Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Flora Polski w ćwiczeniach terenowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BA.094B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Flora Polski w ćwiczeniach terenowych
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Charakterystyka, zróżnicowanie i rozpoznawanie podstawowych taksonów roślin, grzybów (w tym porostów) oraz zwierząt (bezkręgowców i kręgowców) charakterystycznych dla obszaru środkowo-wschodniej Polski. Gatunki chronione, wskaźnikowe i inwazyjne. Zbiorowiska roślinne występujące na terenie prowadzonych zajęć. Podstawowe informacje z zakresu biologii omawianych gatunków, ich powiązania ze środowiskiem. Wpływ człowieka na fito- i zoocenozy, zjawisko synantropizacji i ochrona wybranych gatunków. Epidemiologiczne i gospodarcze znaczenie wybranych gatunków.

Literatura:

1. Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Wyd. Naukowe PWN.

1. Johnson O., More D. 2009. Przewodnik Collinsa. Drzewa. Wyd. Multoco.

2. Kruszewicz A. 2013. Ptaki Polski. Encyklopedia ilustrowana. Wyd. Multico.

3. Pławilszczikow N. – Klucz do oznaczania owadów.

4. Rothmaler W. 1988 (i następne) Excursionsflora. Cz. 3.Volk und Wissen Volkseigener Verlag, Berlin.

5. Rutkowski L. 2006: Klucz do oznaczania roślin Polski niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Svensson L. 2012. Ptaki. Przewodnik Collinsa. Wyd. Multico.

7. Wąsowski R., Penkowski A. 2003 Ślimaki i małże Polski. Wyd. Multico.

8. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Wyd. Multico.

9. Zahradnik J. 1996.Przewodnik. Owady. Wyd. Multico.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

Wiedza: Absolwent

W1. Rozpoznaje podstawowe gatunki grzybów, roślin i zwierząt oraz powiązania pomiędzy nimi i ich środowiskiem. (K_W01, K_W02).

W2. Zna zasady klasyfikacji grzybów, roślin i zwierząt, podstawowe terminy z zakresu nomenklatury naukowej (taksonomii, ekologii i ochrony środowiska) i ma świadomość ich historycznej zmienności (K_W01, K_W03, K_W05, K_W06).

W3. Zna i rozumie rolę i znaczenia grzybów, roślin i zwierząt w środowisku naturalnym; rozumie konieczność ochrony w/w elementów jako naturalnych komponentów biosfery; rozumie znaczenie zachowania różnorodności biologicznej i zapewnienia równowagi w biosferze, racjonalnego

korzystania z zasobów środowiska naturalnego (K_W02, K_W04, K_W08).

W4. Rozumie wzajemne relacje pomiędzy człowiekiem a innymi organizmami żywymi (K_W12).

W5. Zna i rozumie możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy o wybranych gatunkach zwierząt w życiu codziennym i gospodarce człowieka (K_W07).

Umiejętności: Absolwent

U1. Posiada umiejętność pracy w terenie, rozpoznaje podstawowe gatunki, prawidłowo pobiera i klasyfikuje próby biologiczne (K_U01).

U2. Sprawnie posługuje się sprzętem terenowym (czerpak, parasol, pułapki Barbera, draga) (K_U01, K_U02, K_U03).

U3. Potrafi sporządzić dokumentację fotograficzną i opisy. Umie przechowywać pobrane próby biologiczne (K_U03).

U4. Posługuje się literaturą specjalistyczną, rozpoznaje najważniejszych przedstawicieli krajowej fauny, flory oraz bioty grzybów (K_U09, K_U11).

U5. Rozpoznaje najważniejsze i wybrane (chronione, zagrożone, charakterystyczne) gatunki grzybów, roślin oraz zwierząt w danym środowisku (K_U08, K_U09).

Kompetencje:

Kompetencje społeczne: Absolwent

K1. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, umiejętnie pracuje w grupie wyznaczając kolejność czynności i uzgadniając zasady działania, starannie i poprawnie wykonuje powierzone zadania (K_K08, K_K09).

K2. Postępuje zgodnie z zasadami BHP, wykorzystywaną aparaturę i materiały (K_K10, K_K11).

K3. Prezentuje postawę proekologiczną i postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej - ma świadomość ochrony różnorodności biologicznej, jako głównego komponentu biosfery (K_K07).

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr

XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

W1. Rozpoznaje podstawowe gatunki grzybów, roślin i zwierząt oraz powiązania pomiędzy nimi i ich środowiskiem. (K_W01, K_W02, K_W06).

W2. Zna zasady klasyfikacji grzybów, roślin i zwierząt, podstawowe terminy z zakresu nomenklatury naukowej (taksonomii, ekologii i ochrony środowiska) (K_W01, K_W03).

W3. Zna i rozumie rolę i znaczenia grzybów, roślin i zwierząt w środowisku naturalnym; rozumie konieczność ochrony w/w elementów jako naturalnych komponentów biosfery; rozumie znaczenie zachowania różnorodności biologicznej i zapewnienia równowagi w biosferze, racjonalnego korzystania z zasobów środowiska naturalnego i zna metody do tego stosowane (K_W02, K_W04, K_W05).

W4. Rozumie wzajemne relacje pomiędzy człowiekiem a innymi organizmami żywymi (K_W08).

W5. Zna i rozumie możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy o wybranych gatunkach zwierząt w życiu codziennym i gospodarce człowieka (K_W09).

U1. Posiada umiejętność pracy w terenie, rozpoznaje podstawowe gatunki, prawidłowo pobiera i klasyfikuje próby biologiczne (K_U03).

U2. Sprawnie posługuje się sprzętem terenowym (czerpak, parasol, pułapki Barbera, draga) (K_U02, K_U04).

U3. Potrafi sporządzić dokumentację fotograficzną i opisy. Umie przechowywać pobrane próby biologiczne (K_U04,).

U4. Posługuje się literaturą specjalistyczną, rozpoznaje najważniejszych przedstawicieli krajowej fauny, flory oraz bioty wybranych grzybów i przedstawia wybrany materiał w formie posteru lub prezentacji (K_U01, K_U02, K_U09).

U5. Rozpoznaje najważniejsze i wybrane (chronione, zagrożone, charakterystyczne) gatunki grzybów, roślin oraz zwierząt w danym środowisku (K_U03, K_U04).

K1. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, umiejętnie pracuje w grupie wyznaczając kolejność czynności i uzgadniając zasady działania, starannie i poprawnie wykonuje powierzone zadania (K_K01, K_K02).

K2. Postępuje zgodnie z zasadami BHP, dba o stanowisko pracy, wykorzystywaną aparaturę i materiały (K_K05, K_K06).

K3. Prezentuje postawę proekologiczną i postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej - ma świadomość ochrony różnorodności biologicznej, jako głównego komponentu biosfery (K_K03).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0