Edycja tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POL-PM-LS-ET |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edycja tekstu |
Jednostka: | Wydział Politologii i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=10229 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość ortografii i gramatyki języka polskiego na poziomie maturalnym. „Wyczucie” estetyczne. Znajomość podstaw obsługi komputera i programu Word. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Punkty ECTS: 3 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze: 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykonywanie konkretnych ćwiczeń edytorskich na oceny. K_W01; K_W08; K_W10; K_W12; K_W14; K_U02 K_U05; K_U06; K_U07; K_U12; K_U14; K_K15; K_K02; K_K03; K_K04; K_K07; K_K08; K_K09; K_K10; K_K11; K_K12; K_K13; K_K14; K_K15 |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu, zajęć: Przekazanie studentom wiedzy z zakresu edycji tekstu w celu umożliwienia im wykorzystywania jej w praktyce DTP oraz w edycjach internetowych. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczne, wycieczka przedmiotowa. Treści programowe: 1. Wprowadzenie do edytorstwa 2. Historia edytorstwa 3. Współczesne edytorstwo 4. Typografia („znormalizowany komputeropis") 5. Typografia (formatowanie) 6. Typografia (formatowanie, cd.) 7. Dywiz a półpauza 8. Korekta tekstu (znaki korektorskie) 9. Korekta (nanoszenie korekty) 10. Korekta tradycyjna 11. Korekta cyfrowa 12. Przypisy (system oksfordzki) 13. Bibliografia (system oksfordzki) 14. Przypisy i bibliografia (system harwardzki) 15. Edycja cyfrowa |
Literatura: |
1. Garbal Łukasz, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. 2. Willberg Hans Peter, Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, Gdańsk 2004. 3. Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002. 4. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Ma podstawową wiedzę o komunikacji społecznej (językowej) i produkcji medialnej w zakresie edycji tekstu, o ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk (zwłaszcza humanistycznych – językoznawstwo) – K_W01 (S1A_W01) 2. Zna podstawy filozofii, estetyki, etyki i teorii kultury medialnej w zakresie tekstologii i edytorstwa – K_W08 (S1A_W01, S1A_W04) 3. Posiada wiedzę z zakresu produkcji medialnej w zakresie edytorstwa – K_W10 (S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W08 S1A_W11) 4. Posiada wiedzę z zakresu zasad wykorzystywania innych dyscyplin naukowych (językoznawstwo, edytorstwo) i osiągnieć techniki (znajomość programów edytorskich) w celu rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości – K_W12 (S1A_W11) 5. Zna zasady współpracy w zespole projektowym (współpraca z autorem tekstu, redaktorem, plastykiem, specjalistą od marketingu itp.) – K_W14 (S1A_W05, S1A_W11) Umiejętności 1. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych właściwych dla produkcji medialnej w zakresie edycji tekstu – K_U02 (S1A_U02) 2. Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (poprawnościowymi, edytorskimi) w celu rozwiązania (wykonania) konkretnego zadania z zakresu produkcji medialnej, głównie DTP – K_U05 (S1A_U05) 3. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej – związanej z edycją tekstu – K_U06 (S1A_U06) 4. Ma umiejętność samodzielnej realizacji prac edytorskich związanych z produkcją medialną (edycją tekstu) – K_U11 (S1A_U06, S1A_U07) 5. Samodzielnie zdobywa i wykorzystuje w pracy umiejętności praktyczne w zakresie opracowania tekstu do edycji – K_U11 (S1A_U06, S1A_U07) 6. Potrafi posługiwać się w mowie i piśmie różnymi formami wypowiedzi z dziedziny kultury medialnej oraz stylami funkcjonalnymi polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej 7. – K_U13 (S1A_U09, S1A_U10) Kompetencje społeczne: 1. Wykazuje odporność na stres wynikającą z pracy w zespole twórczym (współpraca z autorem tekstu, redaktorem, plastykiem, specjalistą od marketingu itp) – K_K02 (S1A_K02, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07) 2. Posiada zdolność do twórczego myślenia w zakresie zadań edytorskich – K_K03 (S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07) 3. Posiada zdolność komunikacji społecznej w kontekście odpowiedzialności za swoje dzieło – odpowiedzialność za ostateczny kształt wyedytowanego tekstu – K_K04 (S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07) 4. Jest gotowy podjąć pracę w szeregu zawodów związanych z mediami, komunikacją i przetwarzaniem informacji (redaktor techniczny, specjalista DTP, redaktor wydawniczy itp.) – K_K07 (S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05) 5. Jest przygotowany do pracy w zespole, ma świadomość swojej roli w grupie zawodowej (współpraca z autorem tekstu, redaktorem, plastykiem, specjalistą od marketingu itp) – K_K08 (S1A_K02, S1A_K03) 6. Jest świadomy języka w poszczególnych aspektach komunikacji społecznej (znajomość zasad gramatycznych, ortograficznych, typograficznych, itd.) – K_K09 (S1A_K04) 7. Jest otwarty na technologie medialne i społeczne praktyki z nimi związane (edycja tekstu w nowych mediach i nowe programy do edycji tekstu) – K_K10 (S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06) 8. Wykazuje gotowość do samodzielnego rozwiązywania zadań w pracy zawodowej (np.: redaktor techniczny, specjalista DTP, redaktor wydawniczy itp.) – K_K11 (S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07) 9. Ma świadomość konieczności stałego podnoszenia poziomu wiedzy i doskonalenia umiejętności z zakresu edycji tekstu – K_K12 (S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07) 10. Szanuje zasady etyki zawodowej i inne normy regulujące życie społeczne (praca w zespole projektowym (współpraca z autorem tekstu, redaktorem, plastykiem, specjalistą od marketingu itp.) – K_K13 (S1A_K02, S1A_K05) 11. 13. Jest otwarty na nowe formy komunikowania społecznego – K_K14 (S1A_K01, S1A_K02, S1A_K05, S1A_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Granat, Grażyna Piechota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Granat, Grażyna Piechota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.