Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Struktura a funkcja komórki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-B.193
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Struktura a funkcja komórki
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zaliczony kurs Biologii Komórki

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych:

wykład 15 godz.

laboratorium 30 godz.

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do laboratoriów 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 15 godz.

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

wykład-Egzamin pisemny W1-W3, U2, K1

laboratorium-referat (dr A. Sławińska-Brych), odpowiedź ustna (dr hab. Ewa Janik-Zabrotowicz) W1-W3, U1-U2, K1


Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

wykład-Egzamin pisemny W1-W4, U1, K2

laboratorium-referat (dr A. Sławińska-Brych), odpowiedź ustna (dr hab. Ewa Janik-Zabrotowicz) W1-W4, U1-U3, K1-K2


Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studenta z podstawami komórkowego i molekularnego podłoża procesu chorobowego poprzez opis komórek, struktur wewnątrzkomórkowych i ich funkcji biologicznych, a także przedstawienie powiązania pomiędzy budową tkanek, komórek, organelli komórkowych a jej rolą w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.

Literatura:

1) Z. Kęcki, Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN, 2017 (4 wyd.)

2) W. Bryszewska, Biofizyka dla biologów, PWN, 1997

3) P. Borowski, Wybrane zagadnienia spektroskopii molekularnej, Wydawnictwo UMCS, 2005

4) J. A. Madej Podstawy cytopatologii. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2003

5) Kłyszejko-Stefanowicz L. Cytobiochemia. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2002

6) Kilarski W. Strukturalne podstawy biologii komórki. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007

7) Kawiak J., Zabel M. (red.) Seminaria z cytofizjologii. Urban & Partner 2002.

Woźny A., Michejda J., Ratajczak L., Podstawy Biologii Komórki Roślinnej. Wyd. Nauk. UAM, Poznań, 2000.

8) J. Kopcewicz, S. Lewak, Fizjologia roślin, PWN, 2012

9) D.O. Hall, K.K. Rao, Fotosynteza, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 1999

10) W. Sawicki, Histologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

Wiedza:

W1 Student rozumie i opisuje zależność pomiędzy budową a funkcjonowaniem komórki. Opisuje budowę takich organelli komórkowych jak: jądro komórkowe, cytoszkielet, aparat Golgiego, lizosom, peroksysom. Student opisuje również dysfunkcje tych organelli i wywołane tym choroby. Student rozumie związek pomiędzy fotoprotekcją komórek a obecnością w nich odpowiednich form molekularnych biocząsteczek K_W01, K_W02

W2 Student zna budowę wybranych komórek zwierzęcych oraz roślinnych i wykorzystuje tą wiedzę do opisu mechanizmów fotoprotekcyjnych skóry, oka oraz układu fotosyntetycznego. K_W09

W3 Student opisuje procesy zachodzące w komórkach wykorzystując takie metody badawcze jak: barwienia cytochemiczne, mikroskopię świetlną, spektroskopię molekularną (absorpcyjna UV-Vis, IR oraz fluorescencyjna). K_W11

Umiejętności:

U1 Student wykonuje proste eksperymenty z wykorzystaniem takich metod badawczych, jak: barwienia cytochemiczne, mikroskopia świetlna, spektroskopia absorpcyjna i fluorescencyjna. Potrafi właściwie interpretować uzyskane wyniki analiz. K_U02, K_U07

U2 Student korzysta ze zrozumieniem ze wskazanych podręczników akademickich z zakresu biologii komórki, cytopatologii i cytobiochemii. K_U08, K_U09

Kompetencje społeczne:

K1 Student wykazuje aktywną postawę w zdobywaniu, uzupełnianiu i aktualizowaniu wiedzy z dziedziny funkcjonowania całego organizmu w oparciu o strukturę i funkcjonowanie komórek. K_K03

Efekty kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzone na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020

Wiedza:

W1. Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, pojęcia i zjawiska stosowane we współczesnej biologii komórki i patofizjologii pozwalające na posługiwanie się właściwą terminologią z tego zakresu K_W01,

W2. Student zna komórkowe i molekularne podłoże chorób spichrzeniowych i metabolicznych, rozumie molekularne aspekty funkcjonowania komórki i mechanizmy oddziaływań międzykomórkowych K_W04,

W3. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu związki strukturalnych podstaw biologii komórki i z innymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, fizycznych i medycznych umożliwiające rozumienie zasad funkcjonowania komórek K_W03,

W4. Student zna i rozumie podstawowe metody badawcze z zakresu biologii komórki, hodowli komórek in vitro, posiada praktyczną znajomość technik mikroskopowych i spektrofotometrycznych stosowanych w praktyce K_W02

Umiejętności:

U1 . Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych dotyczących podstaw molekularnych biologii komórki i cytofizjologii i interpretuje zależności między strukturą a funkcją biologiczną poszczególnych organelli komórkowych K_U01, K_U02

U2. Student potrafi wykonać proste pomiary kolorymetryczne oraz preparaty biologiczne, potrafi przeprowadzić obserwacje mikroskopowe posługując się technikami preparatyki cytochemicznej i samodzielnie analizuje obrazy mikroskopowe. Potrafi dokonać pomiaru widm absorpcji UV-Vis oraz fluorescencji wybranych biocząsteczek. K_U04

U3: Student potrafi planować i organizować swoją pracę w laboratorium oraz współpracować z innymi, w celu sprawnego wykonywania powierzonych zadań. K_U07

kompetencje społeczne:

K1. Student jest gotów do właściwego, zgodnego z przepisami BHP i regulaminem pracowni postępowania w laboratorium, krytycznej oceny działań własnych oraz zespołu badawczego, którego jest członkiem oraz do ponoszenia odpowiedzialności za skutki tych działań K_K01

K2. Student jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych K_K02

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0