Ekologia środowisk wodnych i lądowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-BA.092 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia środowisk wodnych i lądowych |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i zoologii |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych: wykład 30.0, laboratorium 35,0, ćwiczenia terenowe 10,0 (łączna liczba godzin w semestrze): 75,0. Liczba punktów ECTS - 3 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 35,0 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 65,0. Liczba punktów ECTS - 2,5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: wykład - egzamin pisemny (W1-W6, U1, U2, K1, K2) laboratorium - opracowania ćwiczeń, kolokwia śródsemestralne (W1-W6, U1-U4, K1-K4) ćwiczenia terenowe - opracowania ćwiczeń (W1, W3-W5, U1-U3, K1-K4) Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: wykład - egzamin pisemny (W1-W5, U1-U2, K1-K2) laboratorium - opracowania ćwiczeń, kolokwia śródsemestralne (W1-W6, U1-U4, K1-K3) ćwiczenia terenowe - opracowania ćwiczeń (W1, W3-W6, U1-U4, K1-K3) |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z charakterystyką i zróżnicowaniem środowisk wodnych i lądowych oraz podstawowymi metodami i narzędziami stosowanymi w badaniach ekologicznych tych środowisk. Treści przedmiotu obejmują kluczowe zagadnienia z ekologii ogólnej, które w praktyce studenci poznają na zajęciach laboratoryjnych i terenowych. Obejmują one: zależności pomiędzy organizmami oraz organizmami i środowiskiem, zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej (populacja, biocenoza, ekosystem, biosfera); strategie życiowe i kompromisy ewolucyjne; łańcuchy i sieci pokarmowe; procesy ekologiczne: krążenie materii i bilans energetyczny; sukcesja ekologiczna; zagrożenia różnorodności biologicznej |
Literatura: |
1. Banaszak J., Wiśniewski H. 2003. Podstawy ekologii. Wyd. Adam Marszałek, Toruń. 2. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wyd. Nauk. PWN, W-wa. 3. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. Różnorodność biologiczna. Ochrona przyrody. Ochrona środowiska. Wyd. Nauk. PWN, W-wa. 4. Krebs C. J. 1996. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, W-wa. 5. Kurnatowska A. (red.). 1997. Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa-Łódź. 6. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. 2005. Ekologia. Krótkie wykłady. Wyd. Nauk. PWN, W-wa. 7. Mayr E. 2002. To jest biologia. Nauka o świecie ożywionym. Prószyński i S-ska. W-wa. (Rozdział dziesiąty „Jakie pytania stawia ekologia?”) 8. Odum E. P. 1977, 1982. Podstawy ekologii. PWRiL, W-wa. 9. Pullin A. S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Nauk. PWN, W-wa. 10. Pyłka-Gutowska E. 2004. Ekologia z ochroną środowiska. Przewodnik. Wyd. Oświata, W-wa. 11. Weiner J. 1999, 2003. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wyd. Nauk. PWN, W-wa. 12. Wiąckowski S. 1998. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: Wiedza: W1 Student opisuje relacje zachodzące między organizmami i środowiskiem. K_W04 W2 Posiada wiedzę na temat zróżnicowania właściwości środowisk wodnych i lądowych. K_W01, K_W04 W3 Zna związki ekologii z innymi dyscyplinami przyrodniczymi dające podstawy do rozumienia zasad funkcjonowania organizmów oraz układów ekologicznych. K_W01, K_W03 W4 Zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach przyrodniczych, w szczególności w dziedzinie ekologii. K_W01 W5 Charakteryzuje relacje zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej oraz zna i rozumie istotę działań na rzecz zachowania bioróżnorodności. K_W05 W6 Zna podstawowe narzędzia i techniki badawcze, laboratoryjne i terenowe, stosowane w ekologii. K_W02 Umiejętności: U1 Potrafi formułować problemy stosując pojęcia i terminologię z zakresu nauk ekologicznych, uzasadniać swoje stanowisko, brać udział w dyskusji. K_U05 U2 Korzysta ze zrozumieniem ze wskazanych podręczników akademickich z zakresu ekologii i innych źródeł informacji. K_U02 U3 Stosuje podstawowe narzędzia i techniki badawcze, laboratoryjne i terenowe, z zakresu nauk ekologicznych. K_U03, K_U04 U4 Wykonuje proste analizy materiału biologicznego oraz wybranych właściwości fizyczno-chemicznych gleby i wody, dokonuje interpretacji wyników analiz i wyciąga poprawne wnioski z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. K_U03, K_U04 Kompetencje społeczne: K1 Wykazuje aktywną postawę w zdobywaniu, uzupełnianiu i aktualizowaniu wiedzy ekologicznej, rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K_K02 K2 Ma świadomość zmian antropogenicznych zachodzących w środowisku i rozumie konieczność całościowej ochrony ekosystemów. K_K01, K_K03 K3 Wykazuje umiejętność pracy zespołowej z uwzględnieniem podziału obowiązków oraz przestrzegania etyki zawodowej. K_K05 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.