Etyka dziennikarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-D.LS.ed |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka dziennikarstwa |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza z podstaw filozofii (podstawowe działy filozofii i podstawowe pojęcia filozoficzne). |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem prowadzącego: konwersatorium (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną: studiowanie literatury (łączna liczba godzin w semestrze): 20 przygotowanie prezentacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5 przygotowanie do zajęć (łączna liczba godzin w semestrze): 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wybór sposobów i form weryfikacji efektów kształcenia pozostaje w gestii prowadzących ćwiczenia w poszczególnych grupach. Podstawowe sposoby i formy: Dyskusje Prezentacje Referaty Prezentacje Kolokwia (opcjonalnie) Ocena ciągła: obecność i aktywność na zajęciach, wkład merytoryczny do dyskusji, przygotowanie prezentacji/referatu. W przypadkach kursów prowadzonych z uzasadnionych względów on-line możliwe są inne formy weryfikacji efektów kształcenia i oceniania, ustalane ze studentkami/studentami. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają przede wszystkim charakter dyskusyjny. Omawiane są aktualne problemy etyczne występujące we współczesnym dziennikarstwie (i mediach). Referaty i prezentacje, dotyczące kwestii teoretycznych oraz studiów przypadków z praktyki dziennikarskiej przygotowują studenci. Ostateczny kształt zajęć określają wykładowcy: w różnych grupach zajęcia mogą być realizowane w różnych formach, zachowując formułę właściwą dla ćwiczeń i konwersatoriów. W sytuacjach wyjątkowych i innych uzasadnionych przypadkach zajęcia odbywają się w trybie on-line lub hybrydowym, z wykorzystaniem MS Teams |
Literatura: |
Literaturę zaleca prowadzący konwersatorium według własnego uznania. Koordynator przedmiotu sugeruje uwzględnienie następujących pozycji: J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015. E. Nowak, K.M. Cern, Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008 (i wydania późniejsze). A. Boniecki, Parę zasad ważnych na co dzień, [w:] A. Skworz, A. Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010. E. Pawlak-Hejno, J. Pleszczyński (red.), Etyka dziennikarstwa. Edukacja, teoria, praktyka, Lublin 2012. A. Skworz, Etyka kontra praktyka, [w:] A. Skworz, A. Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010. Á Heller, Wykłady i seminarium lubelskie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006. Z. Buaman, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student zna i rozumie podstawową filozoficzno-etyczną aparaturę pojęciową ze szczególnym uwzględnieniem jej odniesień do dziennikarstwa, mediów, komunikacji społecznej i dyskursu publicznego. K_W01, K_W02 W2. Student zna i rozumie rolę różnorodnych regulatorów życia społecznego (prawa, obyczajów, etyki, moralności, religii, technologii itd.). Posiada wiedzę na temat społecznej rangi i mocy mediów masowych i nowych, dziennikarzy i dziennikarstwa. Zna i rozumie znaczenie i odpowiedzialność mediów i dziennikarzy w kształtowaniu społeczeństwa demokratycznego i obywatelskiego. K_W08, K_W09. W3. Student zna i rozumie rolę mediów w kształtowaniu poglądów i postaw społecznych. K_W08, K_W09 W4. Student zna i rozumie funkcje i cele dziennikarstwa, jego uwarunkowanie społeczne, technologiczne, organizacyjne, warsztatowe itd. K_W04. W5. Student ma wiedzę dotyczącą normatywnych ujęć prawnych, etycznych i obyczajowych dotyczących dziennikarzy, dziennikarstwa i mediów. K_W05. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi poprawnie analizować zawartość mediów, przede wszystkim pod kątem etycznym. Umie dostrzegać problemy etyczne w mediach, przekazach medialnych i praktyce dziennikarskiej i odróżnić je od problemów prawnych i obyczajowych. K_U01 U2. Potrafi krytycznie oceniać działania w obszarze współczesnych mediów i dziennikarstwa. Umie myśleć abstrakcyjnie, analizować dane, wyciągać wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną. Potrafi podjąć i uzasadnić wybór postępowania w sytuacji dylematu etycznego i konfliktu wartości. K_U02, K_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość znaczenia znaczenia mediów i dziennikarstwa w społeczeństwie demokratycznym. K_K01 K02. Student jest przygotowany do aktywnego, kompetentnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i publicznym. Student ma świadomość etycznego znaczenia treści i formy przekazu medialnego. K_K02, K_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Waldemar Bulira, Jan Pleszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.