Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona środowiska - kurs rozszerzony

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-B.027
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ochrona środowiska - kurs rozszerzony
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość podstaw botaniki, zoologii, geografii, chemii

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godzinowe ekwiwalenty punktów

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia:

Wykład 30

Ćwiczenia terenowe 15

Laboratorium 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie do laboratorium 15

Przygotowanie do egzaminu 10

Studiowanie literatury 5

Liczba pkt za godz. niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba pkt ECTS - 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019

wykład – kolokwium zaliczeniowe (W1-3)

konwersatorium - prace zaliczeniowe i kolokwia śródsemestralne (W1-W3, U1-U3)


Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019

wykład - kolokwium zaliczeniowe (W1-2)

konwersatorium - prace zaliczeniowe i kolokwia śródsemestralne (W1-2, U1-2)


Pełny opis:

Wykład:

1. Konwencje międzynarodowe dotyczące ochrony przyrody i środowiska

2. Dyrektywy UE związane z ochroną przyrody i środowiska

3. Sieć NATURA 2000

4. Dyrektywa Siedliskowa

5. Dyrektywa Ptasia

6. Gatunki i siedliska szczególnej troski w Polsce

7. Polska czerwona księga zwierząt

8. Gatunki zagrożone w Polsce, kategorie zagrożeń

9. Naprawa szkód w środowisku przyrodniczym

10. Krajowa ochrona przyrody i środowiska

11. Ustawa o ochronie przyrody

12. Formy ochrony przyrody

13. Rozporządzenia o ochronie gatunkowej roślin i zwierząt

14. Ochrona środowiska i przyrody w procesie inwestycyjnym

15. Alternatywne źródła energii, perspektywy rozwoju.

16. Różnorodność biologiczna - poziomy różnorodności, zagrożenia, ochrona.

17. Gatunki inwazyjne, zagrożenia dla rodzimej przyrody.

18. Prawne, ekonomiczne i społeczne instrumenty ochrony środowiska.

Ćwiczenia terenowe:

(1) Podstawowe umiejętności związane z pracą biologa w terenie (bezpieczeństwo pracy, sprzęt do prac terenowych, orientacja w terenie, planowanie pracy w terenie).

(2) Praktyczne umiejętności rozpoznawania chronionych gatunków i siedlisk przyrodniczych, przykładowe zagrożenia.

(3) Obszarowe formy ochrony przyrody.

(4) Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza.

(5) Metodyka przeprowadzania monitoringu przyrodniczego.

(6) Przykładowe metody i problemy ochrony przyrody na obszarach o różnym sposobie użytkowania (stawy hodowlane, użytki rolnicze, lasy).

Ćwiczenia laboratoryjne:

1) Dyrektywa siedliskowa w praktyce (zobowiązania państw członkowskich, zawartość załączników do Dyrektywy, obszary Natura 2000, ocena habitatowa, monitoring siedlisk i gatunków, planowanie ochrony – plany zadań ochronnych)

2) Ochrona siedlisk przyrodniczych Polski – identyfikacja siedlisk, usługi ekosystemowe, antropopresja i zagrożenia, zarządzanie w ochronie przyrody, metody ochrony, renaturyzacja ekosystemów, konflikty społeczne związane z ochroną przyrody, instrumenty finansowe;

a) Siedliska morskie i nadmorskie

b) Siedliska wodne i mokradłowe

c) Siedliska półnaturalne w krajobrazie rolniczym

d) Siedliska leśne

3) Ochrona gatunkowa (przyczyny wymierania gatunków, metody ochrony gatunkowej, akty prawne związane z ochroną gatunkową, czerwone listy – kategorie zagrożeń i kryteria oceny IUCN, przykłady opracowań w różnych skalach przestrzennych).

a) ochrona gatunkowa zwierząt

b) ochrona gatunkowa roślin i grzybów

4) Ustawa o ochronie przyrody (nabywanie podstawowych umiejętności posługiwania się przepisami prawa, interpretacja wybranych zapisów w ustawie).

5) Konwencje międzynarodowe z zakresu ochrony przyrody i środowiska (konwencje Waszyngtońska, Ramsarska, Bońska, Berneńska, Gdańska, Helsińska)

6) Cele i metody ochrony ptaków oraz ich siedlisk w Unii Europejskiej

7) Dyrektywa Ptasia (zawartość załączników, tworzenie obszarów specjalnych ochrony ptaków)

8) Ramowa dyrektywa wodna - cele i zakres działania

9) Gatunki inwazyjne we florze i faunie (źródła, przyczyny i mechanizmy zadomawiania się gatunków obcych, szkody w ekosystemach, bazy internetowe gatunków inwazyjnych, zwalczanie)

10) Współpraca międzynarodowa w ochronie przyrody i środowiska

Literatura:

Głowaciński Z. 2001. Polska Czerwona Księga Zwierząt. Kręgowce.

https://natura2000.gdos.gov.pl › Dokumenty / publikacje

Ustawa o Ochronie Przyrody z 16.04.2004. z późniejszymi zmianami

Rozporządzenie Ministra Środowiska o ochronie gatunkowej zwierząt z 2016 r.

Rozporządzenie Ministra Środowiska o ochronie gatunkowej roślin z 2014 r.

Głowaciński Z i wsp.. 2011. Gatunki obce w faunie Polski.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r.

WIEDZA

W1. …………………………………………………. (K_W02, K_W03, K_W04)

W2. …………………………………………………. (K_W05)

W3. …………………………………………………. (K_W07, K_W08, K_W12)

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. …………………………………………………. (K_U03, K_U06, K_U07)

U2. …………………………………………………. (K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13)

U3. …………………………………………………. (K_U16, K_U17)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. …………………………………………………. (K_K03, K_K06, K_K07)

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r.

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

W1. …………………………………………………. (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W08)

W2. …………………………………………………. (K_W05)

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

U1. …………………………………………………. (K_U02, K_U03)

U2. …………………………………………………. (K_U04, K_U05)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K1. …………………………………………………. (K_K02)

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

WIEDZA

W1. Student ma wiedzę o zmienności biosfery i jej relacji ze środowiskiem w oparciu o dane pochodzące z różnych dyscyplin nauk przyrodniczych (K_W02, K_W03, K_W04)

W2. Student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach o środowisku i zdrowiu (K_W05)

W3. Zna powiązania stanu środowiska abiotycznego i biotycznego ze zdrowiem (K_W07, K_W08, K_W12)

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student przeprowadza proste pomiary i obserwacje terenowe z zastosowaniem technik informatycznych oraz wyciąga poprawne wnioski (K_U03, K_U06, K_U07)

U2. Student umie wyszukiwać i korzysta oraz rozumie teksty naukowe z dziedziny nauk przyrodniczych (K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13)

U3. Przygotowuje opracowanie problemów naukowych (K_U16, K_U17)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Prezentuje postawę pro-środowiskową opartą o rozwijaną wiedzę o związkach zdrowia i stanu środowiska (K_K03, K_K06, K_K07)

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r.

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

W1. Student ma wiedzę o zdrowiu człowieka i jego relacji ze stanem środowiska w oparciu o dane pochodzące z różnych dyscyplin nauk przyrodniczych (K_W01, K_W03, K_W04, K_W08)

W2. Absolwent zna i rozumie istotę działań na rzecz zachowania różnorodności biologicznej i wykorzystania jej jako źródła materiału biologicznego do zastosowań medycznych (K_W05)

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

U1. Student potrafi dokonywać właściwej selekcji źródeł danych, przeprowadzać krytyczną analizę, ocenę i syntezę zawartych w nich informacji na potrzeby rozwiązywania problemów zdrowia publicznego (K_U01, K_U02)

U2. Student przeprowadza pomiary i obserwacje terenowe z zastosowaniem technik informatycznych oraz wyciąga poprawne wnioski i przedstawia wyniki (K_K03,K_U04, K_U05)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Wiącek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0