Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia środowisk wodnych i lądowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BA.092
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia środowisk wodnych i lądowych
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i zoologii

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć

dydaktycznych: wykład 30.0, laboratorium 35,0, ćwiczenia terenowe 10,0

(łączna liczba godzin w semestrze): 75,0. Liczba punktów ECTS - 3

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w

semestrze): 30,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin

w semestrze): 35,0

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 65,0. Liczba punktów ECTS - 2,5


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

wykład - egzamin pisemny (W1-W6, U1, U2, K1, K2)

laboratorium - opracowania ćwiczeń, kolokwia śródsemestralne (W1-W6, U1-U4, K1-K4)

ćwiczenia terenowe - opracowania ćwiczeń (W1, W3-W5, U1-U3, K1-K4)


Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

wykład - egzamin pisemny (W1-W5, U1-U2, K1-K2)

laboratorium - opracowania ćwiczeń, kolokwia śródsemestralne (W1-W6, U1-U4, K1-K3)

ćwiczenia terenowe - opracowania ćwiczeń (W1, W3-W6, U1-U4, K1-K3)





Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z charakterystyką i zróżnicowaniem środowisk wodnych i lądowych oraz podstawowymi metodami i narzędziami stosowanymi w badaniach ekologicznych tych środowisk. Treści przedmiotu obejmują kluczowe zagadnienia z ekologii ogólnej, które w praktyce studenci poznają na zajęciach laboratoryjnych i terenowych. Obejmują one: zależności pomiędzy organizmami oraz organizmami i środowiskiem, zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej (populacja, biocenoza, ekosystem, biosfera); strategie życiowe i kompromisy ewolucyjne; łańcuchy i sieci pokarmowe; procesy ekologiczne: krążenie materii i bilans energetyczny; sukcesja ekologiczna; zagrożenia różnorodności biologicznej

Literatura:

1. Banaszak J., Wiśniewski H. 2003. Podstawy ekologii. Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

2. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wyd. Nauk. PWN, W-wa.

3. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. Różnorodność biologiczna. Ochrona przyrody. Ochrona środowiska. Wyd. Nauk. PWN, W-wa.

4. Krebs C. J. 1996. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, W-wa.

5. Kurnatowska A. (red.). 1997. Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa-Łódź.

6. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. 2005. Ekologia. Krótkie wykłady. Wyd. Nauk. PWN, W-wa.

7. Mayr E. 2002. To jest biologia. Nauka o świecie ożywionym. Prószyński i S-ska. W-wa. (Rozdział dziesiąty „Jakie pytania stawia ekologia?”)

8. Odum E. P. 1977, 1982. Podstawy ekologii. PWRiL, W-wa.

9. Pullin A. S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Nauk. PWN, W-wa.

10. Pyłka-Gutowska E. 2004. Ekologia z ochroną środowiska. Przewodnik. Wyd. Oświata, W-wa.

11. Weiner J. 1999, 2003. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wyd. Nauk. PWN, W-wa.

12. Wiąckowski S. 1998. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

Wiedza:

W1 Student opisuje relacje zachodzące między organizmami i środowiskiem. K_W04

W2 Posiada wiedzę na temat zróżnicowania właściwości środowisk wodnych i lądowych. K_W01, K_W04

W3 Zna związki ekologii z innymi dyscyplinami przyrodniczymi dające podstawy do rozumienia zasad funkcjonowania organizmów oraz układów ekologicznych. K_W01, K_W03

W4 Zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach przyrodniczych, w szczególności w dziedzinie ekologii. K_W01

W5 Charakteryzuje relacje zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej oraz zna i rozumie istotę działań na rzecz zachowania bioróżnorodności. K_W05

W6 Zna podstawowe narzędzia i techniki badawcze, laboratoryjne i terenowe, stosowane w ekologii. K_W02

Umiejętności:

U1 Potrafi formułować problemy stosując pojęcia i terminologię z zakresu nauk ekologicznych, uzasadniać swoje stanowisko, brać udział w dyskusji. K_U05

U2 Korzysta ze zrozumieniem ze wskazanych podręczników akademickich z zakresu ekologii i innych źródeł informacji. K_U02

U3 Stosuje podstawowe narzędzia i techniki badawcze, laboratoryjne i terenowe, z zakresu nauk ekologicznych. K_U03, K_U04

U4 Wykonuje proste analizy materiału biologicznego oraz wybranych właściwości fizyczno-chemicznych gleby i wody, dokonuje interpretacji wyników analiz i wyciąga poprawne wnioski z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. K_U03, K_U04

Kompetencje społeczne:

K1 Wykazuje aktywną postawę w zdobywaniu, uzupełnianiu i aktualizowaniu wiedzy ekologicznej, rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K_K02

K2 Ma świadomość zmian antropogenicznych zachodzących w środowisku i rozumie konieczność całościowej ochrony ekosystemów. K_K01, K_K03

K3 Wykazuje umiejętność pracy zespołowej z uwzględnieniem podziału obowiązków oraz przestrzegania etyki zawodowej. K_K05

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0