Ochrona środowiska - kurs rozszerzony
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-B.027 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska - kurs rozszerzony |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw botaniki, zoologii, geografii, chemii |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godzinowe ekwiwalenty punktów Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia: Wykład 30 Ćwiczenia terenowe 15 Laboratorium 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe: Przygotowanie do laboratorium 15 Przygotowanie do egzaminu 10 Studiowanie literatury 5 Liczba pkt za godz. niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba pkt ECTS - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 wykład – kolokwium zaliczeniowe (W1-3) konwersatorium - prace zaliczeniowe i kolokwia śródsemestralne (W1-W3, U1-U3) Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 wykład - kolokwium zaliczeniowe (W1-2) konwersatorium - prace zaliczeniowe i kolokwia śródsemestralne (W1-2, U1-2) |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Konwencje międzynarodowe dotyczące ochrony przyrody i środowiska 2. Dyrektywy UE związane z ochroną przyrody i środowiska 3. Sieć NATURA 2000 4. Dyrektywa Siedliskowa 5. Dyrektywa Ptasia 6. Gatunki i siedliska szczególnej troski w Polsce 7. Polska czerwona księga zwierząt 8. Gatunki zagrożone w Polsce, kategorie zagrożeń 9. Naprawa szkód w środowisku przyrodniczym 10. Krajowa ochrona przyrody i środowiska 11. Ustawa o ochronie przyrody 12. Formy ochrony przyrody 13. Rozporządzenia o ochronie gatunkowej roślin i zwierząt 14. Ochrona środowiska i przyrody w procesie inwestycyjnym 15. Alternatywne źródła energii, perspektywy rozwoju. 16. Różnorodność biologiczna - poziomy różnorodności, zagrożenia, ochrona. 17. Gatunki inwazyjne, zagrożenia dla rodzimej przyrody. 18. Prawne, ekonomiczne i społeczne instrumenty ochrony środowiska. Ćwiczenia terenowe: (1) Podstawowe umiejętności związane z pracą biologa w terenie (bezpieczeństwo pracy, sprzęt do prac terenowych, orientacja w terenie, planowanie pracy w terenie). (2) Praktyczne umiejętności rozpoznawania chronionych gatunków i siedlisk przyrodniczych, przykładowe zagrożenia. (3) Obszarowe formy ochrony przyrody. (4) Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza. (5) Metodyka przeprowadzania monitoringu przyrodniczego. (6) Przykładowe metody i problemy ochrony przyrody na obszarach o różnym sposobie użytkowania (stawy hodowlane, użytki rolnicze, lasy). Ćwiczenia laboratoryjne: 1) Dyrektywa siedliskowa w praktyce (zobowiązania państw członkowskich, zawartość załączników do Dyrektywy, obszary Natura 2000, ocena habitatowa, monitoring siedlisk i gatunków, planowanie ochrony – plany zadań ochronnych) 2) Ochrona siedlisk przyrodniczych Polski – identyfikacja siedlisk, usługi ekosystemowe, antropopresja i zagrożenia, zarządzanie w ochronie przyrody, metody ochrony, renaturyzacja ekosystemów, konflikty społeczne związane z ochroną przyrody, instrumenty finansowe; a) Siedliska morskie i nadmorskie b) Siedliska wodne i mokradłowe c) Siedliska półnaturalne w krajobrazie rolniczym d) Siedliska leśne 3) Ochrona gatunkowa (przyczyny wymierania gatunków, metody ochrony gatunkowej, akty prawne związane z ochroną gatunkową, czerwone listy – kategorie zagrożeń i kryteria oceny IUCN, przykłady opracowań w różnych skalach przestrzennych). a) ochrona gatunkowa zwierząt b) ochrona gatunkowa roślin i grzybów 4) Ustawa o ochronie przyrody (nabywanie podstawowych umiejętności posługiwania się przepisami prawa, interpretacja wybranych zapisów w ustawie). 5) Konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony przyrody i środowiska (konwencje Waszyngtońska, Ramsarska, Bońska, Berneńska, Gdańska, Helsińska) 6) Cele i metody ochrony ptaków oraz ich siedlisk w Unii Europejskiej 7) Dyrektywa Ptasia (zawartość załączników, tworzenie obszarów specjalnych ochrony ptaków) 8) Ramowa dyrektywa wodna - cele i zakres działania 9) Gatunki inwazyjne we florze i faunie (źródła, przyczyny i mechanizmy zadomawiania się gatunków obcych, szkody w ekosystemach, bazy internetowe gatunków inwazyjnych, zwalczanie) 10) Współpraca międzynarodowa w ochronie przyrody i środowiska |
Literatura: |
Głowaciński Z. 2001. Polska Czerwona Księga Zwierząt. Kręgowce. https://natura2000.gdos.gov.pl › Dokumenty / publikacje Ustawa o Ochronie Przyrody z 16.04.2004. z późniejszymi zmianami Rozporządzenie Ministra Środowiska o ochronie gatunkowej zwierząt z 2016 r. Rozporządzenie Ministra Środowiska o ochronie gatunkowej roślin z 2014 r. Głowaciński Z i wsp.. 2011. Gatunki obce w faunie Polski. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. WIEDZA W1. …………………………………………………. (K_W02, K_W03, K_W04) W2. …………………………………………………. (K_W05) W3. …………………………………………………. (K_W07, K_W08, K_W12) UMIEJĘTNOŚCI: U1. …………………………………………………. (K_U03, K_U06, K_U07) U2. …………………………………………………. (K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13) U3. …………………………………………………. (K_U16, K_U17) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. …………………………………………………. (K_K03, K_K06, K_K07) Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE W1. …………………………………………………. (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W08) W2. …………………………………………………. (K_W05) UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI U1. …………………………………………………. (K_U02, K_U03) U2. …………………………………………………. (K_U04, K_U05) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO K1. …………………………………………………. (K_K02) Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 WIEDZA W1. Student ma wiedzę o zmienności biosfery i jej relacji ze środowiskiem w oparciu o dane pochodzące z różnych dyscyplin nauk przyrodniczych (K_W02, K_W03, K_W04) W2. Student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach o środowisku i zdrowiu (K_W05) W3. Zna powiązania stanu środowiska abiotycznego i biotycznego ze zdrowiem (K_W07, K_W08, K_W12) UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student przeprowadza proste pomiary i obserwacje terenowe z zastosowaniem technik informatycznych oraz wyciąga poprawne wnioski (K_U03, K_U06, K_U07) U2. Student umie wyszukiwać i korzysta oraz rozumie teksty naukowe z dziedziny nauk przyrodniczych (K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13) U3. Przygotowuje opracowanie problemów naukowych (K_U16, K_U17) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Prezentuje postawę pro-środowiskową opartą o rozwijaną wiedzę o związkach zdrowia i stanu środowiska (K_K03, K_K06, K_K07) Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE W1. Student ma wiedzę o zdrowiu człowieka i jego relacji ze stanem środowiska w oparciu o dane pochodzące z różnych dyscyplin nauk przyrodniczych (K_W01, K_W03, K_W04, K_W08) W2. Absolwent zna i rozumie istotę działań na rzecz zachowania różnorodności biologicznej i wykorzystania jej jako źródła materiału biologicznego do zastosowań medycznych (K_W05) UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI U1. Student potrafi dokonywać właściwej selekcji źródeł danych, przeprowadzać krytyczną analizę, ocenę i syntezę zawartych w nich informacji na potrzeby rozwiązywania problemów zdrowia publicznego (K_U01, K_U02) U2. Student przeprowadza pomiary i obserwacje terenowe z zastosowaniem technik informatycznych oraz wyciąga poprawne wnioski i przedstawia wyniki (K_K03,K_U04, K_U05) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO K1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Wiącek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.