Flora Polski w ćwiczeniach terenowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-BA.094B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Flora Polski w ćwiczeniach terenowych |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Charakterystyka, zróżnicowanie i rozpoznawanie podstawowych taksonów roślin, grzybów (w tym porostów) oraz zwierząt (bezkręgowców i kręgowców) charakterystycznych dla obszaru środkowo-wschodniej Polski. Gatunki chronione, wskaźnikowe i inwazyjne. Zbiorowiska roślinne występujące na terenie prowadzonych zajęć. Podstawowe informacje z zakresu biologii omawianych gatunków, ich powiązania ze środowiskiem. Wpływ człowieka na fito- i zoocenozy, zjawisko synantropizacji i ochrona wybranych gatunków. Epidemiologiczne i gospodarcze znaczenie wybranych gatunków. |
Literatura: |
1. Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Wyd. Naukowe PWN. 1. Johnson O., More D. 2009. Przewodnik Collinsa. Drzewa. Wyd. Multoco. 2. Kruszewicz A. 2013. Ptaki Polski. Encyklopedia ilustrowana. Wyd. Multico. 3. Pławilszczikow N. – Klucz do oznaczania owadów. 4. Rothmaler W. 1988 (i następne) Excursionsflora. Cz. 3.Volk und Wissen Volkseigener Verlag, Berlin. 5. Rutkowski L. 2006: Klucz do oznaczania roślin Polski niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Svensson L. 2012. Ptaki. Przewodnik Collinsa. Wyd. Multico. 7. Wąsowski R., Penkowski A. 2003 Ślimaki i małże Polski. Wyd. Multico. 8. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Wyd. Multico. 9. Zahradnik J. 1996.Przewodnik. Owady. Wyd. Multico. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: Wiedza: Absolwent W1. Rozpoznaje podstawowe gatunki grzybów, roślin i zwierząt oraz powiązania pomiędzy nimi i ich środowiskiem. (K_W01, K_W02). W2. Zna zasady klasyfikacji grzybów, roślin i zwierząt, podstawowe terminy z zakresu nomenklatury naukowej (taksonomii, ekologii i ochrony środowiska) i ma świadomość ich historycznej zmienności (K_W01, K_W03, K_W05, K_W06). W3. Zna i rozumie rolę i znaczenia grzybów, roślin i zwierząt w środowisku naturalnym; rozumie konieczność ochrony w/w elementów jako naturalnych komponentów biosfery; rozumie znaczenie zachowania różnorodności biologicznej i zapewnienia równowagi w biosferze, racjonalnego korzystania z zasobów środowiska naturalnego (K_W02, K_W04, K_W08). W4. Rozumie wzajemne relacje pomiędzy człowiekiem a innymi organizmami żywymi (K_W12). W5. Zna i rozumie możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy o wybranych gatunkach zwierząt w życiu codziennym i gospodarce człowieka (K_W07). Umiejętności: Absolwent U1. Posiada umiejętność pracy w terenie, rozpoznaje podstawowe gatunki, prawidłowo pobiera i klasyfikuje próby biologiczne (K_U01). U2. Sprawnie posługuje się sprzętem terenowym (czerpak, parasol, pułapki Barbera, draga) (K_U01, K_U02, K_U03). U3. Potrafi sporządzić dokumentację fotograficzną i opisy. Umie przechowywać pobrane próby biologiczne (K_U03). U4. Posługuje się literaturą specjalistyczną, rozpoznaje najważniejszych przedstawicieli krajowej fauny, flory oraz bioty grzybów (K_U09, K_U11). U5. Rozpoznaje najważniejsze i wybrane (chronione, zagrożone, charakterystyczne) gatunki grzybów, roślin oraz zwierząt w danym środowisku (K_U08, K_U09). Kompetencje: Kompetencje społeczne: Absolwent K1. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, umiejętnie pracuje w grupie wyznaczając kolejność czynności i uzgadniając zasady działania, starannie i poprawnie wykonuje powierzone zadania (K_K08, K_K09). K2. Postępuje zgodnie z zasadami BHP, wykorzystywaną aparaturę i materiały (K_K10, K_K11). K3. Prezentuje postawę proekologiczną i postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej - ma świadomość ochrony różnorodności biologicznej, jako głównego komponentu biosfery (K_K07). Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: W1. Rozpoznaje podstawowe gatunki grzybów, roślin i zwierząt oraz powiązania pomiędzy nimi i ich środowiskiem. (K_W01, K_W02, K_W06). W2. Zna zasady klasyfikacji grzybów, roślin i zwierząt, podstawowe terminy z zakresu nomenklatury naukowej (taksonomii, ekologii i ochrony środowiska) (K_W01, K_W03). W3. Zna i rozumie rolę i znaczenia grzybów, roślin i zwierząt w środowisku naturalnym; rozumie konieczność ochrony w/w elementów jako naturalnych komponentów biosfery; rozumie znaczenie zachowania różnorodności biologicznej i zapewnienia równowagi w biosferze, racjonalnego korzystania z zasobów środowiska naturalnego i zna metody do tego stosowane (K_W02, K_W04, K_W05). W4. Rozumie wzajemne relacje pomiędzy człowiekiem a innymi organizmami żywymi (K_W08). W5. Zna i rozumie możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy o wybranych gatunkach zwierząt w życiu codziennym i gospodarce człowieka (K_W09). U1. Posiada umiejętność pracy w terenie, rozpoznaje podstawowe gatunki, prawidłowo pobiera i klasyfikuje próby biologiczne (K_U03). U2. Sprawnie posługuje się sprzętem terenowym (czerpak, parasol, pułapki Barbera, draga) (K_U02, K_U04). U3. Potrafi sporządzić dokumentację fotograficzną i opisy. Umie przechowywać pobrane próby biologiczne (K_U04,). U4. Posługuje się literaturą specjalistyczną, rozpoznaje najważniejszych przedstawicieli krajowej fauny, flory oraz bioty wybranych grzybów i przedstawia wybrany materiał w formie posteru lub prezentacji (K_U01, K_U02, K_U09). U5. Rozpoznaje najważniejsze i wybrane (chronione, zagrożone, charakterystyczne) gatunki grzybów, roślin oraz zwierząt w danym środowisku (K_U03, K_U04). K1. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, umiejętnie pracuje w grupie wyznaczając kolejność czynności i uzgadniając zasady działania, starannie i poprawnie wykonuje powierzone zadania (K_K01, K_K02). K2. Postępuje zgodnie z zasadami BHP, dba o stanowisko pracy, wykorzystywaną aparaturę i materiały (K_K05, K_K06). K3. Prezentuje postawę proekologiczną i postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej - ma świadomość ochrony różnorodności biologicznej, jako głównego komponentu biosfery (K_K03). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.