstwie (i mediach).

Referaty i prezentacje, dotyczące kwestii teoretycznych oraz studiów przypadków z praktyki dziennikarskiej przygotowują studenci.

Ostateczny kształt zajęć określają wykładowcy: w różnych grupach zajęcia mogą być realizowane w różnych formach, zachowując formułę właściwą dla ćwiczeń i konwersatoriów.

W sytuacjach wyjątkowych i innych uzasadnionych przypadkach zajęcia odbywają się w trybie on-line lub hybrydowym, z wykorzystaniem MS Teams

Literatura:

Literaturę zaleca prowadzący konwersatorium według własnego uznania.

Koordynator przedmiotu sugeruje uwzględnienie następujących pozycji:

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015.

E. Nowak, K.M. Cern, Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008 (i wydania późniejsze).

A. Boniecki, Parę zasad ważnych na co dzień, [w:] A. Skworz, A. Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.

E. Pawlak-Hejno, J. Pleszczyński (red.), Etyka dziennikarstwa. Edukacja, teoria, praktyka, Lublin 2012.

A. Skworz, Etyka kontra praktyka, [w:] A. Skworz, A. Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.

Á Heller, Wykłady i seminarium lubelskie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.

Z. Buaman, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna i rozumie podstawową filozoficzno-etyczną aparaturę pojęciową ze szczególnym uwzględnieniem jej odniesień do dziennikarstwa, mediów, komunikacji społecznej i dyskursu publicznego. K_W01, K_W02

W2. Student zna i rozumie rolę różnorodnych regulatorów życia społecznego (prawa, obyczajów, etyki, moralności, religii, technologii itd.). Posiada wiedzę na temat społecznej rangi i mocy mediów masowych i nowych, dziennikarzy i dziennikarstwa. Zna i rozumie znaczenie i odpowiedzialność mediów i dziennikarzy w kształtowaniu społeczeństwa demokratycznego i obywatelskiego. K_W08, K_W09.

W3. Student zna i rozumie rolę mediów w kształtowaniu poglądów i postaw społecznych. K_W08, K_W09

W4. Student zna i rozumie funkcje i cele dziennikarstwa, jego uwarunkowanie społeczne, technologiczne, organizacyjne, warsztatowe itd. K_W04.

W5. Student ma wiedzę dotyczącą normatywnych ujęć prawnych, etycznych i obyczajowych dotyczących dziennikarzy, dziennikarstwa i mediów. K_W05.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student potrafi poprawnie analizować zawartość mediów, przede wszystkim pod kątem etycznym. Umie dostrzegać problemy etyczne w mediach, przekazach medialnych i praktyce dziennikarskiej i odróżnić je od problemów prawnych i obyczajowych. K_U01

U2. Potrafi krytycznie oceniać działania w obszarze współczesnych mediów i dziennikarstwa. Umie myśleć abstrakcyjnie, analizować dane, wyciągać wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną. Potrafi podjąć i uzasadnić wybór postępowania w sytuacji dylematu etycznego i konfliktu wartości. K_U02, K_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość znaczenia znaczenia mediów i dziennikarstwa w społeczeństwie demokratycznym. K_K01

K02. Student jest przygotowany do aktywnego, kompetentnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i publicznym. Student ma świadomość etycznego znaczenia treści i formy przekazu medialnego. K_K02, K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Waldemar Bulira, Jan Pleszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)