Anatomia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-B.192 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Anatomia roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest ogólna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej roślin. W semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022 wykłady będą prowadzone w formie zdalnej , natomiast zajęcia laboratoryjne są planowane w formie stacjonarnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 Laboratorium: 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć dydaktycznych: 20 Przygotowanie do zaliczeń i egzaminu: 20 Studiowanie literatury: 20 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 60 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 wykład - egzamin pisemny (W1-W3, U2, K1) laboratorium-kolokwia śródsemestralne (W1-W3, U1-U2, K1) ocena bieżąca przygotowania i postępów studenta podczas pracy laboratoryjnej (W3, U1-U2, K1-K3) Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020 wykład - egzamin pisemny (W1-W3, U1, K2) laboratorium- kolokwia śródsemestralne (W1-W3, U1-U3, K2) ocena bieżąca przygotowania i postępów studenta podczas pracy laboratoryjnej (W3, U1-U3, K1-K2) |
Pełny opis: |
Treści wykładów: Przedmiot, cele i narzędzia badawcze stosowane w anatomii roślin. Rośliny modelowe w badaniach botanicznych. Różne poziomy organizacji (1) ultrastrukturalna pojedynczej komórki, (2) organizacja komórek tworzących tkanki, (3) organizacja ciała rośliny na poziomie makroskopowym. Klasyfikacja i opis struktur komórek roślinnych oraz omówienie ich w cyklu życiowym roślin. Specyfika pierwotnej i wtórnej ściany komórkowej oraz analiza jej modyfikacji. Rola i znaczenie organelli autonomicznych w komórce roślinnej; etapy chondriokinezy. Szkielet cytoplazmatyczny w komórce roślinnej. Merystemy pierwotne (wierzchołkowe, interkalarne); merystemy wtórne (kambium, fellogen, kalus). Histogeneza: układy tkankowe roślin naczyniowych, anatomia korzenia, łodygi, liści. Teorie opisujące budowę anatomiczną roślin (histogenowa, stelarna, korpusu i tuniki). Anatomia i klasyfikacja drewna. Wizualizacja strukturalnych i morfologicznych zmian rozwojowych rośliny (Metamorphosis of Plants; Druga połówka drzewa). Charakterystyka anatomicznych i morfologicznych przystosowań roślin do warunków stresowych (susza, silne usłonecznienie) oraz siedlisk wodnych. Czynniki wywołujące mutacje komórek somatycznych, czyli jak i dlaczego powstają anomalia rozwojowe; chimery roślinne jako skutek zaburzeń w przebiegu mitozy w stożku wzrostu. Zjawisko totipotencji wykorzystywane do regeneracji roślin i wykorzystywane w hodowli roślin metodą klonowania i kultur tkankowych. Cytologiczna analiza różnych typów śmierci komórki roślinnej (autofagia, nekroza i PCD). Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie: zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami przygotowania materiału roślinnego do badań: wykonywanie mikroskopowych preparatów anatomicznych, barwienie przeżyciowe i różnicujące, interpretacja preparatów trwałych oraz poprawne wykonywanie rysunków anatomicznych z opisem. |
Literatura: |
Esau K. 1973. Anatomia roślin. PWRiL, Warszawa HejnowiczZ. 2002. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Organy wegetatywne. PWN, Warszawa. Malinowski E. 1978. Anatomia roślin. PWN, Warszawa. Woźny A. (i in.). 2000. Podstawy biologii komórki roślinnej. Wyd. Nauk. UAM. Poznań. Wojtaszek P. (i in.). 2006. Biologia komórki roślinnej t. 1. Struktura, t. 2. Funkcja. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020 WIEDZA W1: Student zna i rozumie zależności pomiędzy budową a rolą określonych struktur komórki roślinnej oraz opanował stosowną terminologię W_W05, W_W01 W2: Student ma wiedzę niezbędną do analizowania preparatów botanicznych, opisuje etapy rozwoju ontogenetycznego rośliny W_W01 W3: Student zna i rozumie procesy wzrostu i rozwoju roślin w aspekcie zamian ewolucyjnych W_W03 UMIEJĘTNOŚCI U1: Potrafi korzystać ze wskazanych podręczników K_U03 U2: Student potrafi posługiwać się właściwą terminologią i rozwiązywać problemy z zakresu biologii rozwoju K_U01 U3: Przeprowadza obserwacje i analizuje preparaty mikroskopowe K_U05 KOMPETENCJE K1: Student jest przygotowany do właściwej oceny wiadomości z różnych źródeł i ocenia je na podstawie zdobytej wiedzy biologicznej K_K03, K_K06 K2: Student jest gotów do pracy nad własnym rozwojem z uwzględnieniem profilu zawodu biologa K_06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.