Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świat roślin - biologia i systematyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BA.102
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Świat roślin - biologia i systematyka
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład – 30

Ćwiczenia – 45

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego – 75

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 3,0


Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do zajęć – 30

Studiowanie literatury – 30

Przygotowanie się do egzaminu – 30

Łączna liczba godzin nie kontaktowych – 90

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe – 3,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu – 6,5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach I stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:


Wykład - egzamin pisemny (W1-W4; U2-U3; K3)

Laboratorium – opracowania ćwiczeń, kolokwia śródsemestralne (W1-W5; U1-U4; K1-K3)



Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach I stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:


Wykład - egzamin w formie pisemnej (W1-W5, U1-U3, K1-K2).

Laboratorium - obecność na zajęciach, systematyczna ocena przygotowania do zajęć oraz aktywności na zajęciach, dokumentacja z realizacji zajęć, opracowania ćwiczeń, kolokwia śródsemestralne (W1-W6, U1-U4, K1-K2).

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje znajomość świata roślin (botanika sensu lato), jako organizmów fotosyntetycznych, najważniejszych producentów materii organicznej na kuli ziemskiej. W ich skład wchodzą organizmy jednokomórkowe i plechowe (zaliczanych do tzw. glonów, królestwo Chromista), jak też rośliny osiowe, w tym zarodnikowe (mszaki i paprotniki) oraz kwiatowe (jedno- i dwuliścienne) włączane do królestwa Plantae. Celem zajęć jest omówienie budowy morfologicznej i anatomicznej roślin, bogactwa oraz różnorodności gatunkowej, zmienności form będących skutkiem adaptacji do środowiska, ewolucji, sposobów rozmnażania i rozprzestrzeniania, a także roli i znaczenia roślin w środowisku naturalnym oraz sposobów praktycznego wykorzystania tych organizmów (ogrodnictwo, leśnictwo, medycyna, biotechnologia).

W ramach wykładu omawiane są m.in. aspekty dotyczące: systemów klasyfikacji roślin, charakterystyki najważniejszych grup taksonomicznych, relacji z innymi organizmami (bakterioryza, mykoryza), głównych kierunków ewolucji, wymagań środowiskowych, a także zasad ochrony.

Ćwiczenia laboratoryjne dotyczą samodzielnego poznawania najważniejszych elementów budowy roślin (komórek, tkanek, organów), modyfikacji organów oraz identyfikacji gatunków z wybranych grup taksonomicznych.

Literatura:

Szweykowska, A, Szweykowski J. 2004. Botaniki Tom I i II – morfologia i systematyka. PWN, Warszawa.

Braune W., Leman A., Taubert H., 1975. Praktikum z anatomii roślin. PWN, Warszawa.

Gorczyński T., 1977. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa.

Malinowski E., 1978. Anatomia roślin. PWN, Warszawa.

Turnau K., Stengl A., 1996. Skrypt do ćwiczeń. Botanika systematyczna, cz. I i II. Inst. Bot. UJ, Kraków.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013.

Wiedza: Absolwent

W1. Zna terminologię stosowana w botanice, podstawowe cechy budowy roślin, wytwarzane struktury morfologiczne i anatomiczne, ich modyfikacje, sposoby rozmnażania oraz rozprzestrzeniania się roślin w środowisku (K_W01, K_W05).

W2. Zna cykle rozwojowe roślin plechowych oraz przemianę pokoleń roślin telomowych; zna zasady klasyfikacji roślin, najważniejsze pojęcia z zakresu taksonomii, ma podstawową wiedzę o ewolucji roślin, zna miejsce roślin w systemie naturalnym (Międzynarodowy Kodeks Nomenklatury) (K_W01, K_W03, K_W06).

W3. Zna i rozumie rolę i znaczenia roślin w środowisku naturalnym; wzajemne relacje pomiędzy roślinami a innymi organizmami; znaczenie zachowania różnorodności biologicznej i zapewnienia równowagi w biosferze; zna sposoby ochrony roślin, najważniejsze składniki flory występujące w środowisku, gatunki roślin chronionych oraz gatunki inwazyjne zagrażające rodzimej (K_W02, K_W04, K_W07, K_W08, K_W12).

W4. Zna i rozumie możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy o roślinach w życiu codziennym i gospodarce człowieka (K_W07).

W5. Posiada wiedzę w zakresie obsługi sprzętu mikroskopowego oraz preparatyki (K_W17).

Umiejętności: Absolwent

U1. Stosuje podstawowe narzędzia i techniki badawcze z zakresu nauk biologicznych; potrafi przygotować preparaty mikroskopowe; odróżniać elementy budowy roślin; obsługiwać sprzęt mikroskopowy (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04).

U2. Posiada umiejętność: (1) logicznego rozumowania, kojarzenia i porównywania najważniejszych cech budowy roślin; (2) rozpoznawania najważniejszych gatunków roślin(K_U07, K_U08, K_U11).

U3. Posiada umiejętność zdobywania i korzystania z literatury, poszerzania i przekazywania zdobytej wiedzy (wystąpienia, stosowanie właściwej terminologii) (K_U08, K_U09, K_U11, K_U13, K_U17).

U4. Potrafi odwzorowywać obserwowane cechy w ramach przygotowywania dokumentacji ikonograficznej (K_U03).

Kompetencje społeczne: Absolwent

K1. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, umiejętnie pracuje w grupie wyznaczając kolejność czynności i uzgadniając zasady działania, starannie i poprawnie wykonuje powierzone zadania (K_K08, K_K09).

K2. Postępuje zgodnie z zasadami BHP, dba o stanowisko pracy, wykorzystywaną aparaturę i materiały (K_K10, K_K11).

K3. Prezentuje postawę proekologiczną, ma świadomość konieczności prowadzenia kompleksowej ochrony różnorodności gatunkowej w środowisku (K_K07).

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020.

Wiedza: Absolwent

W1. Zna terminologię stosowana w botanice; rozpoznaje, opisuje i porównuje struktury roślinne wytwarzane przez rośliny plechowe i telomowe oraz ich modyfikacje (K_W01).

W2. Zna cykle rozwojowe roślin plechowych oraz przemianę pokoleń roślin telomowych; sposoby klasyfikacji roślin, pozycję roślin w systemie taksonomicznym; ewolucję świata roślin; najważniejszych przedstawicieli głównych jednostek taksonomicznych (K_W01, K_W03).

W3. Zna rozumie relacje zachodzące między roślinami a środowiskiem (K_W01, K_W03, K_W04).

W4. Zna i rozumie istotę działań na rzecz zachowania różnorodności biologicznej jako warunku zapewnienia równowagi w środowisku przyrodniczym (K_W04, K_W05).

W5. Zna sposoby ochrony roślin, zna sposoby ochrony roślin, najważniejsze składniki flory występujące w środowisku, gatunki roślin chronionych oraz gatunki inwazyjne zagrażające rodzimej florze (K_W06, K_W08).

W6. Posiada wiedzę w zakresie obsługi sprzętu mikroskopowego oraz preparatyki (K_W02).

Umiejętności: Absolwent

U1. Potrafi formułować i rozwiązywać problemy, krytycznie oceniać fakty, wyciągać poprawne wnioski z dokonywanych obserwacji wykorzystując wiedzę o roślinach w życiu codziennym oraz w działaniach na rzecz środowiska i zachowania różnorodności biologicznej (K_U01 ).

U2. Potrafi samodzielnie dokonać właściwej selekcji literatury, przeprowadzać krytyczną analizę, ocenę i syntezę zawartych w niej informacji, a także właściwie planować i organizować pracę indywidualną (K_U02, K_U07).

U3. Potrafi pracować w grupie w celu wspólnego rozwiązywania problemów i sprawnego wykonywania określonych zadań (K_U07).

U4. Sprawnie posługuje się sprzętem mikroskopowym; posiada umiejętność przygotowywania różnych typów preparatów mikroskopowych; potrafi odwzorowywać obserwowane cechy w ramach przygotowywania dokumentacji ikonograficznej (K_U03, K_U04).

Kompetencje: Absolwent

K1. Jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych i zespołu oraz do ponoszenia odpowiedzialności za skutki tych działań (K_K01).

K2. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do uznawania wiedzy ogólnej i specjalistycznej z zakresu botaniki, w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K02).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0